معاون درمان وزارت بهداشت جزئیات اجرای طرح «نفس» (نجات فرزندان سقط) را تشریح کرد.

سقط جنین

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته ملی جمعیت، در پاسخ به سوالی درخصوص آمارهای سقط جنین و اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش این آمارها، گفت: سقط جنین موضوعی نیست که وزارت بهداشت به تنهایی با آن مقابله کند، عمده سقط‌ها اصلا در محیط‌های درمانی رخ نمی‌دهد و دسترسی به آن وجود ندارد؛ اما بعد که عوارض رخ می‌دهد تازه بیمار را به بیمارستان می‌آورند. اگر بخواهیم پیشگیری کنیم دستگاه‌های دیگر موثر هستند. 

چگونگی اثبات سقط جنین

وی افزود: برای برخورد با سقط غیرقانونی وقتی بازرسین به مراکز مراجعه کنند، حتی اگر وسیله سقط را پیدا کنند، این به معنای انجام سقط نیست و اثبات آن دشوار است. البته معادل قانون اگر داروی سقط پیدا شود به معنای انجام سقط است که با آن برخورد می‌شود. در کل بحث‌های حقوقی جدی برای اثبات وجود دارد. وزارت بهداشت نهاد پلیسی نیست و به خانه مردم دسترسی ندارد.

اجرای طرح نفس و انصراف بسیاری از مادران از سقط 

کریمی به طرح «نفس» (نجات فرزندان سقط) اشاره و تصریح کرد: در این طرح مردمی که اجرای آن در شهرهای کوچک راحت‌تر است، مادرانی که قصد انجام سقط دارند برای مشاوره به مرکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و سعی می‌شود آنها را منصرف کرد. به عنوان مثال در شهر زنجان در مدتی محدود ۴۰۰ مادر را از انجام سقط منصرف کرده بودند. خیلی از کسانی که سقط می‌کنند پشیمان می‌شوند و باید موضوعات روانی را کنترل کرد. آمار سقط جنین متعدد است و چون خیلی از آنها در مراکز غیرقانونی انجام می‌شود نمی‌توان استناد کرد.

۵۶ درصد زایمان‌ها در ایران سزارین است/ لزوم ترویج زایمان بدون درد

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره ترویج زایمان طبیعی در مراکز درمانی، بیان کرد: میزان سزارین در ایران بسیار بالا است و ۵۶ درصد زایمان‌های ما به شکل سزارین انجام می‌شود؛ درحالی که  آمار جهانی کمتر از ۲۵ درصد است. دلیل این آمار بالای ما فقط القای پزشکی نیست زیرا خیلی از مادران از درد زایمان طبیعی می‌ترسند. این کار نیازمند فرهنگسازی است و باید زایمان بدون درد را ترویج دهیم که این کار در مراکز ما شروع شده است و به دنبال کاهش درد غیردارویی و برگزاری کلاس آموزشی برای مادران باردار رفته‌ایم.

وی در این باره افزود: طبق قانون باید سالی ۵ درصد سزارین‌ها کاهش داده شود. این موضوع در اعتباربخشی بیمارستان‌ها لحاظ شده است و بیمارستانهایی که میزان سزارین خارج از عرف داشته باشند با کاهش درجه اعتبار بخشی مواجه می‌شوند. زایمان طبیعی با هر شیوه‌ای در مراکز دولتی رایگان است.

کد خبر 760365
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 0
    ملتی که تو خرج و مخارج زندگی تک نفری خودشون موندنو تو معبر و جایگاه گدایی می کنن چطور انتظارفرزند آوری از اینها دارید