حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما و مدیر پخش فیلم، بحث ارتقای استاندارد و کیفیت برنامه‌ها را از ضروریات پیشرفت شبکه نمایش خانگی می‌گوید: «هر مدیومی برای موفقیت، پیشرفت و جلب رضایت مخاطب نباید از توجه به کیفیت غافل باشد.»

حبيب اسماعيلي

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: اسماعیلی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: «مسیری که تلویزیون طی کرد و به دورانی رسید که واقعا سریال‌هایش دیدن ندارد، زنگ خطری برای مدیوم‌ها و رسانه‌های دیگر است.» وی با بیان اینکه «شبکه نمایش خانگی می‌تواند با آسیب‌شناسی مسیر تلویزیون، عملکرد موفقی داشته باشد»، افزود: «پلتفرم‌ها در ابتدای فعالیت حساسیت‌های خوبی در زمینه تولید آثار جذاب و باکیفیت داشتند اما به نظر می‌رسد در این چند وقت اخیر میزان حساسیت خود را کاهش داده‌اند.»

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه آثار خوبی که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، مردم را تا حد زیادی از ماهواره دور کرد، افزود: «پلتفرم‌ها در کنار فیلم‌های سینمایی موفق به جذب مخاطبان زیادی شده‌اند. اگر فیلم‌های خوبی اکران نشود یا کیفیت برنامه‌های شبکه نمایش خانگی پایین باشد، مردم پای ماهواره می‌نشینند. من حتی دراین زمینه تبلیغ فیلم و سریال‌های ایرانی در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای را بدون اشکال می‌بینم، چون منظور این است که برنامه‌های ما را نبینید بلکه به سینماهای ایران بروید و فیلم‌های سینمایی را روی پرده ببینید یا بیننده سریال‌های شبکه نمایش خانگی باشید. همینکه مردم پیگیر فلان سریال شبکه نمایش خانگی هستند، نشان از موفقیت در این زمینه دارد.»

مدیر شرکت رسانه فیلمسازان بحث کارآفرینی برای سینماگران را یکی از مهمترین دستاوردهای شبکه نمایش خانگی دانست و گفت: «اثرات مثبت شبکه نمایش خانگی در سینما در دوران کرونا خود را نشان داد و بعد هم این روند موثر ادامه پیدا کرد. پلتفرم‌ها چه آن زمان و چه بعد از آن، در بحث کارآفرینی بسیار به سینما کمک کردند.»

وی در همین زمینه افزود: «برخی آن موقع، شبکه نمایش خانگی را رقیب سینما می‌دانستند اما من نظرم این بود و همچنان است که این دو رسانه اصلا رقیب هم نیستند و هرکدام کار خود را انجام می‌دهند و می‌توانند تعامل خوبی با هم داشته باشند و مخاطبان هم باید آنها را کنار هم ببینند. ضمن اینکه همه جمعیت ۸۰ میلیونی کشور که به سینما نمی‌روند و بخشی از آنها مخاطبان شبکه نمایش خانگی هستند. اما سینماگران را نمی‌توان در این زمینه تفکیک و تقسیم‌بندی کرد و آنها می‌توانند در هر دو رسانه فعالیت کنند و با تولید آثار باکیفیت، مخاطبانی داشته باشند.»

مراقب شبکه نمایش خانگی باشیم
حبیب اسماعیلی، با گریم متفاوت

این تهیه‌کننده سینما درباره مداخله دولت در امور شبکه نمایش خانگی هم گفت: «بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی گذشته است و هم مردم و هم هنرمندان با خط قرمزها و بایدها و نبایدها آشنا هستند. بنابراین دولت اجازه دهد بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد. هرجایی که دولت در عرصه سینما پا گذاشته، کار به نحو مطلوبی پیش نرفته است. همین جشنواره سال گذشته فیلم فجر مثال خوبی در این زمینه است، باوجود اینکه نهادهای دولتی مشارکت پررنگی در تولید فیلم‌های جشنواره داشتند و باعث کارآفرینی عوامل سینما شدند اما استقبال پایین از برخی فیلم‌ها نشان می‌دهد که ورود دولت به سینما و هزینه‌کرد چندین میلیارد تومانی با موفقیت همراه نبود.»

وی تاکید کرد: «فرهنگ و هنر زورکی و سفارشی و دستوری، نتیجه مثبتی به همراه ندارد و باید اجازه دهند بخش خصوصی فعالیت خود را داشته باشد. البته من با نظارت و کنترل مخالفتی ندارم اما رصدی که با تعامل و حمایت همراه باشد.»

این تهیه‎کننده سینما با هشدار نسبت به کاهش کیفیت تولیدات به خاطر سرعت اتمام پروژه و یا تامین مالی از طریق اسپانسر، تصریح کرد: «مسیر تولید و عرضه و رضایت مخاطب، با خطرات زیادی همراه است و پلتفرم‌ها باید مراقب باشند گرفتار آفت‌های موجود نشوند و مخاطبان خود را از دست خواهند داد.»

این بازیگر تلویزیون و سینما بحث تنوع ژانری آثار را از مهمترین امتیازات شبکه نمایش خانگی دانست و افزود: «پلتفرم‌ها اگرچه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارند اما نسبتا تنوع ژانری و موضوعی در قصه‌های آثار تولیدشده آنها دیده می‌شود. این نکته در کنار توجه به سوژه‌ها و مسائل روز جامعه، تبدیل به نقطه قوت این مدیوم شده است. منتهی تاکید می‌کنم که حفظ استاندارد مضمونی و ساختاری باید اولویت اصلی باشد و همه این تنوع ژانری ذیل تولید باکیفیت تعریف شود.»

اسماعیلی همچنین ابراز امیدواری کرد دستمزد بازیگران و عوامل در پلتفرم‌ها مدیریت شود و و شرایطی به وجود نیاید که با فضایی مهارنشدنی روبه‌رو باشیم. چنین اتفاقی نه تنها دامن خود شبکه نمایش خانگی را خواهد گرفت بلکه تبعاتی منفی هم در سینما خواهد داشت.»

کد خبر 762544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha