سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک ناشر موسیقایی در اقدامی ابتکاری ساز و صدای محسن نامجو را در قالب کتابی گویا روی کیمیاگر کوئیلو قرار داده و به بازار موسیقی و کتاب عرضه کرده است.

 فاطمه محمدی، مدیر موسسه نوین گویای هنر که پیش از این هم در اقدامی ابتکاری کتاب‌ سخنگویی را با همکاری انتشارات کاروان به بازار موسیقی و کتاب عرضه کرده بود، در گفت وگویی با همشهری آنلاین ضمن برشمردن این اقدام ابتکاری گفت: از یک سال قبل با آقای  محسن نامجو توافق کردیم که ایشان روی کتاب کیمیاگر پائلو کوییلو با ترجمه انتشارات کاروان کار کنند و موسیقی آن را بنویسند.[انتشار نسخه ویژه بیستمین سالگرد انتشار کیمیاگر کوئلیو]

هدف اولیه این بود که آقای نامجو تنها موسیقی کار را بنویسند، اما در میانه‌‌های کار متوجه شدیم که صدای غیرموسیقایی و در قالب دکلمه و شعر آقای نامجو هم از ساختار و بافت بسیار خوبی برخوردار است و خوانش شعری ودرک وی از ادبیات هم بسیار بالاست، لذا به خود آقای نامجو پیشنهاد دادیم شعر کار را هم خود ایشان در استودیو بخواند.

به گفته مدیر موسسه نوین گویای هنر بیش از 6 ماه ضبط کار به طول انجامید و چندین بار اصلاحاتی در موسیقی و خوانش شعر در استودیو انجام شد تا در نهایت اثری 300 دقیقه‌ای در 6 سی‌دی به همراه یک کتابچه ‌آماده توزیع در باراز موسیقی و کتاب شده‌است.

محمدی درباره ویژگی مهم این اثر گفت: مهمترین ویژگی این کار در این است که موسیقی ارائه شده برای این اثر که خود‌ آقای نامجو آنها را بر اساس هر قطعه کتاب کوییلو ساخته است، ارژینال و اصلی است و برای نخستین بار عرضه عمومی می‌شود.

به تعبیر دقیق‌تر این دومین اثر موسیقی آقای نامجو است که با مجوز رسمی وزارت ارشاد به بازار موسیقی می‌آید و حجم آن هم چند برابر کار قبلی‌اش - ترنج - است که حواشی بسیاری داشت.

مدیر موسسه نوین گویای هنر درباره ابتکار کتاب سخنگو گفت: از چند سال قبل به صرافت افتاده بودم که برای برخی کتاب‌های مهمی که بین مردم جا افتاده است اما همچنان برخی فرصت خواندن آن را ندارند ، مسیری پیدا کنم که آنها بتوانند از محتوای این کتاب‌ها آگاهی یابند. با جست و جوی بیشتر دریافتم که بسیاری از مردم می‌توانند در خودروی خود هم به این گونه آثار گوش دهند و از آن لذت ببرند، اما همه گاه فکر می‌کردم که چه امکانی را در کنار کتاب قرار دهم که بتواند جذابیت کار را افزایش دهد و  از یکنواختی اثر بکاهد که به این فکر افتادم که برای هر اثر ادبی یک موسیقی ارژینال هم بنویسم. بعد هم به سراغ آقای حجازی مدیر انتشارات کاروان رفتم و از وی خواستم که در این طرح ما را یاری کند که ایشان هم پذیرفتند و برخی از کتاب‌های مهم و نسبتا معروف  انتشاراتی خود را در اختیار من گذاشتند که با همکاری هم بتوانیم این مجموعه را انتشار دهیم.

انتشارات کاروان و موسسه نوین گویای هنر پیش ازاین کتاب سخنگویی را بر اثر جبران خلیل جبران  به بازار موسیقی و کتاب عرضه کرده بودند.بعد از آلبوم ترنج، کتاب سخنگوی کیمیاگر دومین اثر منتشرشده از محسن نامجو است.[گزارش همشهری‌آنلاین از سیزدهمین نشست نقد نغمه، نقد آلبوم ترنج]

 نامجو در این اثر کوشیده تا یکی از درونمایه‌های اصلی کتاب را که «وحدت وجود» است در سرتاسر اجرایش نمایش دهد و روایت خود را از کیمیاگر کوئلیو ارائه کند. نامجو نقش بیش از سی شخصیت کیمیاکر را به‌صورت نمایشی اجرا کرده و نزدیک به شصت دقیقه نیز موسیقی اصیل برای آن ساخته. شاید بتوان گفت کیمیاگر یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین رمان‌های قرن بیستم است که به پیوند میان شرق و غرب می‌پردازد.

 کیمیاگر داستان رسیدن انسان به رؤیاهایش است. سانتیاگو نام جوانی است که ابتدا رؤیای چوپان شدن در سر دارد، اما شبی خوابی می‌بیند که نزدیک اهرام مصر (یعنی هزاران کیلومتر آن‌سوتر) گنجی دارد که باید آن را بیابد. سرانجام که پا در این راه می‌گذارد با زنی کولی، با پادشاه مَلکیصدق، با دزد، با بلورفروش، با کیمیاگر و در نهایت با «فاطمه» آشنا می‌شود. سانتیاگو در نهایت متوجه می‌شود گنجش هرچند وجود دارد، اما قرار است درس بزرگ‌تری را به او بیاموزد.

کیمیاگر تاکنون بیش از صد میلیون نسخه در سرتاسر جهان به فروش رفته و نامش در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان اثری ثبت شده که در زمان حیات نویسنده به بیشترین تعداد زبان‌ها ترجمه شده است.

کد خبر 76443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز