تلاش توییتر برای خروج از قوانین اتحادیه اروپا در برابر اطلاعات نادرست با واکشن مقامات این اتحادیه همراه بود.

توییتر

اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد توییتر از آیین‌نامه داوطلبانه اتحادیه اروپا برای مبارزه با اطلاعات نادرست خارج شده است.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی این اتحادیه، این خبر را روی حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد و به این پلتفرم رسانه اجتماعی هشدار داد که نمی‌تواند از مسئولیت قانونی در این زمینه شانه خالی کند. او با جمله «ممنوعه‌ها همچنان پابرجا خواهند بود، هیچ‌کس نمی‌تواند پنهانکاری کند» به توییتر هشدار جدی داد. ده‌ها شرکت فناوری بزرگ و کوچک ازجمله متا، تیک تاک، گوگل و مایکروسافت در آیین‌نامه اطلاعات نادرست اتحادیه اروپا ثبت‌نام کرده‌اند. درصورت تخطی توییتر احتمال ممنوعیت این شبکه اجتماعی در اروپا وجود دارد.

فشار اتحادیه اروپا برای رعایت قانون
باوجود اینکه ایلان ماسک از زمان نشستن بر صندلی مالکیت توییتر تلاش کرده است قوانین جدیدی در این شبکه اجتماعی گسترده اجرا کند اما حالا به‌نظر می‌رسد در قانون گریزی از اتحادیه اروپا گیر افتاده است. برتون با بیان اینکه توییتر از ۲۵آگوست به‌صورت قانونی ملزم به مبارزه با اطلاعات نادرست در اتحادیه اروپا خواهد بود، گفت: تیم‌های ما برای نظارت بر اجرای این قوانین آماده خواهند بود. اگرچه توییتر از قانون داوطلبانه اتحادیه اروپا در برابر اطلاعات نادرست خارج شد، اما تعهدات آنها باقی می‌ماند. اشاره برتون در واقع به تعهداتی است که پلتفرم‌های اجتماعی طبق قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) به‌عنوان یک پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) از نظر قانونی باید پیروی کنند.

نافرمانی‌های ماسک
قانون سراسری اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر اجرایی شد، رسانه‌های اجتماعی بزرگ مانند توییتر را ملزم می‌کند تا خطرات سیستماتیک گفتمان مدنی و فرایندهای انتخاباتی مانند اطلاعات نادرست را ارزیابی و کاهش دهند. مهلت انطباق این پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ با تعهدات در DSA تا ۳‌ماه دیگر است. مدیرعامل قبلی توییتر در سال۲۰۱۸ این قوانین را با کد داوطلبانه اتحادیه اروپا در مورد مبارزه با اطلاعات نادرست امضا کرد. اما از شواهد اینگونه بر می‌آید که ماسک مالک فعلی توییتر، قصد دارد با اتحادیه اروپا بر سر تعدیل گفتمان مبارزه کند.

جریمه سنگین
این یک مبارزه گران‌قیمت برای ماسک خواهد بود. اتحادیه اروپا درصورت تخطی پلتفرم‌ها می‌تواند تا حداکثر ۱۰درصد از گردش مالی سالانه جهانی و درصورت تکرار، تا ۲۰درصد از گردش مالی آن را به‌عنوان جریمه تعیین کند. کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده است که عدم‌رعایت مکرر از قوانین آیین‌نامه «اطلاعات نادرست آنلاین» می‌تواند منجر به مسدودکردن پلتفرم متخلف در اتحادیه اروپا شود. ممنوعیت در اروپا، برای توییتر که ۴۴۰میلیون کاربر دارد یک خسارت بزرگ به‌حساب می‌آید. آیین‌نامه اصلی اطلاعات نادرست اتحادیه اروپا، توییتر را متعهد کرده بود تا با هدف قرار دادن درآمدهای تبلیغاتی مرتبط، هک کردن روبات‌ها و حساب‌های جعلی، ارائه ابزارهایی برای گزارش اطلاعات نادرست به کاربران و توانمندسازی محققان برای مطالعه، اقداماتی را برای مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست در سرویس خود انجام دهد.

روی موج قانون‌شکنی
در ژوئن ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا از یک نسخه تقویت شده آیین‌نامه اصلی اطلاعات نادرست رونمایی کرد و یک مرکز شفافیت را برای نظارت بر پایبندی به آن اعلام کرد. نکته مهم این است که پایبندی به این آیین‌نامه به‌حساب انطباق امضاکنندگان با DSA خواهد بود. بنابراین خروج عمدی توییتر در فاصله ۳ماه تا اجرای قانون نشان می‌دهد که در حال بررسی قوانین گسترده‌تر خدمات دیجیتال است تا تغییراتی در این پلتفرم ایجاد کنند.

قبل از آمدن ماسک، توییتر در سرکوب روبات‌های سایبری یا پاکسازی اطلاعات نادرست و سمی چندان عالی کار نکرده بود. با این حال، از پاییز گذشته که او مالکیت این پلتفرم را در دست گرفت، یک عقب‌گرد آشکار و حساب شده اتفاق افتاد و اقدامات کاملا مضری که ماسک انجام داد، این پلتفرم را در جهت مخالف سوق داد؛ اقداماتی ازجمله کاهش کارکنان و افزایش شدید قیمتی که توییتر از محققان خارجی برای دسترسی به داده‌ها از طریق API خود می‌گیرد، در نتیجه توانایی افراد خارجی برای مطالعه موضوعاتی مانند اطلاعات نادرست مختل شد. همین ۲ مورد از میان خرابکاری‌های بی‌شمار ماسک برای زمین زدن این پلتفرم کافی است.

گزارش: زهرا خلجی

کد خبر 763878
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha