مسعود جعفری‌جوزانی سال ها پیش، زمانی که فیلمنامه‌ سریال «پوریای ولی» را می نوشت، فکرش را هم نمی کرد که این سریال چندین سال زمین بماند.

پوریای ولی

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود جعفری جوزانی پس از سریال عظیم و تاریخی «در چشم باد» که ساختش بیش از پنج سال زمان برد، سودای ساخت سریال «پوریای ولی» را در سر دارد. با این همه او پنج سال قبل بود که کتاب فیلمنامه «پوریای ولی» را منتشر و در عین حال عنوان کرد که «پوریای ولی» نه تنها برای او تمام شده نیست، بلکه ساخت و نمایش آن یکی از آرزوهایش است؛ «به گمان من، انتشار هر فیلمنامه‌ای نه تنها به ساخت آن لطمه وارد نمی‌کند بلکه مردم را کنجکاو به دیدن فیلم هم خواهد کرد.»

پوریای ولی کیست؟

مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی» حکایت زندگی پرفراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی ملقب به پوریای ولی است که در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نامی پرآوازه دارد. این مجموعه بر اساس نیاز امروز جامعه و نسل حاضر طراحی شده بود تا یک الگوی مناسب روز از این پهلوان تاریخی ارائه دهد.

بارها خبر آغاز پیش تولید این سریال رسانه ای شده و تا چند قدمی ساخت هم رسیده است اما هر بار به دلیلی با بن بست مواجهه شده است. به نحوی که حتی جعفری جوزانی زمانی به ساخت پوریای ولی در شبکه نمایش خانگی فکر کرد تا به هر نحوی که شده امکان تماشای سرنوشت این قهرمان ایرانی برای مردم فراهم شود.

مسعود جعفری جوزانی در سال ۹۷ در زمان نقد و بررسی کتابش «پوریای ولی» گفته بود: «ادعای نویسندگی نداشتم و ندارم. من فیلمساز هستم اما گاهی چاره‌ای نیست و باید کاری را شروع کرد. اصل این پروژه در سال ۱۳۷۱ کلید خورد و به خاطر دارم که ۹۰ صفحه درباره این موضوع نوشتم. من فکر می‌کنم که در آن زمان بهترین وقت برای ساخت این پروژه بود و ما نیز به همین ضرورت کار را آغاز کردیم. در آن زمان تازه خون شهدا خشک شده بود و دوره به سخره گرفتن اخلاق و انسانیت از سوی برخی به یک باره کلید خورد؛ در همین زمان ما تصمیم گرفتیم «پوریای ولی» را بسازیم تا شاید بتوانیم جلوی این روند تغییر را بگیریم.»

جعفری جوزانی «پوریای ولی» را از سال ۱۳۷۲ یا ۱۳۷۳ آغاز کرد. اول این کار را به صورت فیلمنامه برای یک فیلم سینمایی نوشتند و در نهایت جعفری جوزانی این پروژه را با محمدعلی نجفی و بعد از سفری که به ترکمنستان داشت، آغاز کرد. اما به گفته او پروژه ۶- ۷ ماه خوابید و وقتی به مسئول وقت مراجعه کرد به نتیجه مشخصی نرسیدند و پروژه تا سال ۸۷ خوابید. جعفری جوزانی گفته بود در آن سال ها روزی آقای ضرغامی من را به صدا و سیما فرا خواند و قرار شد که کار را آغاز کند اما مدیری رفت و مدیری آمد و مجددا پروژه روی زمین ماند.

کارگردان سریال ماندگار «در چشم باد» در توضیح دلایل ساخته نشدن این سریال نیز این چنین گفته بود: «این فیلمنامه، الف ویژه تصویب شد، قرارداد تولید آن بسته شد، کد اقتصادی دادند، مقدار زیادی پول برای ساخت آن خرج شد، با هنرپیشه‌ها برای بازی حرف زده شد، حتی بعضی قراردادهای مقدماتی نوشته شد. طراحی لباس و بخش‌هایی از صحنه انجام شد. اما یک مدیر تلویزیون رفت و یک نفر دیگر به جای او آمد و اولین کار بزرگی که انجام داد جلوی ساخته شدن این پروژه را گرفت.»

امیدواری صداوسیما برای ساخت «پوریای ولی»

با تمام این فراز و نشیب ها، حالا مدیران ارشد سازمان صداوسیما برای ساخت سریال «پوریای ولی» ابراز امیدواری می کنند، نسبت به ساخت این پروژه تاکید دارند اما بر ضرورت نگاه ویژه‌ دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی برای تامین بودجه تولیدات الف‌ویژه‌ای که از مدت‌ها قبل وعده ساخت آن را داده‌اند، تاکید می‌کنند.

مدیران صداوسیما بر این باورند که منابع مالی‌شان هم‌اینک برای ساخت آثاری که در آستانه کلید خوردن قرار دارند، کافی نیست. آنها درآمدشان را از بودجه‌ای که دولت اختصاص داده است، به همراه آگهی‌های بازرگانی تامین می‌کنند و اعلام کرده‌اند که ۲۰ سریال الف ویژه آماده تولید دارند؛ سریال‌هایی چون پوریای ولی، حضرت معصومه(س)، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی و ... که همگی به گفته آنها «اراده ملی می‌خواهند و حمایت‌های ویژه‌تری را از سوی دولت و مجلس طلب می‌کنند.»

در پی اظهاراتی که اخیرا از سوی رییس صداوسیما و همچنین رییس مرکز سیمافیلم برای کلید خوردن پروژه های الف ویژه به شرط تامین بودجه ویژه عنوان شد، هنوز واکنشی رسمی را از سوی دولت و مجلس شاهد نبوده ایم. حال باید دید آیا این درخواست صداوسیمایی ها در نهایت اجابت می شود و اگر پذیرفته شود، «پوریای ولی» در اولویت قرار دارد؟

کد خبر 763193
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha