شهردار تهران با اشاره به این موضوع که گسلی از سوی عده‌ای در داخل و خارج از مرزها در عفاف و حجاب ایجاد شد، گفت: امیدواریم بتوانیم با سرعت مناسبی پیش برویم، این اراده به معنی عدم ارائه خدمت نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم خدمت ارائه نمی‌دهیم و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علی رغم برخی انتقادها به نظر می‌رسد در دوران مدیریت زاکانی بر کلان شهر تهران چرخ بسیاری از پروژه‌های بر زمین مانده شهری از قبیل بزرگراه‌ها، پروژه‌های عمرانی و... به حرکت در آمده است، از طرفی شهر در بعد کارهای فرهنگی و محیط شهری نیز می‌رود تا رنگ و بوی جدیدی بگیرد. شهردار تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه کیهان به تشریح فراز و فرودهای ۲۱ ماه مدیریت بر کلان شهر تهران پرداخته است، شهری با جمعیت بیش از ۱۰ میلیونی که مشکلات فراوانی را در خود پنهان کرده است.

بخشی از صحبت‌های شهردار تهران در گفتگو با روزنامه کیهان را در ادامه بخوانید:

*(پاسخ به معترضان عدم ارتباط مدرک تحصیلی شهردار) اینکه اعتراضاتی می‌شد، به این دلیل بود که بی‌توجه به این بودند که شهر تنها سنگ و دیوار و آجر نیست، بلکه زیست بومی است که ابعاد مختلف زندگی را در بر می‌گیرد؛ همچنین دقت نکردند که ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که سال ۱۳۳۵ تنظیم شده ناظر بر حوزه‌های مختلف زندگی شهری، شهرداری را مکلف به کار کرده و توجه دوستان به این بود که شهرداری را در سنگ و آجر و سیمان خلاصه کنند و می‌گفتند رشته شما تطبیقی ندارد و ما گفتیم این حرف نادرستی است.  این زیست‌بوم روح و کالبدی دارد و توجه همزمان به یک کل واحد، امکانی ایجاد می‌کند که کسی که ‌اندیشه و همت تغییر را داشته باشد می‌تواند تهران را مدیریت کند، امروز پس از ۲۱ ماه از فعالیت، این ۲۱ ماه باید جوابگوی سؤال آنها باشد که آیا تهران، همان تهران ۲۱ ماه پیش است یا تهرانی است که درهای پروژه‌های مختلف باز شده، جهت پیدا کرده و تلاش و کوششی که انجام می‌شود سیر تصاعدی و پیش‌رونده دارد و تمام پروژه‌ها فعال است که عمده این پروژه‌ها کالبدی هستند؛ پروژه‌هایی که کسانی که جنس تخصصی داشتند، آنها را تعطیل کردند و می‌گفتند نمی‌توانیم آنها را فعال نگه داریم.

 *ما در این ۲۱ ماه یک روز با تنش مالی به عنوان گلوگاه رو به رو نبودیم و دو بزرگراه و یک آزادراه و پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهر در این مدت فعال شده است؛ چون شهر را ناقص می‌بینند سؤالات نادرست می‌کنند لذا در این ۲۱ ماه کارنامه شفافی در حوزه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و کالبدی و سخت‌افزاری وجود دارد.

*پروژه‌های بزرگ عمرانی تهران تعطیل بود اما امروز پروژه شهید شوشتری فعال است و امسال فاز اول آن به طول ۹.۵ کیلومتر افتتاح می‌شود که ۵.۵ درصد ترافیک شرق و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر را کاهش خواهد داد؛ پروژه یادگار امام(ره)نیز به طول ۴.۵ کیلومتر آغاز شده و با فاصله دو ساله به بهره‌برداری می‌رسد و ادامه آن در منطقه ۱۸ پروژه شهید بروجردی است که ۴.۷ کیلومتر طول دارد و ۳.۵ کیلومتر آن امسال افتتاح می‌شود.

*سال قبل ۱۴ کیلومتر مترو و ۱۰ ایستگاه افتتاح شد و امسال ۲۲ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد؛ توجه اصلی ما به توسعه هفت خط مترو بود اما چهار خط دیگر را نیز پیگیری کردیم و خط ۱۰ آغاز شده، خط ۹ تا پایان سال و خط ۸ و ۱۱ نیز سال آینده آغاز خواهد شد. خط ۸، ۹ و ۱۱ با TBM با قطر ۱۵.۷ متر و به نوعی با قطر بیشتر از خطوط فعلی که قطر آن ۹ متر است، اجرا خواهد شد.

*در مترو هزار و ۵۰۱ واگن از سابق داریم که ۲۸ واگن از مسیر خارج شده و دو سوم نیاز به بازسازی اساسی دارد؛ هدف‌گذاری ما این است که در سه سال کل بازسازی را انجام دهیم و ظرفیت جابه‌جایی را افزایش دهیم؛ ۲۰ درصد قطارهای قدیمی فعال هستند که پس از بازسازی ظرفیت به بیش از ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر در ساخت ۱۱۳ واگن ملی نیز مشارکت خواهیم کرد.

*در حال حاضر دو هزار دستگاه ون متعلق به سال ۱۳۸۰ در سطح شهر تردد می‌کنند که تمامی این خودروها بدون استثناء فرسوده هستند و هدف‌گذاری ما برای امسال ۱۵ هزار دستگاه ون است و در حال انعقاد قرارداد در این زمینه هستیم.

*در تهران تنها دو شهرک با الگوی ساخت قبل از انقلاب شامل شهرک اکباتان و امید وجود دارد که سرانه‌های آنها کامل است، شهرک‌های زیادی داریم که سرانه‌های کاملی ندارند؛ سال گذشته طرحی را مدنظر داشتیم تا شهرک‌هایی درست با سرانه‌های هفت‌گانه مبتنی بر نگاه ملی و ارزشی شکل بگیرد و به‌اندازه‌ای لکه‌گذاری‌ها صورت گرفته و ماه آینده اولین شهرک و تا پایان سال ساخت هفت شهرک آغاز خواهد شد.

*نوع نگاه ما در این زمینه متفاوت است، پیش از این اعتقاد داشتند که شهر را گران اداره کنند و این واقعیت است که در تار و پود شهرداری و دولت، می‌خواستند تهران را از مسیر فرار مردم از شهر مدیریت کنند و پایتخت از باب گرانی غیرقابل سکونت باشد که البته از دهه ۷۰ این موضوع مطرح شده بود؛ آنچه در آن موفق شدند گران کردن شهر بود اما نتوانستند موضوع را کنترل کنند و به کل کشور سرایت کرد. ما می‌خواهیم فرصتی را در بافت فرسوده و ناپایدار متجلی کنیم و به جای اینکه در املاک خاص باشد، کل مردم از آن منتفع شوند.

*دِه کن سال‌های سال است که رها شده است، برای زمین‌های بالای ۱۰ هزار متر مربع قاعده‌ای وجود داشت و برای کمتر از این قاعده‌ای نبود و مردم ساخت و ساز نمی‌کردند؛ ۹۹ درصد مردم باید بسوزند و بسازند که کسی اراده و فکری برای زمین‌های کمتر از ۱۰ هزار متر مربع نداشته اما در حال حاضر موضوع در کمیسیون ماده پنج بررسی و به تصویب رسیده و مردم از آن رضایت دارند. در ده ونک، اسلام آباد و نفرآباد که مردم سال‌ها از گرد و غبار و شرایط ناایمن خسته شده بودند، نوع نگاه عوض شد و خون جدیدی در شهر جریان پیدا کرد.

* تهران بن‌بست ندارد، در تهران از نظر مردم ترافیک بالاترین معضل است، آلودگی هوا و بدمسکنی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند اما از نگاه داخلی شهرداری، بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی و مسئله منابع مالی و فربه بودن بیش از حد و عدم تناسب رشد، مجموعه را به عنوان سازمان هدفمند در گذشته در کنار هم قرار نداده و جهت‌گیری درست که ما را به سمتی ببرد که تحول قابل ارزیابی باشد، وجود نداشته است.

*یکی از ویژگی‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که از تهدیدها فرصت خلق کنیم؛ برای مثال ۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده را فرصتی برای نوسازی شهر می‌دانیم و به شدت دنبال ایمنی، پایداری، رفاه و آسایش برای مردم هستیم که نام آن شهر فروشی نیست بلکه غیرت داشتن برای رفع مشکلات مردم و حرکت به سمت گره‌گشایی است.

*۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای ما بی‌خوابی و بدخوابی نمی‌آورد، برای این با بانک‌ها تعامل می‌کنیم؛ سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی را پرداخت کردیم و ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از بدهی‌هایی را که پرداخت می‌کنیم تسهیلات می‌گیریم تا پروژه‌های شهری از این محل اجرایی شود؛ لذا دغدغه‌ای برای ما ایجاد نکرده است. ما کل گذشته را درجا تحویل گرفته‌ایم و از بدی‌ها عبرت می‌گیریم که انجام ندهیم و خوبی‌ها را نیز ادامه خواهیم داد.

*هرکسی که از شهرداری چیزی را برده از گلوی او بیرون خواهیم کشید، سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌ها بازگشت که عدد بزرگی است؛ کل بودجه پارسال ۳۷ هزار میلیارد تومان بود و با این وجود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای آینده شهر به شهرداری بازگشت.

*از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی تعداد هزار و ۸۱ پلاک وجود دارد و پیش از سال ۱۴۰۰ تنها دو یا سه پلاک نوسازی می‌بینیم و چهره شهر در این بخش فرسوده است؛ ما در کمیسیون ماده پنج بر چنین مواردی تمرکز کرده‌ایم و برای خیابان قزوین و فداییان اسلام که با محیط شهری تناسبی ندارد، در کمیسیون تعیین تکلیف کرده‌ایم. کمیسیون ماده پنج به عبارتی از این رو به آن رو شده است و به جای اینکه کمیسیون فرصت‌طلبی برخی را پاسخ دهد به فرصت‌سازی برای شهر روی آورده است.

*( ساخت برج ۳۰ طبقه در ولنجک )در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تعداد ۱۸۵ برج ساخته شده است، پیش از ما ۱۸ برج ساخته شد و در سالی که ما آمدیم تنها مجوز دو برج را دادیم؛ معنی جیغ‌های رنگی برخی افراد در این خصوص چیست؟ دو مجوز نیز مربوط به نهاد است و قرار نیست کسی رانتی ببرد. اکنون کمیسیون ماده پنج افتخار این شهر است و تصمیمات نوسازی بافت فرسوده در این کمیسیون گرفته شده است، یکی از این برج‌ها در ولنجک ۲۷ طبقه و دیگری در بزرگراه امام علی(ع) ۳۵ طبقه است که دو طرف آن بزرگراه قرار گرفته است؛ برخی می‌خواهند کمیسیون ماده پنج را مسلوب‌الید کنند که مردم را به اسارت بکشند.

*به طوری‌که ۸۷ درصد کسانی که در سال ۱۴۰۰ به کرج مهاجرت کردند از تهران به این شهر رفته بودند.

*تا چند ماه پیش ساختمان‌های ناایمن تنها از وجه آتش‌نشانی بررسی می‌شدند، ۱۲۹ ساختمان بر این اساس ناایمن اعلام شدند که نزدیک به ۴۰ ساختمان برای ایمن‌سازی اقدام کردند و تعداد ۹۰ ساختمان باقی ماند که از عهده ما خارج بود؛ لذا لیست آن به دادستانی اعلام شد که ساختمان‌ها را بر اساس احکام، ملزم به ایمن‌سازی کنند. ما ساختمان‌هایی را در منطقه ۱۱ پلمب کردیم اما دیگر موارد از عهده ما خارج بود و ادامه کار را به دنبال پیگیری‌های دستگاه‌های قضایی دنبال می‌کنیم.

بررسی وضعیت ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه از لحاظ سستی ابنیه و مهندسی ساختمان نیز با همکاری هشت دستگاه در دستور کار قرار گرفت تا شناسنامه این ساختمان‌ها تدوین و مشخص شود که ساختمان‌ها ایمن هستند یا خیر؟ بیش از هزار ساختمان را بررسی کردیم و بسته اولیه هزار عددی برای دسته‌بندی ارسال شده تا نتایج آن اعلام شود. سازمان آتش‌نشانی به عنوان یکی از دستگاه‌های هشت‌گانه کار مهمی را در این زمینه پیش می‌برد.

*گسلی از سوی عده‌ای در داخل و خارج از مرزها در عفاف و حجاب ایجاد شد و اتفاقاتی را رقم زدند که مابه‎ازای آن خروج از جنبه‌های شرعی و قانونی بود و شرایط به سمتی رفته که غیرقابل بخشش از سوی بخشی از جامعه بوده و محل نارضایتی و اعتراض آنهاست.به هر صورت حجاب امری قانونی و شرعی است و ما مکلفیم نظم‌پذیری جامعه را مبتنی بر این قواعد حفظ کنیم. شرایط به سمتی خواهد رفت که این اتفاق غیرقانونی جمع خواهد شد، با یک برنامه دقیق مسیر را گام به گام پیش می‌رویم و مایه شرمندگی ما نیست بلکه افتخار می‌کنیم که با تدبیر و دقت گام بر می‌داریم؛ کسانی که با بی‌دقتی نیز رفتار می‌کنند هیچ‌گونه عنادی ندارند.امیدواریم بتوانیم با سرعت مناسبی پیش برویم و این به معنای عدم اراده نیست، این اراده به معنی عدم ارائه خدمت نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم خدمت ارائه نمی‌دهیم و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 764296
منبع: کیهان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha