۱۰۰۰ فضانورد ساخته شده از لگو، با بالون‌های استراتوسفری به نزدیکی لبه فضا سفر کردند و روی یک سکوی فرود مخصوص که شبیه یک شاتل فضایی کوچک طراحی‌ شده بود، به زمین بازگشتند.

به گزارش همشهری آنلاین، فضانوردهای موسوم به «لگونات» (Legonaut) از فرودگاه کوچکی در اسلواکی برخاستند و در یک وسیله نقلیه فضایی مانند شاتل فضایی بدون سقف که با روش چاپ سه‌بعدی از مواد کامپوزیت کربنی محکم اما سبک‌وزن ساخته شده بود، روی زمین فرود آمدند.

«توماس روسک» (Tomas Rousek)، معمار شرکت «اکستند دیزاین» (XTEND DESIGN) و سرپرست این پروژه گفت: شاتل توسط گروهی از معماران و مهندسان فضایی اهل اسلواکی و جمهوری چک ساخته شده است که مشتاق الهام بخشیدن به نسل‌های آینده برای یادگیری در مورد فضا هستند.

لگونات‌های کوچک در دسته‌های حدود ۳۳۰ نفره در هر پرتاب، با سه بالون استراتوسفری مجزا به پرواز درآمدند. بالون‌ها لگونات‌ها را به ارتفاع ۳۴ کیلومتری زمین بردند. سپس، سکوهای فرود با چتر نجات به زمین بازگشتند.

دومینیک ماتوسینسکی» (Dominik Matusinsky)، یکی از مدیران شرکت «کریتیو گنگ» (Kreativ Gang) که لگو را تولید کرده است، گفت: گروه باید مطمئن می‌شد که در مراحل اولیه فرود سکوی پرتاب، هیچ یک از فضانوردان از شاتل سقوط نکنند.

او افزود: ماندن لگونات‌ها در شاتل فضایی، یک چالش بزرگ بود. ما می‌خواستیم لگونات‌ها مستقیما در معرض فضا قرار بگیرند، نه این که درون چیزی ذخیره شوند اما در مرحله سقوط آزاد و پیش از باز شدن چتر نجات، آنها سرعت تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کردند. بنابراین، این یک چالش بود.

برای این که بالون‌ها به راحتی بلند شوند، لازم بود کل سکو و مسافران آن بیش از ۲.۷ کیلوگرم وزن نداشته باشند. روسک گفت: چالش این بود که شاتل فضایی را تا حد امکان سبک بسازیم. ما در نهایت آن را از فیبر کربن، فولاد ضد زنگ و پلاستیک با روش چاپ سه‌بعدی ساختیم.

دو دوربین از فضانوردها فیلم‌برداری کردند که یکی اتاق خدمه را زیر نظر داشت و دیگری به یک بوم متصل بود تا از کل سکو فیلمبرداری کند.

لگونات‌ها اکنون به عنوان جایزه قرعه‌کشی در جمهوری چک و اسلواکی، به هر کسی که یک مجموعه لگوی جدید را خریداری کند، اهدا می‌شوند.

کد خبر 763294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha