هوش مصنوعی هنوز از راه نرسیده، در هالیوود غوغایی به‌ پا کرده است و منتقدان این فناوری نوین در اتفاقی کم‌سابقه در برابر آن صف‌آرایی کرده‌اند.

اعتراض

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نویسندگان هالیوود در اعتراضی گسترده همراه با اعتصاب کاری، نگرانی عمیق خود را از توسعه هوش مصنوعی و خطری که بسیاری از مشاغل به‌ویژه فیلمنامه‌نویسی و سناریونویسی را مورد هدف قرار داده، ابراز کرده‌اند.

نویسندگان اعتصابی، خواهان محدودیت در استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌های خلاق هستند. در صف‌های تظاهرات خارج از استودیوهای فیلم لس‌آنجلس، هوش مصنوعی به یک مخالف اصلی اعتصاب نویسندگان هالیوود تبدیل شده است؛ با علائمی که به مدیران استودیوهای فیلمسازی هشدار می‌دهد نویسندگان اجازه نخواهند داد آنها را با ChatGPT جایگزین کنند. در کنار این اعتصاب، هزاران نویسنده تلویزیونی و فیلم، این هفته در نیویورک دست به تظاهرات زدند و خواهان دستمزد بهتر، امنیت شغلی و محدودیت در استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌های خلاقانه شدند.

انجمن نویسندگان آمریکا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود از استودیوها و شبکه‌ها می‌خواهد استفاده از هوش مصنوعی را برای نوشتن یا بازنویسی مطالب ادبی متوقف کنند. آنها همچنین خواستار متوقف کردن آموزش هوش مصنوعی در زمینه استفاده از مطالب و مضامین و عناصر اصلی داستانی شدند. اعضای انجمن نویسندگان آمریکا می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آثار ادبی در دستان انسان باقی می‌ماند.

جایی برای بازی نیست
موج انتقادات اما تنها به نویسندگان تلویزیون و سینما محدود نشده و اخیرا بازیگران نیز به‌احتمال تحت‌الشعاع قرار گرفتن هنر انسانی توسط هوش مصنوعی واکنش نشان داده‌اند. ‌شان پن، بازیگر و کارگردان مشهور سینما در سخنانی در جشنواره فیلم کن، حمایت خود را از نویسندگان ابراز کرد و استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن فیلمنامه‌ها را «اقدامی وقیحانه» خواند. برخی از نویسندگان و بازیگران هالیوود نیز به‌طور جدی شروع به محکوم کردن این تحولات کرده‌اند و استدلال می‌کنند که عصر آینده هوش مصنوعی تهدیدی برای فعالان در سراسر صنعت سینما خواهد بود.

جاستین بیتمن، نویسنده و کارگردانی که در دهه ۹۰ بازیگر تلویزیونی بود، در توییتر استدلال کرد: یا باید اکنون توجه خود را معطوف به آثار و نتایج و عواقب هوش مصنوعی کرد یا هیچ‌گاه. اگر اکنون قوانین محکمی وضع نکنیم و اگر این قوانین را مبنای قراردادهای آینده خود قرار ندهیم، هیچ‌کس به‌طور جدی متوجه خطرات هوش مصنوعی نخواهد شد و تا ۳ سال دیگر نیز به انتقادات ما توجهی نخواهند کرد چرا که در آن زمان دیگر به ما نیاز ندارند.

پیشرفت بدون  انسان
با پیشرفت‌های اخیر در فناوری تولید تصویر، امکاناتی که می‌توان ایجاد کرد بی‌پایان به‌نظر می‌رسد و نتایج شگفت‌انگیز و گاه حتی وحشتناکی به بار می‌آورد. ظهور مدل‌های جدید هوش مصنوعی، مانند «مید جرنی» و «دال.‌ای»، به هر کسی اجازه می‌دهد تا با تایپ چند کلمه در یک جعبه متن، تصاویر پیچیده و واقعی را براساس آثار هنری موجود در اینترنت، در عرض چند ثانیه ایجاد کند. این پیشرفت‌ها بسیاری از هنرمندان را نگران معیشت خود کرده و این سؤال را در اذهان آنها ایجاد کرده است درحالی‌که مردم با استفاده از ابزار هوش مصنوعی خودشان می‌توانند هنری مشابه هنرمندان تولید کنند، آیا حاضر خواهند شد که برای آثار نقاش‌ها و هنرمندانی که در عرصه‌های تصویری و بصری فعالیت می‌کنند، پول بپردازند؟

تلاش  برای مقابله
 به گزارش یورونیوز، ظهور مدل‌های جدید هوش مصنوعی، ازجمله « Midjourney و DALL·E » باعث نگرانی هنرمندانی شده است که می‌ترسند این پیشرفت‌ها معیشت آنها را تهدید کند. با این حال، هنرمندان با استفاده از انواع تاکتیک‌ها برای محافظت از خروجی خلاقانه خود، در حال مبارزه هستند. «مید جرنی» و «دال.ای» سیستم‌هایی هستند که تصاویر، نقاشی‌ها و طرح‌هایی از توصیفات طبیعی را ارائه می‌دهند؛ به‌عبارت دیگر از توصیف چیزی، شیئی، منظره‌ای یا فردی، تصویرسازی‌ می‌کنند. در حال حاضر شاهد رشد سریع تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی هستیم؛ جایی که مرز بین واقعیت و تخیل به‌طور فزاینده‌ای مبهم می‌شود.

گزارش: آرش نهاوندی

کد خبر 764971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha