همشهری‌آنلاین: ایران و کومور چهار یادداشت تفاهم امضاء کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، این چهار یادداشت تفاهم که درحضور روسای جمهوری ایران و اتحادیه کومور امضاء شد، در زمینه توسعه روابط سیاسی و تشکیل کمیسیون مشترک، لغو روادید سیاسی و خدمت در ترددهای رسمی میان دو کشور، کمک‌های توسعه‌ای دولت جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه کومور و تاسیس مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای درکومور است.

این چهار یادداشت تفاهم را وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  و وزیر روابط خارجی و معادن کومور امضاء ‌کردند

‌نشان افتخار

در همین حال رئیس جمهور کومور پیش از آغاز سخنان آقای احمدی نژاد در پارلمان این کشور، از جانب ملت کومور "‌نشان افتخار"‌ این کشور را به وی اعطا ‌کرد.

احمد عبدالله سامبی رئیس جمهور کومور بعد از اعطای نشان گفت: ما رسم خوبی داریم و وقتی نشانی را به فردی اعطا می‌کنیم برای موفقیت وی دعا و در این پارلمان برای موفقیت شما سوره"یس" را تلاوت می‌کنیم.

پس از این گفته عبدالله سامبی حاضران حدود 20 دقیقه به صورت هماهنگ سوره "یس" را برای موفقیت آقای احمدی نژاد قرائت کردند

رئیس‌جمهور کومور: ایران، حفظ استقلال را به ما بیاموزد

رئیس جمهور کومور در پارلمان کومور و در حضور احمدی نژاد، گفت: ملت و دولت ما از ملت و دولت ایران درخواست می‌کنند " یاد دهند چگونه با تمام فشارها و تحریم‌ها به این جایگاه رسیده اند و معنای استقلال بیاموزند".

احمد عبدالله سامبی با اشاره به مشکلات کنونی این کشور در زمینه‌های مختلف گفت: دست کمک به سوی شما دراز می کنیم اما نه اینکه به ما پول بدهید بلکه از شما کمک می خواهیم تا راه پیشرفت را بیاموزیم.

رئیس جمهور کومور با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 گفت: ایران از روزی که امام خمینی (ره) از پاریس به ایران آمدند، باوجود همه تحریم‌ها و با وجود اینکه پول زیادی از این کشور در امریکا بلوکه شد، روز به روز پیشرفت کرد و همچنان روی پای خود ایستاده و برای همه دنیا انگشت نما شده است.

عبدالله سامبی افزود: چند ماه پیش بود که همه دنیا انگشت به دهان ماندند و مشاهده کردند که چگونه ایران یک ماهواره به فضا فرستاد.

وی گفت: همه موفقیت‌ها، نتیجه تلاش‌های مردم و مسئولان ایرانی است.

عبدالله سامبی با اشاره به سفر اقای احمدی نژاد گفت: این اقای رئیس جمهور به ما افتخار داده است و در اینجا حضور دارد و ما افتخار می‌کنیم که اقای احمدی نژاد از کشور و سرزمین بزرگی امده که خود را الگوی جهان اسلام کرده است.

رئیس جمهور کومور در پایان خواستار سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف شد و گفت: از شما نمی‌خواهیم به ما ماهی بدهید، می‌خواهیم ماهیگیری را به ما بیاموزید.

پس از این مراسم روسای جمهور ایران و کومور باحضور در بیت السلام در محل ریاست جمهوری، مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه را هدایت کردند

کد خبر 76013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز