سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

اسدافلاکی: طی سال‌جاری با حکم دادسرای ناحیه 3، از 1157 هکتار اراضی تصرف شده ملی در استان تهران خلع ید شده است.

مهندس علی اصغر منصورخاکی، مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی برگزارشد با اعلام این خبر افزود:‌ از زمان تشکیل یگان حفاظت (20/7/86) تا به امروز(13/12/87) با تلاش و پیگیری این یگان نه تنها از1557 هکتار اراضی متصرف شده رفع تصرف شده که طی همین زمان با حضور به موقع این یگان، عملیات تصرف و تجاوز به اراضی ملی و انفال به مساحت 1157 هکتار در استان تهران متوقف شده است.

منصور خاکی که پیش از این مدیر جهاد کشاورزی ساوجبلاغ بود و به تازگی بر مسند مدیرکلی منابع طبیعی استان تهران نشسته است، در پاسخ به خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه تاکنون برای خلع ید از اراضی متصرف شده‌ای که بنا بر مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باید از آنها خلع ید شود اداره متبوع وی چه اقدامی صورت داده است، تصریح کرد: براساس این مصوبه باید تمامی اراضی واگذارشده قبل از سال 65 و بعد از آن که خارج از کمیسیون واگذاری صورت گرفته و سند برای آنها صادرشده در صورتی که این واگذاری‌ها بدون طرح مصوب بوده یا طرح مصوب بدون عذر موجه اجرا نشده یا40 درصد کمتر پیشرفت داشته است یا تغییر کاربری نامتجانس در آن صورت گرفته یا اراضی در مناطق 4 گانه حفاظت محیط‌زیست بوده منابع طبیعی را موظف کرده است با تنظیم دادخواست علیه متصرفان این اراضی در قوه قضاییه اقدام کند.

در این زمینه تاکنون 4310 پرونده و دادخواست تحویل مجتمع قضایی شده که520 فقره آن مشمول تبصره‌های 5و2 است که در حال حاضر در دست رسیدگی است.

پرونده تعاونی زیتون در سرخه حصار، تعاونی مسکن توسعه ماشین‌های کشاورزی و مهاب قدس ازجمله پرونده‌های شاخصی است که منابع طبیعی با اقدام قضایی خلع ید از اراضی واگذار شده به این تعاونی را پیگیری می‌کند.

وی همچنین از تشکیل شعبه‌ویژه‌ای برای رسیدگی و بازپس‌گیری اراضی مورد نظر مصوبه تشخیص مصلحت نظام خبر داد و افزود: این شبکه در مجتمع شهید بهشتی تاریخ 11/12/87 تشکیل شده وبا تعیین قاضی کار خود را آغاز کرده است.

منصورخاکی، ‌در بخش دیگری از سخنان خود به صدور سند مالکیت 930 هزار هکتار اراضی ملی به نام دولت طی سال 81 تا نیمه سال 87 اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون برای یک میلیون و380 هزار هکتار اراضی ملی، ‌سند به نام دولت صادرشده است که این میزان 90 درصد از کل اراضی ملی استان را شامل می‌شود.

10‌درصد باقیمانده معارض دارد که مردم نسبت به ملی شدن آنها اعتراض دارند و پرونده‌های مرتبط با آن دردست رسیدگی است.به گفته وی در هفته منابع طبیعی 600 هزار اصله نهال در سطح استان به‌صورت رایگان در بین متقاضیان توزیع و غرس می‌شود، همچنین
300 هزار اصله نهال نیز در قالب انعقاد با دستگاه‌های عضو نهضت سبز، آموزش‌وپرورش، بسیج سازندگی، ‌نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، فرودگاه و شرکت شهرک‌های صنفی در مناطق تعیین شده غرس می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در پایان با اشاره به راه‌اندازی گشت ویژه یگان حفاظت، از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلفی در اراضی ملی اعم از ساخت‌وساز، کشت و زرع و نهال کاری مراتب را از طریق تلفن‌های 88441626 و09696 به یگان حفاظت اطلاع دهند.

گشت ویژه در تمامی ایام به‌ویژه روزهای تعطیل به‌طور شبانه روزی آماده دریافت اطلاعات مردمی برای مقابله با تخلفات و تعرض به عرصه‌های ملی و طبیعی است.

کد خبر 76429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز