هیات بزرگ دیپلماتیک و رسانه‌ای سوریه برای شرکت و پوشش جلسات مقدماتی نشست سران اتحادیه عرب که قرار است چند روز آینده به میزبانی عربستان برگزار شود، پس از ۱۲ سال وارد جده شد.

بشار اسد و بن فرحان

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه خبری رای الیوم نوشت: سوریه که پس از ۱۲ سال غیبت به اتحادیه عرب بازگشته است، یک هیات بزرگ دیپلماتیک و رسانه‌ای را به منظور شرکت و پوشش خبری دیدارهای مقدماتی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب به جده اعزام کرد.

بر اساس این گزارش، امروز نشست‌های مقدماتی شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب در سطح کارشناسان ارشد برگزار می‌شود و در این نشست معاون وزیر امور اقتصادی و تجارت خارجی سوریه به عنوان نماینده این کشور حضور دارد.

در نشست‌های اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب که فردا در سطح وزیران کشورهای عضو برگزار می‌شود، وزیر امور اقتصادی و تجارت خارجی سوریه شرکت می‌کند.

جلسات مقدماتی در سطح نمایندگان دائمی و مسئولان ارشد اتحادیه عرب به منظور آماده‌سازی نشست وزیران خارجه این اتحادیه نیز پس فردا (سه شنبه) آغاز می‌شود و عربستان سعودی ریاست اجلاس سران اتحادیه عرب را از الجزایر میزبان دور گذشته بر عهده می‌گیرد.

در نشست‌های نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب، توصیه‌ها و پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که قرار است به نشست وزیران امور خارجه این اتحادیه ارائه شود، بررسی می‌شود.

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است چهارشنبه آینده در عربستان برگزار شود و قرار است در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه کشورهای عربی به تصویب برسد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد و با کمک جبهه غربی – عربی – صهیونیستی، گروه های تروریستی – تکفیری پا به عرصه جنگ سوریه گذاشتند، مردم سوریه روز خوشی را شاهد نبوده‌اند و همواره در نگرانی به سر برده‌اند.

هرچند ارتش این کشور به کمک رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی توانستند بسیاری از گروه‌های تروریستی همچون داعش را شکست دهند، ولی حضور تروریست‌های مورد حمایت آمریکا در شرق و شمال شرق سوریه از سال ۱۳۹۶ امکان برقراری امنیت در سراسر خاک این کشور برای سوری‌ها را فراهم نکرده و اقدامات بی‌شمار تروریست‌های آمریکایی و مزدوران تحت امرشان هنوز کام مردم سوریه را تلخ نگاه داشته است.

در پی وقوع زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری ۱۷ بهمن ماه شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارت‌های زیادی به بار آورد، باب کمک‌های برخی کشورهای جهان به سوریه باز شد و از این تاریخ چند هیات سیاسی، پارلمانی به دمشق سفر کردند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هموار شد.

"بشار اسد| رییس جمهور سوریه از سوی پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده است.

کد خبر 760418
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha