روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به این که آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران را از سر گرفته‌اند، با استناد به ادعای منابع مطلع مطرح کرد که نماینده‌ای از ایران در سازمان ملل و رابرت مالی در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای مستقیم داشته‌اند.

آمریکا - ایران

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود این که مقامات ایران با رد ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بر ماهیت صلح‌آمیز آن تاکید کرده و گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا و کشورهای اروپایی بحث‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن را با نگرانی از این که توسعه برنامه هسته‌ای ایران خطر بروز جنگی منطقه‌ای را در بر داشته باشد، از سر گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش با اشاره به این‌که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از ماه سپتامبر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است- تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل این بحران را متوقف کردند، آمده است: اما در ماه‌های اخیر، تماس‌هایی با مقامات ایرانی برقرار شده است. از جمله می‌توان به دیدار ماه مارس در اسلو میان مقامات تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اشاره کرد.

فایننشال تایمز در ادامه با استناد به ادعای منابع مطلع مدعی شد: برخی دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین چندین بار با امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. این مذاکرات، اولین ارتباط مستقیم میان مقامات ایرانی از زمان خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. یک منبع نزدیک به دولت(آمریکا) گفت که این مذاکرات عمدتا بر امکان تبادل زندانی با ایران متمرکز بوده است.

در بخش دیگری از این مطلب مطرح شد: یکی از دیپلمات‌هایی که در جریان این مذاکرت بوده است، گفت که «تبادل زندانی آغازگر مذاکرت (احیای توافق هسته‌ای) خواهد بود. احتمال این که توافقی در زمینه مسئله هسته‌ای انجام شود کم است اما ممکن است توافقی موقتی در کار باشد.

ادعای فاننشال تایمز درباره گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگانی از آمریکا و ایران در حالی مطرح می‌شود که منابع رسمی در ایران هنوز آن را رد یا تایید نکرده‌اند.

دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرده است که آمادگی دارد در چارچوب و روندی جدا از روند احیای توافق هسته‌ای و با حسن نیت دوجانبه روی موضوع تبادل زندانیان کار کند.

اگرچه دولت آمریکا می‌گوید روی آزادی زندانیان آمریکایی در سراسر جهان، از جمله ایران متمرکز است و این موضوع برای آن در اولویت است اما چند بار اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر تبادل پیام‌های غیرمستقیم در این زمینه و توافق در این زمینه را رد کرده است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.

کد خبر 764718
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 47
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • علی اصغر IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    با سلام الله اکبر خمینی رهبر مرگ بر ضد ولایت فقیه درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان
    • علیرضا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      6 68
      من با برجام و هر توافقی که با امریکا انجام بشه مخالفم ، اینهمه دلار خریدم حالا بیاد پایین ؟!! انصافه؟ مذاکره و دوستی با امریکای جهانخوار باید قطع شود
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    پولای بلوکه رو میخواهید به کیا بدید حسن نصرالله منتطره یارانه ایرانی ها هم تقسیم شده. ساختمان چند طبقه در عراق ساخته شده گاز رایگان آب رایگان برای یمن ساختمان ساختید حالا برای طالبان مانده پولای اوباما کجا رفت
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      شما بر انداز ها دیگه وقته شه برید در لانه موش هاتون! با امید الله تا دوسال دیگر همینجور که نظامی جز سه ابر قدرت جهان هستیم در اقتصاد هم جز سه ابر قدرت اقتصادی خواهیم شد شما هرزه های روزی 5 دلاری باید ساکت شد مرگ بر برانداز و درود بر جبهه حق شیر انسان های فلسطین،لبنان،سوریه،لبنان،فاطمیان افغان،زینبیآن پاکستان، هشت شعیی عراق.
    • امیر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      دروغگوی البانی لبنان وعراق به پول ایران احتیاج ندارند فقط مشاوره نظامی ازایران می‌گیرند که چشم اربابتون اسرائیل وآمریکا دربیاد آنها خودشان منبع انتقال ارزبه ایران هستند،، ضمنا پول ایران توسط نفوذهای جاسوس متل تو درایران اختلاس میشه وبه کانادای دزد پرور میره
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      9 66
      تو که فراری هستی . بسوز که خوب داری میسوزی .
    • Jalal IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      11 53
      تو فک میکنی فقط ایران که به کشور های محور مقاومت کمک میکنه؟ بهتره که روشنت کنم عراقیا میگن پول ما میره ایران لبنانیا هم میگن پول مارو ایران خرج میکنه سوریه‌ایی ها هم همینو میگن ایرانیا هم میگن پول ما میره سوریه و لبنان پس کاملا مشخصه که همه کشور ها دارن با هم همکاری میکنن و یجوره خودمونی هر کس دنگ خودشو میده پس الکی فاز اینکه ایران به کشور های دیگه صدقه میده رو از سرت بیرون کن بعد جالبش اینه تو این اطلاعات من‌در آوردی خودتو یجوری بیان میکنی انگار خودت با چشم خودت جلو سید حسن النصرالله نشسته بودی که پول هاب بلوکه شده رو دادن بهش😂 بخدا عقل ندارین راحتین عزیز من پول های بلوکه شده رو همون هموطنان آریایی تبار نجیب کشیدن بالا و فرار کردن کانادا کرم از خوده درخته
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    سالها بدبختی و فقر ملت برای اینکه خودشان همه کاره باشند ما مردم که فراموش نمی کنیم سالهایی که شماها چوب لای جرخ مملکت و منافع ان می گداشتید میلیاردها میلیار از جیب ملت رفت حالا کفگیر خورده ته دیگ شده اید مذاکره کننده نمی توانستید این را همان اول انجام دهید ملت اینقدر بدبخت نشوند
    • پریسا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      23 53
      احمق تمام این کشورایی که اسمشونم بردی جز عقب مونده ترین کشوران
    • حجت IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      65 20
      یه نگاهی به نظرات مخالفت بنداز🤣🤣 الله اکبر
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      فعلا برید به طالبان التماس کنید ۲۴ ساعته تهرانو نگیره تا بعد
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      14 63
      صدام نتونست تهران رو بگیره بعد یه مشت طالب احق می خوان تهران رو بگیرن یکم فکر کن این خیای بده که کشورخ رو تحقیر میکنی
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    حالا اگر تو دولت روحانی بود کفن پوشا ریخته بودن بیرون . الان رسانه های تندرو اصولگرا هم خیلی راحت اعلام می نگذره از کسانی که آش تحریم رو هم زدن.
    • ناشناس IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      14 45
      ما با نسیه برجام مخالفیم ما بر هر توافقی که منافع کشورو حفظ کنه ونسیه نباشه موافقیم ،برجام رو باید دولت مقتدر اجرا کند نه دولت ترسوی قبلی
    • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      80 8
      اساس تحریم را مشتی بچه با قهرمان بازی های اشغال سفارت گذاشتند و با سرنوشت چند نسل بازی کردند و به پست و پول رسیدند و حالا بچه هاشون آمریکا هستند.
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    ایران زیبا و مقتدر ما کشور کوچکی نیست بزرگ و مقتدر است میتواند رودر رو با هر کشوری مذاکره کند در صورتی که مذاکره کننده سیاس و حافظ منافع ملی باشد. ایران من جان من ناموس من جانم فدایش💖
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      11 39
      خب الان چرا به این کامنت منفی میدید؟؟؟؟ دقیقا با کجاش مشکل دارید؟؟
  • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    161 6
    عمر ما با این برجام تمام شد و شما به نتیجه نرسیدین
  • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    160 6
    دوباره سرما تموم شد برجام شروع میشه،پاییز دوباره به مشکل میخورن و میگین زمستان سخت در انتظار اروپا😄بس کنید این برنامه هر سال بیست سال اخیر شده،یه حربه جدید برای سرگرم کردن مردم پیدا کنین،نصف عمر من با اخبار برجام گذشت
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      10 30
      برجام به نتیجه میرسدمتاسفانه عده ای نمی خواهندبود برایشان منفعت دارد
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    119 6
    چرا دولتمردان ما نمیتونن مستقیم از حق ملت دفاع کنن ما واسطه نمیخایم
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    83 5
    خوب باید از اول این کار را می کردند.
  • محمدروزبهانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    51 14
    توافق حتمیه، ولی امریکا گذاشته به انتخاباتش نزدیک بشه این کار تا به عنوان برگ برنده ای دستش باشه
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    درود بر نظام جمهوری اسلامی که باز هم آمریکای جنایت کار را به زانو در آورد و آمریکای جنایت کار با التماس به پای نظام جمهوری اسلامی افتاده که بیاد با ما صلح کنه و چقد امروز قیافه برنداز های کافر دیدن داره !
  • ali IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    71 16
    گفتگو مستفیم بهترین وموثرترین روش استکه مسولین کشور ما متاسفانه گریز از آن دارند
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    76 2
    اصلاً این عقیده اشتباهه که نباید با آمریکا مذاکره ی مستقیم داشت ، بسیار غیرمنطقی و نوبرانه س و یه جیز عجیبیه که با هیچ عقل سلیمی جور نیست ،این وسط این ملتن که چوب این نظرات عجیب و غریب رو می خورن، همین مذاکرات هسته ای اگه ذره ای شم مدیریت و سیاست وجود داشت، به راحتی قابل حل بود و این جور پیچیده نمی شد، اراده ای مم برای حل درست مشکلات کشور و توسعه و پیشرفت و رفع درد و کدورتها و تٱمین رفاه مردم وجود نداره، همین کشورهای عربی رو با کشور خودمون مقایسه کنین، همین امارات و ... مردم از این وضع اداره و مدیریت کشور رنج می برن. بعد تندروها از این مدیریت ناکارآمد که به نفعشونه به به و چه چه و تعریف واهی می کنن!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    118 2
    جواب جوانی بر باد رفته ما زیر این تورم و فقر کی باید بده؟
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      88 6
      44 سال از عمرمون را با همین حرفا و ...گذراندن
  • داریوش IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    65 1
    اصلا درستش اینکه مستقیم و بدون واسطه مذاکره کنیم وگر مشکلات خل نمی‌شوند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    81 4
    وا مصیبتا !!!! این چه گناه کبیره ای هست که خائنین انجام می دهند؟!!! مذاکره برای چه تا وقتی می توان مقابله کرد!!! خلاصه هزار و هزار از این حرف ها که سالهاست مار رو بیچاره کرده و عده ای رو به نون و نوا رسونده
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      8 69
      دقیقا مرگ بر سازش گر مرگ بر منافقین و کفار مرگ بر برنداز های هرزه 5 دلاری تا کی مماشات تاکی سستی! ما ملت مقاوم اگه از گشنگی هم بمیریم زیر بار آمریکای جنایت کار نخواهیم رفت! مرگ بر منافقین و کفار داخلی که به جان نظام اسلامی افتادن !
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      29 4
      ساکت
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      35 2
      چند جا مدام تو نظراتت این کلمه هرزه جسمی رو تکرار کردی، ذهنتو پاک کن.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    76 11
    مذاکرات صحیح و درست ظریف را نگذاشتید انجام بگیرد و حالا به کمترین تن داده اید فقط بخاطر مخالفت با اعتدال ، اف بر هر کس ضد آرامش و آسایش ملت هست ، خدا جای حق نشسته ، خودش ظالم را رسوا می کند .
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    60 2
    حالا به هر دلیل اگر مستقیم وحتی در خاک کشور خودمون با آمریکا مذاکره بشه بسیار کار عقلانی است اما چرا انقدر دیر اگر شما مدعی قدرت هستید نباید از مذاکره مستقیم بترسید یا رومی رومی یا زنگی زنگی اما عده‌ای که نانشان در مخاصمه است ایران را گروگان منفعت خود کرده اند مردم دیگر توان این همه گرانی وتورم رادارند زودتر مسئله را جمع کنید وکشور را نجات دهید
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    57 3
    باقری اینکاره نیست چهار تا بنگاه دار بفرستید کار رو تموم کنن
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    47 1
    درستش همین است مابا آمریکا اختلا ف داریم وبرای حل موضوع باید با آمریکا وارد مذاکره شد چرا دیگران را واسطه‌ قرار داد مگر خودمان ناتوان هستیم مذاکره مستقیم نشانه قدرت و ابهت ایران است
  • یاشار IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 6
    همه چی خوبه نا شکر نباشید بهتر از این هم میشه ...
  • فریبرز IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    42 0
    این مذاکره غیر مستقیم باید از همان ابتدا کنار گذاشته میشد و با آمریکا مستقیم مذاکره میشد تا به یک نتیجه منطقی میرسیدید. اصلا مذاکره غیر مستقیم یعنی چی و برای چی!!! والا با همین عراق یه روز جنگ و کشت و کشتار بود یا همین عربستان دشمنی شدید بود حالا امروز دوست و بردار شدید!!! وقتی شرایط میتواند به این راحتی رنگ عوض کند پس این همه هزینه و خسارت به کشور و مردم واقعا بابت چی بوده ؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 58
    مذاکره با شیطان مذاکره با دشمن خداست دشمنی با خداست و دشمن خدا محکوم به نابودی و فناست
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      32 2
      چیه میترسی؟؟؟ نونت از تحریم درمیاد؟؟؟ داره تموم میشه، هر چی خوردی آخرشه!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    39 3
    با این وضع ایران هیچ وقت خیر نمی بینه چون تحریم نعمتی شده برای مسئولین چون مسئولین هراقدامی میکنند به ملت میگند کار آمریکا است و تحریممان کرده که وضعیت شما اینه در حالیکه تحریم خیلی به نفع مسئولین است چون چه سودهایی کردن به نام تحریم
  • بیژن PL ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    55 1
    چرا قبلا اینکار نکردید
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    35 1
    خلاصه اختیاردست آمریکاست هروقت عشق کنه وسرحال باشه تحویلمون میگیره هروقت عصبانی بشه تحویلمون نمیگیره
  • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    33 2
    وای بر اصلاح طلب و اصول گرا ... جوونی ما که تموم شد این بر جام به ثمر نرسید هرچند تا گدا گشنه های فلسطینی و یمنی و لبنانی مونده چیزی نصیبمون نمیشه
  • جواد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    38 1
    ای وای از این دورانی که قسمت ما شد. پدرم به واسطه نبود دارو فلج شد و چهار سال خانه نشین شد و در نهایت به رحمت خدا رفت. کاش سیاست مداران مردم را درک کنند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    29 2
    این همه سال رفتید سمت روسیه به کجا رسیدید اقلن حال دست تونا بطرف آمریکا ببرید ونتیجه راببینید
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    37 3
    برانداز تو هستی شماها عاشق آمریکا واسراییلید نه ما چون میگید مرگ بر آمریکا لباس آمریکایی وساعت تمریکایی و زندگی آمریکایی دارید
  • US ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    19 1
    وقتی دولت های بزرگ می بیند ایرانی ها خیلی راحت می توانند حرف خودرا پس گیرند خوب باید هم نگران باشند از طرفی سردار سلامی مرتب در حال تهدید کردن است هی می گوید من استخوان های این هارا خرد می کنم ...
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      6 2
      😁
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    16 2
    چه اشکالی دارد اگر برای منافع اقتصادی رابطه هم داشته باشیم پیامبر بعد از فتح مکه دو جا را خانه امن اعلام کردند خانه کعبه و خانه ابوسفیان رهبر اصلی جنگ علیه مسلمانان ....استراتژی باید اقتضایی باشد و منافع ملی تعیین کننده سیاست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    35 2
    نعوذ بالله مگه میشه با آمریکاییها مستقیم مذاکره کرد،در دولت قبلی به خاطر دست دادن وزیر امور خارجه با وزیر خارجه آمریکا کیهان و دیگران نزدیک بود حکم اعدام صادر کنند
  • ناشناس IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    24 1
    شما ملت چقدر ساده اید این ها همه بازی سیاسته که دولت ابراهیمی رئیسی رو با کلی بدهی تورم بخوان دوباره سرزبونه ها کنن بگن آره دولت ما این کار رو انجام داد دولت قبلی نتونست ما کردیم وقتی دولت روحانی وزیر امورخارجه اش سواد دیپلماسی داره بلده چجوری با کشوری چون آمریکا اونم با زبان سیاست حرف بزنه برجام رو رقم بزنه فکر میکنی دولتی مثل ابراهیم رئیسی میتونه؟! اگرم اتفاق بیفته دست رنج دولت قبله نه این دولت ابر بدهکار
  • همرزم هادی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 1
    این اتفاق بسیار موثر ومفیداست وادامه آن بربی کشورسازنده است
  • یوسف IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 37
    امریکا باید بداند که امردم ایران مردم زمان پهلوی نیست بکله باید بداند با یک ملت غیور ؛ شجاع ، انقلابی و مسلمان و با منطق طرف هست . و اگر نخواهد تکریم ایرانیها را بر اساس انسان دوستی و عزت انجام ندهد هیمنه امریکا شکسته خواهد شد البته این شکست را ما چندوقت جلوتر به انها نشان داده ایم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    22 2
    تو رو به خدا، جان عزیزانتون ، بعد از برداشته شدن تحریمها پول ها رو فقط خرج ایران و ایرانی کنید. این چراغ فقط برای ایران رواست، به فلسطین و لبنان و یمن و سوریه حرامه حرامه حرامه.
  • ی افسرده IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    20 2
    نوش دارو بعد مرگ سهراب. هیچ ارزشی نداره،،، ملت ب شدت از تحریم متضرر شده است،
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    24 1
    ازاول اشتباه کردید که مستقیم باخوددولت امریکا گفتگو نکردید وواسطه دیگران قراردادید که موش به دوانند
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    21 4
    امریکا پشت پرده دوست ایرانه ... حیف که عمر ما تموم شد زندگی نکردیم
  • Saman IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    25 0
    دوود این برجام مذاکره توافق گرانی دلار 50هزاری دزدی یه عده فقط فقط به چشم ما مردم عادی جامعه رفت زندگیمون به فنا رفت جوانیمون توی آرزوهامون به باد رفت. داشتن شغل خانه ماشین همسر همش برباد رفت. فقط برای تک تک باعث بانی مشکلات زندگیم آرزو گرفتاری میکنم
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    25 0
    موقعی که تو بدنیا تیانده بودی ما اولین رای را دادیم ما بودیم که زیر بمباران ازاین دهات به اون دهات رفتیم ... آلبانی تویی که نمیدونی ایران روزبه روز بیچاره تر میشه مگه نمیبینی کلی از آقایان روحانی شکایت دارند ازاین وضع در ضمن حرف زشت نزن از طرفی ما قبل از انقلاب بقول آقای پزشکیان دین وایمان داشتیم حجاب هم داشتیم روزه ونماز هم می‌گرفتیم لازم نیست کاسه داغ تر از آش باشی
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    15 0
    بلاخره نفهمیدیم مذاکره خوبه یا نیرنگ دشمنه
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 1
    جناب بی واسطه با واسطه ارتباط درستی رو حتی با آمریکا. در پیش بگیرید. اقتصاد داره نابود میشه و این خواست همه مردم هست. واقعا درست نیست و اصلا اخلاقی نیست با اقتصاد اول دنیا در جنگ نامعلومی باشیم. انشاالله که نتیجه به خیر و منفعت همه مردم با‌شه.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    22 0
    موافق رابطه خوب با همه هستیم. فقط انقدر با روسیه عجین شدین که بیم اون میره سنگ اندازی کنه. روسها تا حالا کجا رو آباد کردن؟ بلوک شرق وقتی مستقل از شوروی کمونیست شد تازه نفس کشید. روسها خیرشون به کسی نرسیده. معرفت داشته باشید بلوک غرب همیشه هرجا سرمایه گذاری کردن سخاوتمندانه بوده و اقتصاد اون منطقه بالا رفته.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    21 0
    کیهان وجلیلی و رئیس جمهور کجایید اسمان به زمین امد این یعنی 44 سال به هدر رفتن زندگی و سرمایه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    26 0
    یکبار بعد از 45 سال طرف آمریکایی رو دعوت کنین بیان تهران. چه اشکالی داره؟ 85 میلیون ایرانی میدونن اونهایی که پریدن بالا دیوار سفارت و خودسر گروگانگیری کردن همشون یا بچه هاشون رو پیشاپیش این تحریمهای خانمانسوز فرستادن آمریکا یا دارن کاسبی می کنن و یا یه گروهیشون هم مثل یه موجودی پشیمانن و اسمشون رو گذاشتن اصلاحاتی. نگران این کمربند فرضی مقاومت نباشید. خیلی تنگ ببندیم شکم خودمون میترکه. کاش عمیق نهج البلاغه رو میخوندیم و سیاست مدن یاد میگرفتیم. که عمرمون تو فقر و نداری و حسرت سوخت. حیف از جوانی ما که رررررفت. به خدا به حسرت و آه. حیف از فرصت هایی که می تونست صرف آبادانی مناطق محروم بشه (سیستان و بلوچستان) که با این جنگ بیهوده نابرابر و تحریمهای کمر شکن سوخت. فرصت ها رواز دست ندین خلاصه.