رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: طی دهه‌های اخیر شیوع بیماری ام‌اس در کشور به خصوص در مناطق شهری افزایش یافته و این مسئله حاکی از اهمیت تشخیص و کنترل بیماری در جوانان و میانسالان با توجه به شیوع متوسط تا بالای آن است.

بیماری ام اس

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر امیرحسام علیرضایی رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در خصوص آمار بروز بیماری MS در کشور گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بیماری‌های نادر معاونت درمان وزارت بهداشت، تا امروز ۹۵ هزار بیمار مبتلا به MS رجیستر و شناسایی شده‌اند.

شیوع در خانم‌ها بیش از آقایان

وی افزود: شیوع بیماری همچنان در خانم‌ها بیشتر از آقایان به نسبت ۲.۵ برابر و در سنین ۲۰ تا ۴۵ سال است.

جایگاه ایران در جهان از نظر تعداد ابتلا

علیرضایی با اشاره به اینکه متوسط شیوع MS بر اساس آمارهای جهانی به میزان ۱۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، تصریح کرد: این نسبت در کشورهای مختلف متفاوت بوده و در کشور ایران، شیوع MS معادل ۱۱۱ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. بر این اساس ایران در شمار کشورهای با شیوع بالا از لحاظ MS است.

توزیع جغرافیایی بیماری MS در شهرهای کشور

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص توزیع جغرافیایی بیماری MS در شهرهای کشور بیان کرد: طی دهه‌های اخیر شیوع آن در کشور به خصوص در مناطق شهری افزایش یافته و این مسئله حاکی از اهمیت تشخیص و کنترل بیماری در جوانان و میانسالان با توجه به شیوع متوسط تا بالای آن است.

وی گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۵ هزار بیمار به جمعیت مبتلایان در کشور افزوده می‌شود. در حال حاضر بیشترین رجیستری بیماری MS در استان‌های اصفهان، شیراز و تهران است. 

نحوه تامین داروی بیماران مبتلا به MS 

وی درخصوص نحوه تامین داروی بیماران مبتلا به MS اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص داروهای ایرانی تولید داخل مشکلی وجود ندارد و داروهای وارداتی گاه به دلیل تحریم‌ها دچار کمبود می‌شویم که در حال حاضر نیاز رفع شده است و تأمین جدیدترین داروهای مورد مصرف بیماران ( مونوکلونال آنتی بادی ) با اثر بخشی بالا از تاکیدات وزارت بهداشت است.

پوشش بیمه‌ای ارائه خدمات به بیماران MS

علیرضایی درباره پوشش بیمه‌ای ارائه خدمات به بیماران MS پس از آغاز به کار صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تصریح کرد: حمایت از بیماران در قالب تدوین بسته‌های حمایتی با اخذ نظر از کمیته‌های علمی مشورتی به منظور کاهش بار مالی بیماران با پوشش حمایتی بیمه پایه و صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج تدوین و ابلاغ می‌شود و در قالب این بسته تدوینی، بیماران هزینه‌ایی را متحمل نمی‌شوند.

کد خبر 763979
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناظر IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    27 11
    همه آمارش غلط است، فقط خود متن را بخوانید متوجه میشوید، الان نزدیک سیصد هزار مبتلا به ام اس داریم و آستانه آغاز عوارض به زیر ده سال رسیده، دلیل اصلی هم نبود و کمبود ویتامین D3 در بدن به دلیل آفتاب ندیدن، بخصوص دختران و موضوع پوشش حجاب و بقیه قضایا !
    • ناشناس مشهدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      6 31
      چه غلطا ....بخاطر حجاب چرت گفتی
    • فسایی اصیل درجه یک IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      9 16
      ... حجاب چه ارتباطی به بیماری داردهرچندبی حجابی وسکس میتواندعامل بیما ری باشد
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      8 16
      یعنی دنبال بهانه میگردید.چادرو تعطیل کنید.برود.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    28 9
    هی بگید چادر حجاب برتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پدر ویاتامین د 3 رو در میارین. زنها رو بدبخحت کردید
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      11 25
      نظر شما چیه که توی اروپا بیشترین امار ام اس رو در جهان طبق امار جهانی داریم؟ یه جستجو کن امار ام اس در جهان لابد توی اروپا که بیشترین مقدار در جهان رو داره چادر داریم؟؟؟؟(میخوای یک چیزی رو خراب کنی چنگ به هرجایی نزن)
    • ناشناس IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      27 3
      آقای ۱۶:۲۱ حالا من کار به چادر ندارم ولی اروپا کلا زیاد آفتاب گیر نیست.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    28 6
    استفاده گسترده از رنگ های تیره توسط بانوان و متاسفانه تشویق ان توسط برخییییییییییییییییییییییییییییی. عدم امنیت اجتماعی بانوان که بتوانند کمی راحت بدون مزاحمت در پارکها بنشینند. فرهنگ آپارتمان نشینی (دخمه نشینی ) که تهی از نور کافی است. لبیات گران بی مصرف قیمت که با ادعای دروغ غنی شده از ویتامین د3 است (تقلب در کشور بالاست) . فکری کنید !
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    24 6
    طرخ دو لاخ موش بیرونه و یه کوچولو مچ استینش بالاست متهمش می کنید به بیعفتی و هزاران انگ زشت دیگه! پس چطور نور برسه بهش ؟ عربستان سعودی نیست !!!! مگه فوک دریایی قطبی هستیم که تو کبدمون مواد لازم برای جلوگیری از این بیماری رو داشته باشیم یا خرس قطبی که با خوردن فک دریایی مواد بازدارنده رو تامین کنیم؟؟؟ این بیماری ربط مستقیم داره به دریافت ویتامین d3 !
  • ناشناس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 15
    چند غذایی عامل ام اس ،هنگام ناهار یا شام یک غذا بخورین وچندین غذا نخورین ،الان خوب جایگاه نگاه به غذا وخوردن فست فود وغذاهای مضر بسیار شده وامار بیماری های عجیب هم برای همین رفته بالا (زمان قدیم هم حجاب بود اما این بیماریها نبود اما زمان قدیم مردم درست غذا میخوردن فست فود وچند غذایی خوردن غذاهای طبع سرد نبود لطفا بیشتر به خوردن غذا ونوع خوردنش اهمیت بدین که دچار بیماری های مختلف نشین
    • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      8 17
      بعضی ها میگن از حجاب هست،خب بیش از هفتاد درصدی که توی اروپا گسترش یافته نظر دوستان چیه؟گفته ها وقتی بیان رو امار دقیق میشه که دوستان میتونن به امار های جهانی نگاه کنن واتفاقا کشورهای مسلمان بسیار کمتر ام اس دارن(ببخشید که نظر مخالف حجاب دادم که به مذاق بعضی دوستان خوش نمیان ولی چیکار کنیم امار جهانی هست)
  • سعید IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 7
    سلام راستش عوارض ام اس در 47 سالگی در من بروز کرد بواسطه شغل هم ساعتهای طولانی در معرض نور آفتاب بودم واقعا بیماری عجیبی و برروی هر عکس علائم خاص خودش را نشان میدهد . حمایت از داروهای ایرانی و پرداخت بخش عمده هزینه واقعا کمک بزرگی است برای همه ارزوی سلامت میکنم اطلاع رسانی بیشتر بشود خیلی بهتر میشود و متاسفانه استرس هم یکی از عوامل اصلی است که همه دچار به آن هستیم
  • عاطفه IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    12 1
    ریشه این بیماری سردی هست طبعتون رو گرم نگه دارید
  • حرف حق IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 12
    فقط اونایی که اومدن پوشش زنان و ام اس رو بهم ربط دادن 😄خب پس با استدلال شما خانم ها بخاطر تابش کمتر نور آفتاب به پوست شون باید کمتر هم دچار سرطان پوست بشن و حجاب خوبه