بحث هزینه‌ها در حوزه‌ ستاره‌شناسی، همواره یکی از مباحث مطرح بوده است، اما می‌توان گفت که بدون هزینه‌ترین حوزه‌ای که می‌شود در آن فعالیت کرد، حوزه علم ستاره‌شناسی است.

کهکشان راه شیری

به‌دلیل اینکه آسمانی بالای سر ماست که همه‌ ما به یک میزان از آن سهم داریم و بی‌منت و بدون هزینه یک منبع بسیار خوبی است برای ما که بتوانیم علم ستاره‌شناسی را دنبال بکنیم و اصلا نیاز به هیچ ابزاری در مراحل آغازین ندارد. این یک باور غلط و اشتباه است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند، حتما برای اینکه بخواهند وارد حوزه‌ نجوم بشوند و آسمان و ستارگان را رصد کنند، حتما باید تلسکوپ یا دوربین دو چشمی داشته و به‌طور کلی ابزار داشته باشند و برای چنین چیزی، هزینه‌های سنگینی را متقبل شوند.

باید گفت که واقعا اینگونه نیست و فقط کافی است شما علاقه‌مند باشید و اینکه زیر یک آسمان تاریک قرار بگیرید. ما برای رصد آسمان، بیشتر سعی می‌کنیم که آسمان، تاریک باشد؛ یعنی اینکه حتی‌ماه هم در آسمان نباشد، زیرا خود روشنایی‌ماه زمینه آسمان را روشن کرده و رصد را برای ما کمی سخت می‌کند. همچنین بهتر است که خارج از بافت شهری باشیم؛ جایی باشیم که در آن آلودگی نوری، آلودگی هوا و غبار کم باشد.

همین برای اینکه ما بتوانیم یک شناخت خوبی از آسمان به‌دست بیاوریم و وارد حوزه‌ علم نجوم بشویم و ضمن رصد کردن و کتاب نیز مطالعه بکنیم، کفایت می‌کند. منابع رایگانی که در اینترنت قرار دارند، فرصت بسیار خوبی برای مطالعه در حوزه علم ستاره‌شناسی محسوب می‌شوند.

ضمن اینکه می‌توان از اپلیکیشن‌های مختلف در این حوزه نیز استفاده کرد و در آن نجوم را یاد گرفت. باید بار دیگر تأکید کنیم که در این راه، اصلا نیازی به داشتن ابزار نیست. البته در مراحل بالاتر اگر کسی بخواهد عکاسی نجوم انجام بدهد یا رصد دقیق‌تری از اجرام و عمق آسمان داشته باشد، آن زمان است که نیاز به ابزار احساس می‌شود. در عین حال حالا رصدخانه‌ها هم هستند که علاقه‌مندان می‌توانند به آنها مراجعه کنند و رصد داشته‌ باشند، اما به‌طور کل، برای شروع و یادگیری نیاز به هیچ ابزاری نیست.

ندا جعفری -کارشناس ارشد کیهان‌شناسی

کد خبر 764978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha