«شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین امروز (جمعه) از طرحی بلندپروازانه برای کمک به ارتقای آسیای میانه به سطح بعدی توسعه از ایجاد شبکه‌های زیرساختی گرفته تا تقویت تجارت و در عین حال اجتناب از دخالت‌های خارجی رونمایی کرد.

اجلاس آسیای میانه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، شی در سخنرانی خود در اجلاس سران چین و آسیای مرکزی گفت: «چین آماده هم‌افزایی استراتژی‌های توسعه با ۵ کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است و تلاش‌های مشترکی برای ارتقای مدرنیزه کردن هر ۶ کشور انجام می‌دهد.»

او گفت: «جهان به آسیای مرکزی نیاز دارد که باثبات، مرفه، هماهنگ و به خوبی مرتبط باشد.»

شی هشدار داد در عین حال، ۶ کشور باید با «مداخله خارجی» در امور داخلی کشورهای منطقه و تلاش برای برانگیختن «انقلاب‌های رنگی» مخالفت کنند و موضعی بدون مدارا در برابر تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی حفظ کنند.

او همچنین افزود: «چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای بهبود اجرای قانون، امنیت و ساخت قابلیت دفاعی است.»

اجلاس دو روزه سران در شهر تاریخی شیان توسط رسانه‌های دولتی چین به عنوان یک پیروزی دیپلماسی منطقه‌ای چین به تصویر کشیده شده است و رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان پیش‌تر قول حمایت از پکن و تعهد دوجانبه عمیقتر را داده‌اند.

انتظار می‌رود که نمایش همبستگی همسایگان آسیای مرکزی چین به شدت با تصویر «منفی» پکن که در نشست سران گروه هفت در هیروشیما ارائه می‌شود، در تضاد باشد.

کد خبر 761306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha