سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: مردم یکی از شهر‌های شمال اسپانیا علیه تاسیس پایگاه جاسوسی ناتو تظاهرات کردند.

ایرنا به نقل از منابع خبری گزارش داد، صدها نفر از مردم شهر ساراگوسا در شمال اسپانیا، عصر دوشنبه 6 نوامبر (15 آبان) در اعتراض به ایجاد احتمالی یک پایگاه جاسوسی سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور اروپایی، دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات پس از آن صورت گرفت که فاش شد شهر ساراگوسا همچون ‪ ۱۴‬شهر اروپایی دیگر که در بین آنها شهرهای "پودویز لهستان، گلیلنکیرچب آلمان و سیگونلای ایتالیا" دیده می‌شود، نامزد تاسیس مقر "نظام همبستگی مراقبت زمینی" ناتو است.
گفته می‌شود تا اواسط آذرماه آینده، ناتو شهر مورد نظر خود را برای استقرار پایگاه اعلام می‌کند.

تظاهرات علیه این پایگاه در شهر ساراگوسا به دعوت انجمن مخالفت با پایگاههای ناتو برگزار شد که شعار خود را "به خاطر فرهنگ صلح، ‪ ۲۰‬سال پیش و اکنون" انتخاب کرده است.
احزاب مختلفی همچون "چونتا آراگونس" و چپ متحد، سندیکای کمیسیون کارگران، انجمنهای همسایگان و هواداران محیط زیست و صلح طلبان اسپانیایی از این تظاهرات حمایت کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در بیانیه‌ای اطمینان دادند: ایجاد پایگاه ناتو مانع توسعه و پیشرفت شهر ساراگوسا و فرودگاه آن خواهد شد و پایگاه مزبور به عنوان مغز برنامه‌ریزی بازوی عملیاتی ناتو می‌شود.

تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با اینکه ساراگوسا به محل تهاجم به دیگر کشورها تبدیل شود، اعلام کردند.
احزابی که از ایجاد این پایگاه دفاع می‌کنند، حزب حاکم سوسیالیست، حزب "مردمی" به‌عنوان دومین حزب عمده کشور و دولت محلی ایالت آراگون به مرکزیت ساراگوسا معرفی شده‌اند.

موافقان می‌گویند: تاسیس پایگاه ناتو، یک سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ‪۳۰۰‬ میلیون یورویی برای منطقه به همراه خواهد داشت و چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

کد خبر 7618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز