افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی و روانی در جوامع امروز است. افسردگی، هم اکنون یکی از چالش‌های زندگی بشر به شمار می‌رود و افراد مبتلا به این بیماری، از زندگی روزمره و فعالیت‌های عادی خود فاصله می‌گیرند.

عکس

 خوشبختانه با تشخیص به موقع، امکان درمان این بیماری وجود دارد. اگر شما هم احساس می‌کنید خود یا نزدیکانتان به افسردگی مبتلا هستید، بهتر است از یک درمانگر خوب و توانا کمک بگیرید. روانشناسان با انجام تست افسردگی و بررسی علائم این بیماری، آن را تشخیص می‌دهند و اقدامات درمانی مناسب را آغاز خواهند کرد. در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات بیشتری در خصوص این بیماری، به شما ارائه دهیم و تا حدودی شما را با ویژگی‌های بهترین روانشناس تهران یا شهرهای دیگر که می‌توانید برای درمان بیماری خود به آن مراجعه کنید، آشنا کنیم. همراه ما باشید!

علائم افسردگی

بهتر است قبل از هرچیزی، با علائم افسردگی آشنا باشید تا اگر این علائم را در خود یا نزدیکانتان مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. برخی از مهم‌ترین علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • کاهش سطح انرژی و بی حوصلگی در تمام طول روز

  • احساس ناراحتی شدید و گریه مداوم

  • استرس، اضطراب و بی قراری

  • کاهش یا افزایش غیرعادی و ناگهانی اشتها

  • از دست دادن تمرکز و کاهش حافظه

  • خواب خیلی کم یا خیلی زیاد در طول روز

  • ناامیدی و احساس پوچی

  • احساس گناه و عذاب وجدان

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به دلایل مختلفی در هر کس دیده شود؛ اما در صورتی که این علائم بیشتر از دو هفته طول بکشد و همچنان تغییری در حال فرد به وجود نیاید، احتمال ابتلا به افسردگی وجود خواهد داشت.

دلایل ابتلا به افسردگی

ابتلا به بیماری افسردگی ممکن است به هر دلیلی پیش بیاید و حتی در اکثر مواقع، چندین دلیل مختلف، زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می‌کنند. شناخت دلایل این بیماری تاثیر زیادی روی روند درمان آن دارد؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین وظایف بهترین روانشناس تهران، تشخیص این دلایل است. در اینجا به برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایلی که می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به افسردگی باشند، اشاره خواهیم کرد.

سابقه خانوادگی

در صورتی که یکی از افراد خانواده دچار افسردگی شده باشد، احتمال اینکه سایر اعضای آن خانواده هم در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند، افزایش خواهد یافت.

بروز یک اتفاق تلخ در زمان کودکی

حتما شما هم تا به حال این را شنیده‌اید که اکثر مشکلات روحی و روانی، ریشه در دوران کودکی افراد دارند. افسردگی هم گاهی می‌تواند به دلیل بروز یک اتفاق تلخ و ناگوار در زمان کودکی به وجود بیاید. افرادی که در کودکی دچار آسیب روحی شده باشند، در بزرگسالی نسبت به مشکلات و مسائل زندگی خود واکنش بیشتری نشان می‌دهند و با کوچک‌ترین رنجشی درد زیادی را در درون خود متحمل خواهند شد.

وجود برخی از بیماری‌های زمینه‌ای

ابتلا به برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیش فعالی، بی‌خوابی مزمن یا برخی دردهای مزمن می‌تواند زمینه ساز بیماری افسردگی باشد.

مصرف مواد مخدر

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف مواد مخدر و داروهای روانگردان، ابتلا به بیماری افسردگی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، حدود 11 درصد از کسانی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، به افسردگی دچار خواهند شد.

سایر دلایل:

علاوه بر موارد گفته‌شده، دلایل زیر هم می‌توانند منجر به افسردگی در افراد شوند:

  • اعتمادبه‌نفس بسیار پایین و مقایسه خود با دیگران

  • مصرف برخی داروهای خاص

  • بروز برخی حوادث ناگوار مثل ورشکستگی، مرگ عزیزان و ...

  • ابتلا به یک بیماری جسمی خطرناک

  • و ...

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟ چطور درمان می‌شود؟

نحوه تشخیص افسردگی

همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، تشخیص به موقع علائم و نشانه‌های افسردگی تاثیر زیادی روی درمان این بیماری خواهد داشت. شما باید با مشاهده علائم این بیماری، به دنبال روانشناس خوب و باتجربه تهران یا شهر خودتان باشید تا هرچه سریع‌تر برای درمان آن راهی پیدا کنید. یک روانشناس خوب و ماهر می‌تواند با بررسی شرایط شما و انجام تست افسردگی، ابتلا به این بیماری در شما را تشخیص دهد.

روانشناس شما را معاینه کرده و سوالاتی در خصوص سابقه خانوادگی، حوادثی که پشت سر گذاشته‌اید، وضعیت جسمانی، علائم و نشانه‌های روحی و ... از شما خواهد پرسید. سپس ممکن است با توجه به شرایط شما، آزمایشات خاصی را هم برایتان تجویز کند. بعد از اینکه ثابت شد شما به این بیماری دچار هستید، اقدامات درمانی مناسب برایتان آغاز خواهد شد.

درمان افسردگی

درمان افسردگی بسته به دلیل بروز این بیماری و شدت آن متفاوت خواهد بود. برخی از رایج‌ترین روش‌های درمانی که روانشناسان برای رفع این بیماری تجویز می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • جلسات روان درمانی و رفتار درمانی شناختی

  • دارو درمانی و تجویز داروهای ضد افسردگی

  • تغییر سبک زندگی فرد و اصلاح عادت‌های تغذیه‌ای

  • ورزش کردن

  • مدیتیشن و مراقبه

  • طب سوزنی

  • و ...

نحوه انتخاب روانشناس خوب و باتجربه در تهران و شهر خودتان

یکی از مهم‌ترین مواردی که در صورت مواجه شدن با بیماری افسردگی باید به آن توجه داشته باشید، مراجعه به یک روانشناس ماهر و باتجربه است. این بیماری می‌تواند آسیب‌های زیادی به افراد بزند و بسیار خطرناک باشد؛ به همین دلیل حتما باید برای درمان آن، از یک روانشناس ماهر و صد البته دلسوز و متعهد کمک بگیرید. برای انتخاب بهترین روانشناس تهران باید معیارهای خاصی را در نظر گرفته و با ویژگی‌های یک روانشناس خوب آشنا باشید. در اینجا ما به برخی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد:

مهارت و تجربه

یک روانشناس خوب باید از تجربه کافی برخوردار بوده و به خوبی توانایی تشخیص علائم افسردگی را داشته باشد. همچنین باید با تکیه بر دانش و مهارت‌های خود، بهترین روش درمانی بسته به شرایط هر بیمار را دنبال کند.

دلسوزی و مهربانی

افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند، به دنبال یک فرد امن و مطمئن می‌گردند تا با خیال راحت در مورد فشارهای روحی خود با او صحبت کنند. یک روانشناس خوب باید با مهربانی و دلسوزی به بیماران خود توجه کند و احساس آرامش و امنیت را به آن‌ها منتقل کند. همچنین باید نسبت به تک تک بیمارانش احساس مسئولیت داشته باشد و برای رفع مشکل و بیماری آن‌ها، تمام تلاش خود را به کار ببرد.

مهارت‌های ارتباطی بالا

برخی از افراد مبتلا به افسردگی، به هیچ عنوان توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را ندارند. در این شرایط، روانشناس باید بتواند با مهارت‌های ارتباطی خود، به بحث و گفتگو با بیمار پرداخته و درمورد دلایل ناراحتی و اضطراب با او صحبت کند. به این ترتیب بهتر می‌تواند بیمار خود را درک کند و ریشه مشکل او را کشف کند.

رضایت مراجعین قبلی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای انتخاب یک روانشناس خوب مورد توجه قرار دهید، رضایت بیماران قبلی است. از این طریق می‌توانید عملکرد آن روانشناس را بسنجید و با خیال راحت به او مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری افسردگی با شما صحبت کنیم. در صورتی که خودتان یا یکی از عزیزان و نزدیکانتان این نشانه‌ها را دارید، بهتر است هر چه سریع‌تر به دنبال پیدا کردن بهترین روانشناس تهران یا شهر خود باشید. یک روانشناس خوب از روی علائمی که دارید، ابتلا به این بیماری را تشخیص داده و روش‌های درمانی مناسب، برای رفع و درمان این بیماری را به شما پیشنهاد خواهد داد.

کد خبر 764798

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha