یک نهاد مهم بین‌المللی در پایگاه آماری خود اقتصاد ایران را با تولید ناخالص داخلی ۱۵۹۶ میلیارد دلار به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

رشد اقتصادی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در جمع رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ ازنظر شاخص برابری قدرت خرید با ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده است. 

آمارهای صندوق بین‌المللی پول بر این ادعا صحه می‌گذارد. این نهاد بین‌المللی در پایگاه داده‌های آماری خود ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ را ۱۵۹۶ میلیارد دلار برآورد کرده و ایران را به‌عنوان بیست و دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال در مقایسه با ۱۹۳ کشور شناخته است.

بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۱ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

کسب رتبه بیست و دومی اقتصاد ایران با وجود سال‌ها تحریم از ظرفیت‌های درون‌زای اقتصاد ایران و تحلیل رفتن تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا حکایت دارد.

ایران در سال ۲۰۲۱ نیز با تولید ناخالص داخلی ۱۴۵۵ میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده بود و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۳ نیز همین جایگاه را حفظ خواهد کرد.

این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال جاری ۹۶ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۱۶۹۱ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۲۲ نیز ارزش تولید ناخالص داخلی ایران ۱۴۱ میلیارد دلار افزایش یافته بود.

جایگاه ۲۲ ایران در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا | پیش‌بینی افزایش تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری

کد خبر 762893
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    39 5
    این خبر یعنی بیشتر باید برای تهیه غذا در سطل اشغال باید آویزان شد .
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    41 3
    پس چرا مردم روز به روز فقیرتر می شوند؟ چطور می شود با بی ارزش ترین پول دنیا جایگاه ۲۲ را داشت؟ چرا اینقدر آمار دروغ می بافید؟ چرا به شعور ملت ایران توهین می کنید؟ ما که می دانیم ثروت مان در دستان چه کسانی است.. شرم کنید.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 2
      چون خلایق هرچه لایق
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    31 3
    چه شوخی کثیفی!!!
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 13
      بالای جدول رانگاه کن هند سوم هست با داشتن میلیون‌ها گدا وفقیر،،مصربالاترازماهست با اینکه مصر خیلی فقیر داره آمریکا میلیون‌ها نفر فقیروکارتن خواب داره،،هیچکدومشون مثل ایرانیان نق وخودتحقیری نمیکنن،ایران باچهل سال تحریم تونسته امکانات خوبی واسه مردمش فراهم کنه با اینکه مشکلات اقتصادی زیاده ولی همه این کشورها میدونستن اگه این تحریم‌ها واسه اونا بود دیگه الان کشوری نداشتن وپوکیده بودن،،اگه دولتهای قبل درست کارمیکردن هنوز بهتر بودیم پس به کشورت افتخار کن یا برو مثل خارجی‌ها شب وروز تلاش کن وکشورت رابساز ودرآمد داشته باشید نه منتظر یارانه دولت وکار دولتی وپشت میز نشینی باشید،،،کشوربانق زدن به جایی نمیرسه بیل بردار برو کشاورزی کن کشورت را درتولید غذایی خودکفا کن،جوشکاری،کارگری کن وکشورت رابساز نه نق
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    40 4
    چطور وقتی به جایگاه پایین تر از 160 دنیا از لحاظ سرعت اینترنت و data سقوط کردیم این با عقل جور در میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بازار بورس یادتون رفته ؟ قدرت خرید کی ؟؟؟؟؟؟ چرا بی محابا داستان می سازید و امار ؟
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    26 3
    پس مشکل بی ابی سیستان حله. برین با این ارتقا رتبه و قدرت مالی بالا دستگاه شیرین سازی اب بخرید . دیگه هر روز داره نعمت می رسه.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    28 3
    اقتصاد ایران رو از مردم بدبخت و گروگان ایران بپرسید چه جوریه. نیاز به تحقیق و مطالعه نیست
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    9 0
    پس چرا تو امورات روزمره موندیم و اینهمه گرانی هست؟ مقصر کیا هستن
  • US ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    9 0
    این خبر فقط,بدرد خودشان می خورند کلی هزینه کردند تامثلا بگویند جایگاه اقتصاد ورا شکسته ایران درردیف ,اقتصاد های بزرگ جهان جای دارد این خبر را به طفل شیرخواره هم بدهید خواهد خندید چه رسد به مردم
  • شهروند IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 0
    یه چیز مهم رو حساب نکردید اون هم اینکه یه بخش اعظم این میزان فروش منابع طبیعی خام مانند نفت و گاز و سنگ های معدنی و .. هست و یه بخش مهم تر اینکه جمعیت هم در این آمار همون طور که می بینید مهم هست هند کشور سوم هست ولی همه می دونیم اقتصاد ضعیف تر و زندگی خیلی سطح پایین تری نسبت به کشور های اروپایی داره و در جهان مگه چند کشور پرجمعیت تر از ما وجود داره ؟ همین ۲۱ رو هم به لطف خدا و شانس جبر جغرافیایی که نفت داریم شده
  • حقگو IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 1
    خخخخخخخ مگه داریم. مگه میشه دروغ از این گنده تر
  • شادی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    9 4
    چطوری اقتصاد برتر ؟!!!!!؟ چطوری فربه!