گروه دانش - حمید ضیایی پرور: تازه‌ترین آمارهای اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) نشان می‌دهد رتبه ایران در شاخص جهانی فرصت دیجیتال DOI باز هم سقوط کرده و از جایگاه 89 به جایگاه 105 تنزل کرده است.

سعید مهدیون، رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات ایران که در نخستین همایش تخصصی امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای سخن می‌گفت، اظهار  کرده است: از جمله شاخص‌های فرصت‌های دیجیتال، زیرساخت، فرصت و کاربرد است که در زمینه‌های زیرساخت و فرصت تقریبا به انتها رسیدیم ولی هنوز در زمینه‌ کاربرد پایین‌ترین عدد ممکن را داریم که این نشان دهنده‌ عدم‌استفاده از فرصت‌ها و اعتماد به شبکه‌های موجود در این زمینه است.

طبق گزارش‌های منتشره در وب سایت ITU به نشانی www.Itu.int رتبه فعلی ایران در شاخص فرصت دیجیتال 105 است، در حالی که این شاخص در سال 2006 در جایگاه 89 بوده است.

شاخص فرصت‌های دیجیتـال یک شاخص ترکیبـی است کـه متشکل از یـازده شاخص اصلی مـورد توافـق بین‌المللی در باره ICT است. DOI یک ساختار انعطاف پذیر و چند منظوره دارد که بر مبنای 3مقوله استوار شده است: فرصت، زیرساخت و به کارگیری. در این شاخص، «فرصت» عبارت است از: میزان دسترسی و توانایی مالی مورد نیاز به پوشش جمعیت سیار قیمت‌های دسترسی به اینترنت و موبایل برای مشارکت در جامعه اطلاعاتی و «زیرساخت» شامل معیارهای شبکه‌های مختلف مانند مشترکان خطوط ثابت، تلفن همراه و خانواده‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند و امکانات خانوارهایی که یک رایانه و امکانات دسترسی به اینترنت سیار دارند، می‌شود. شاخص «به کارگیری» نیز به ارزیابی نحوه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کاربران اینترنت و مشترکین باند پهن ثابت و سیار اطلاق می‌شود.

اخیرا مدیر دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اعلام کرده بود: رتبه ایران در 3 شاخص مهم آمادگی الکترونیکی، فرصت دیجیتال و آمادگی دولت الکترونیکی به‌ترتیب 1، 19 و 10 پله سقوط کرده است

کد خبر 76163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز