وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای جدید تاکید کرد ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همیشه یک اولویت در سیاست خارجی لندن خواهد بود.

جیمز کلورلی

به گزارش همشهری آنلاین، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با «فاکس نیوز دیجیتال» که امروز (دوشنبه، ۱۵ مه) منتشر شده، به تکرار اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیزهسته‌ای ایران پرداخت و گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همچنان یک اولویت مطلق در سیاست خارجی انگلیس است. ما با اعضای چهارگانه، فرانسه، آلمان و ایالات متحده از نزدیک کار کرده‌ایم...در اعمال تحریم‌ها، و بدیهی است که از نزدیک می‌دانیم همراه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چه می‌کنیم.

وی در ادامه اظهارات ضد ایرانی‌اش تاکید کرد ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همیشه یک اولویت سیاست خارجی انگلیس خواهد بود. او همچنین از روسیه انتقاد کرد و مدعی شد هیچ کس به استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه مسکو تهدید نمی‌کند و لفاظی فقط از سوی خود ولادیمیر پوتین انجام می‌شود. 

کلورلی هفته پیش به واشنگتن سفر کرد تا بر حمایت از اوکراین مقابل روسیه تاکید کند و با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرد.

او در اظهاراتش پویایی را «روابط کاری عالی» خواند که به ادعای وی، به این بستگی دارد که چطور دو متحد (آمریکا و انگلیس) اختلافاتشان را رفع‌ورجوع می‌کنند. 

به نوشته فاکس نیوز، «تروریستی» اعلام نکردن سپاه از سوی انگلیس به‌رغم انجام اقدام مشابه توسط آمریکا، به نقطه اختلاف آشکار واشنگتن و لندن تبدیل شده است. کلورلی در این خصوص در ادامه لفاظی ضد ایرانی خود گفت تنها دولت آمریکا سپاه را تروریستی اعلام کرده، و بریتانیا همچنان به ارزیابی و تعیین «موثرترین راه محدود کردن فعالیت‌های شرورانه سپاه و در واقع دولت ایران ادامه می‌دهد». 

طبق این گزارش کلورلی گفت: ما البته این تصمیمات را تحت بررسی دائم قرار می‌دهیم؛ اما تصمیماتی که ما در بریتانیا می‌گیریم همیشه بر مبنای تعهد اولیه ما خواهد بود که حفظ امنیت شهروندان بریتانیا و مردم منطقه است. 

کلورلی در سفر به آمریکا هم در کنار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت.

او مدعی شد: تهدید دیگر برای صلح و امنیت بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران ناشی می‌شود که هیچ‌گاه پیشرفته‌تر از این نبوده است. آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده‌اند. ایران این ادعاها را رد کرده است.

ایران می‌گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

کد خبر 760696
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 1
    روباه مکاروگربه نره ایران سلاحهای هسته ای بسیارقوی وپیشرفته رابه تولیدانبوه رسانده وخودکفاشده است.دست ازپاخطاکنیدبابمبهای اتمی ساخت ایران نابودمی شوید