شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی در گفتگو با همشهری آنلاین در رابطه با اصلاح سن معافیت معاینه فنی گفت: برخی از خودروهایی که زمان تولیدشان کمتر از ۴ سال است، از معاینه فنی معاف هستند و برخی از این خودروها برای گرفتن معاینه فنی برتر و استفاده از تخفیفهای مرتبط با طرح ترافیک و عوارض آن به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند.
او افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اواسط اردیبهشت، ۲۲ درصد خودروهایی که برای گرفتن معاینه فنی برتر به مراجعه کردند از آزمونها مردود شدند.
مالکی در رابطه با عوامل مردودی این خودروها گفت: برخی از خودروها نتوانستند از مرحله تست آلایندگی عبور کنند و ۵ درصد خودروها نیز مشکل ترمز داشتند به عبارت دیگر خودرویی که تنها یک یا دو سال از زمان تولیدش میگذرد، نتوانسته از تستهای معاینه فنی عبور کند. باید قبول کنیم که تعداد این خودروها نیز کم نیست.
براساس گفته مدیر عامل ستاد معاینه فنی «اگر تعداد کل خودروهای معاف را ۸۰۰ هزار تا یک میلیون درنظر بگیریم و این آمار خودروهای مردود شده را تسری بدهیم باید بگوییم که نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو مردود میشوند و ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز در رابطه با ترمز دچار مشکل هستند.»
او افزود: ما در مراکز معاینه فنی متوجه مشکل خودروهایی میشویم که خواهان دریافت معاینه فنی برتر هستند و متأسفانه مشکل آن دستگاه خودروهایی که معاف هستند و برای گرفتن معاینه فنی برتر احساس نیاز نمیکنند، عیان نمیشود. در همین راستا مشاهده میکنیم که برخی از خودروهای نو به دلیل مشکل سیستم ترمز در شهر موجب تصادف و خطرآفرینی میشوند.
مالکی با اشاره به راه برون رفت از این مشکل توضیح داد: باید دو سال ضمانت شرکت تولید کننده افزایش پیدا کند و دوره معاینه فنی را پوشش دهد یا اینکه دوره معاینه فنی کوتاهتر شود تا با بازه زمانی ضمانت خودروها یک همپوشانی داشته باشد.
او در رابطه با لزوم همپوشانی دوره معاینه فنی و ضمانت خودروها گفت: در بسیاری از موارد مالک خودرویی با عمر کمتر از ۴ سال به معاینه فنی مراجعه میکنند تا معاینه فنی برتر را دریافت کنند. زمانی که از سوی مرکز به این افراد اعلام میشود که به عنوان مثال کاتالیزور خودرو دچار مشکل است، مالک خودرو اعتراض میکند که چرا این مشکل را پیش از تمام شدن زمان گارانتی به من نگفتید. این مسئله گریبانگیر صاحبان خودروهای نو است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی تأکید کرد: ما به دنبال منفعت شهروندان هستیم و این موضوع را از طریق ارائه طرحی به شورای عالی استانها و ارسال آن به مجلس در حال پیگیری هستیم.
او در توضیح این موضوع که بیشتر کدامیک از خودروهای وارداتی و داخلی با این مشکل مواجهه هستند، گفت: هر دو دسته خودروها با این مشکل روبرو هستند اما به دلیل فراوانی بیشتر خودروهای داخلی باید گفت مشکل در این دسته بیشتر است.
مالکی در رابطه با لغو شدن زمانهای رزرو شدن در مرکز معاینه فنی بیهقی گفت: متأسفانه ممکن است که به دلیل قطع شدن سامانه وزارت کشور یا فاوای شهرداری این اتفاق بیافتد که در اختیار نیروهای معاینه فنی نیست و مجبوریم از طریق پیامک به شهروند اعلام کنیم که زمان رزرو شده لغو شده است.
نظر شما