سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی پرور: بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات جهان از امروز در شهر هانوفر آلمان کار خود را آغاز می‌کند.

 این نمایشگاه که به‌عنوان المپیک شرکت‌های بزرگ رایانه‌ای، مخابراتی و اینترنتی شهرت یافته، آوردگاه تازه‌ترین یافته‌ها، ابداعات و اختراعات الکترونیکی در عرصه‌های مختلف است.

در مراسم افتتاحیه سبیت 2009 که تا 6 روز دیگر جریان خواهد داشت طبق یک سنت دیرین، ابتدا شهردار شهر هانوفر به حضار که متشکل از صدراعظم آلمان، اعضای بلندپایه دولت فدرال، مدیران ارشـد شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، خبرنگارانی از سراسر دنیا و سایر مدعوین هستند، خوشامد می‌گوید، سپس رئیس BITKOM (انجمن فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین آلمان)، به‌عنوان متـولی امـر توسـعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کـشور آلمان گزارشی از روندها و چالش هایICT را بیان می‌کند. در پایان صدر اعظم آلمان چشم‌انداز و همـچنین خط‌مشی‌های پایه‌ای دولت فدرال را برای حاضرین تبیین می‌کند.

به‌طور معمـول هرسـاله از یک شخصیت نامـدار جهـانی نیز به‌عنوان سـخنران کلیـدی در مراسـم دعوت به عمـل می‌آید. به‌طور مثـال طـی سال‌های اخیر مدیران‌عامـل شرکت‌های مایـکروســافت، HP و نوکیا سـخنـرانان کلیدی مراسم افتتاحیه بوده‌اند.

در سال‌های گذشته CeBlT شرکایی همچون آمریکا، فرانسه، روسیه، هند و کانادا داشته است. طبق اعلام روابط عمومی سبیت، شریک مهم تجاری نمایشگاه 2009 سبیت، ایالت کالیفرنیای آمریکاست.آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا اعلام کرده که ایالت کالیفرنیا نخستین ایالتی است که به‌صورت مستقل همکار تجاری CeBlT در سال 2009 شده است. در قالب این همکاری، کسب و کار‌ها و فرصت‌های تجاری ایالت کالیفرنیا در CeBlT‌  2009 پررنگ‌تر به نمایش درمی‌آید.

بخش‌های اصلی نمایشگاه CeBIT

سبیت با وجود تنوع در موضوعات همواره دارای بخش‌های ثابت و اصلی است. این بخش‌ها عبارتند از:
1) مخابرات، ارتباطات موبایل و بی‌سیم
2) سیستم‌ها و تجهیزات دیجیتال 
۳) فرایندهای کسب و کار
4) سیستم‌های مالی و بانکی 
۵)سیستم‌های مربوط به دولت الکترونیکی
6) پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در حوزه ICT
7) جلوه‌های ویژه و معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌ها
8) برگزاری همایش‌های تخصصی در تالارهای مختلف نمایشگاه
9) برگزاری کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های تخصصی در محل تالار اصلی نمایشگاه

کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و سایر رویدادها

همه ساله همزمان با این نمایشگاه، کنفرانس سبیت نیز برگزار می‌شود. به‌طور متوسط بیش از 400کنفرانس، سخنرانی و همایش با موضوعات روز تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در سالن اجتماعات سبیت که دارای تالارهای متعددی است برگزار می‌شود. علاوه بر اینها فروم‌های موردی و سخنرانی‌های به‌اصطلاح سرپایی نیز در داخل سالن‌های نمایشگاه بر پامی‌شود که طرفداران خاص خود را دارد.

محورهای اصلی مورد بحث در کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و همایش‌های CeBIT به این شرح است:
1) مدیریت سیستم‌های IT (با رویکردهای نوین)
2) سیستم‌های جامع برنامه‌ریزی بنگاهی (ERP)
3) مدیریت اسناد و مدارک دیجیتال (DMS)
4) هوشمند‌سازی‌ بنگاه‌های اقتصادی از طریق مخزن داده (BI)
5) سیستم‌های مدیریت دانش و معرفت (KMS) مبتنی بر WEB
6) حفاظت و امنیت اطلاعات (SECURITY)
7) شبه شبکه‌های خصوصی (VPN)
8) مخابرات موبایل و بی‌سیم (زیرساخت‌ها و سرویس‌ها)
9) سیستم‌های با کد باز (OPEN SOURCE)
10) به کارگیری فرایندهای کسب و کار استاندارد در بخش‌های مختلف (BPO)
11) استفاده از منابع بیرونی به جای سرمایه‌گذاری در  IT از سوی بنگاه‌های متوسط و کوچک (UT SOURCING)
12) تحولات جدید در حوزه سخت افزار و حافظه‌های کامپیوتری
13) دولت الکترونیکی بر بستر اینترنت (آخرین تحولات)
14) تکنولوژی جدید رادیویی برای برچسب‌گذاری (RFID)
15) تحولات جدید در حوزه سیستم‌های پرداخت الکترونیکی (e-PAYMENT)
16) یکپارچه‌سازی‌ سیستم‌های اطلاعاتی در بنگاه‌های بزرگ (EAI)
17) اینترنت پر سرعت (BROAD BAND)
18) بررسی آخرین تحولات ICT توسط گروه مشهور GARTNER طی چندین نشست
19) تحولات بازار کار ICT - JOB MARKET
20) پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه ICT

بیش از 2 هزار خبرنگار از سراسر دنیا اخبار سبیت را مخابره می‌کنند. پایگاه اینترنتی www.cebit.de تحت نظارت مرکز رسانه‌ای قدرتمند سبیت نیز به‌طور مستمر اخبار نمایشگاه را منتشر می‌کند. هر‌ساله حدود 500 هزار نفر از سبیت بازدید می‌کنند که حداقل 100 هزار نفر از آنها خارجی هستند. بازدید از نمایشگاه پولی بوده و هزینه‌ای معادل 70 یورو برای 6 روز برای هر نفر در بر دارد. بنابر‌این می‌توان حدس زد که اکثر بازدید‌کنندگان سبیت متخصصان، دست‌اندرکاران شرکت‌ها و علاقه‌مندان فناوری اطلاعات هستند.

شمار شرکت‌‌کنند‌گان سبیت‌2009

طبق اعلام سازمان دهندگان، شمار شرکت‌کنندگان در سبیت 2009 به‌دلیل اثرات رکود اقتصادی جهانی بیش از یک چهارم کاهش یافته است.

میزبان نمایشگاه فناوری سبیت‌ آلمان Deutsche Messe در بیانیه‌ای اعلام کرده که در حدود هزار و 300 شرکت از 69‌کشور جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت اما شمار آنها نسبت به 5 هزار و 845 شرکت شرکت‌کننده در نمایشگاه 2008، کمتر است.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره Deutsche Messe اظهار داشت: با توجه به‌شدت رکود اقتصادی جهانی، این شمار از شرکت‌کنندگان نشان‌دهنده موفقیت است. به گفته وی، برخی از شرکت‌ها مانند نوکیا، سایمنس، نت‌ ورکس و اینترشاپ پس از یک دوره غیبت طولانی به این نمایشگاه که در شهر هانوفر برگزار می‌شود، بازمی‌گردند و 200‌شرکت‌کننده دیگر برای بار‌نخست در سبیت شرکت می‌کنند.

کد خبر 76284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز