فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: یک ناو گروه متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران ماموریتی را در قالب کد ۳۶۰ درجه به دور کره زمین طرح ریزی کرده و به مرحله اجرا درآوردیم و از ۲۹ استان کشور در ناوگروه ۸۶ نماینده وجود دارد.

شهرام ايراني

به گزارش همشهری آنلاین، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز(جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که برای تشریح ماموریت ناوگروه ۸۶ نداجا برگزار شد، گفت: فرزندان شما با فرمان ولی امر زمان در این مقطع تاریخی برای اولین بار در تاریخ ایران زمین قادر شدند تا با به کارگیری دانش های نوین و حرکت بر مبنای فناوری و با به‌کارگیری تجهیزات به روز و استفاده از توان صنعتی بسیار غنی و بالای کشور عزیزمان یک ناو گروه را متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران در قالب کد عملیاتی ۳۶۰ درجه به دور کره زمین طرح ریزی کرده و به مرحله اجرا در بیاورند.

دریادار ایرانی با اشاره به مدت ماموریت ناوگروه ۳۶۰ بیان کرد: مدت این دریانوردی تا به امروز حدود ۲۱۳ روز عملیاتی بوده و ناوگروه در این مسیر اقتدار و افتخار ایران اسلامی را به نمایش گذاشته است.این ناوگروه هم‌اکنون در مسیر مراجعت خود  در محدوده خلیج عدن در ادامه این ماموریت خطیر ماموریت اسکورت شناورهای تجاری را برعهده دارد و در حال اجراست. این ماموریت از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و از بندرعباس ماموریت خود را آغاز کرده بازدیدی از کشور هندوستان داشته و در ادامه مسیر خود با عبور از تنگه مالاکا به اندونزی رفته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، مأموریت ناوگروه نیروی دریایی ارتش را نمایش اقتدار و توان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و ظرفیت‌های بالای علمی و تخصصی جوان ایران دانست. نیروی دریایی ارتش با انجام این مأموریت اقتدار کشور ما را به نمایش بگذارد و مأموریتی که از مهر ماه سال گذشته آغاز شده بود اهداف خود حرکت کند و برای اولین بار وارد اقیانوس آرام شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ناوگروه ۸۶ در مسیر انجام ماموریت خود در رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت داشته است، گفت: این ناوگروه توانسته این مسیر طولانی را بدون هیچ گونه حادثه‌ای انجام دهد، این در حالی است که شناورهای کشورهای مختلف در این مسیر دچار مشکلات فراوانی می شود. ناوگروه ۸۶ برای اولین بار در قاره آمریکا حضور یافته و در مسیر خود بازدید از کشور برزیل داشت و  توانسته به خوبی ماموریت خود را انجام بدهد.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز به لطف خداوند و دعای مردم عزیزمان به سمتی رفته که می تواند دریا را به کنترل خود در بیاورد و الحمدالله با حضور در آفریقای جنوبی و اقیانوس های آرام و اطلس و اقیانوس هند پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آورد و هم اکنون در منطقه خلیج عدن حضور دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ملت عزیز، فرزندان شما در ناوگروه ۸۶ از ۲۹ استان در این ماموریت حضور دارند و توانستند با اقتداری مثال‌زدنی دنیا را طی کنند، خاطرنشان کرد: بر خود لازم می‌دانم به عنوان فرزند ایران از تمامی مسئولان، نخبگان و جوامع علمی و دانشگاهی که آشنا به این عرصه هستند و در این مسیر به نیروی دریایی ارتش کمک کردند، تشکر کنم. این ماموریت عظیم و چشمگیر با توان داخلی به دست آمده و ما توانستیم در این مسیر همه اقیانوس ها را پشت سر گذاشته و از تنگه های راهبردی جهان عبور کنیم و هر جا که منافع جمهوری اسلامی ایران نیاز داشته باشد در آن منطقه حضور داشته باشیم.

دریادار ایرانی گفت: امروز مفتخرم که اعلام کنم فرزندان شما به عنوان دست بلند نظام در جایگاه قرار دارند که به عنوان لبه بیرونی دفاع از آرمان‌های ملت شریف ایران با خودباوری و قدرت توام با اقتدار و عظمت ایران اسلامی را به نمایش بگذارند. ایران اسلامی با تقویت مولفه‌های قدرت دریایی و با رویکرد صلح طلبانه، توانسته منافع و اهداف خود را پیگیری کند یکی از عرصه‌های غیرقابل اغماض در این زمینه عرصه دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: کشور ما یک کشور دریایی است و در شمال و جنوب کشور مستقیما با دریا در ارتباط هستیم و از این طریق می‌تواند با همه کشورها ارتباط برقرار کند پس می تواند در این عرصه نه تنها با نمایش توانمندی دریایی خود بلکه در تامین امنیت تجارت دریایی و بهره‌برداری از منابع اقیانوس اهداف خود را پیگیری کند.

دریادار ایرانی تصریح کرد: امروز جهان با خطرات بیشتری در عرصه دریا روبروست، حراست و حفاظت از منافع دریایی و همچنین برقراری امنیت در محورهای مواصلاتی و حفظ امنیت آبراهه‌ها در این زمان به توان دستان جوانان این کشور و شما مردم عزیز ایران اسلامی رقم خورده و همرزمان من در نیروی دریایی راهبردی ارتش توانستند پرچم افتخار دریایی ایران را در جهان به اهتزاز درآورند.  برخی از بیگانگان در منطقه ما به دنبال برهم زدن موازنه هستند اما نظام مقدس ما با توان و اقتدار دریایی خود توانسته در حوزه هندسه نظم نوین جهانی حرف بزرگی را بزند و خودش را به جهانیان ثابت کند.

وی گفت: نظم جهانی لیبرال به سمت چند قطبی شدن در حال تغییر است و قدرت‌های نو ظهور هم در حال توسعه قدرت خود  و ائتلاف هستند و در این بین گفتمان ایران هم گفتمان مقاومت، صلح و حمایت از مظلومین در جهان است. دشمنان باید بدانند ایران اسلامی و انقلابی هرگز منزوی نمی شود بلکه ایران تحریم گریز و انزوا ناپذیر است.

وی افزود: انجام ماموریت توسط ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و عبور از اقیانوس‌های مختلف نشان داد که ملت شریف ایران را نمی‌توان محدود کرد و این ملت با اقتدار و صلابت در مسیر آرمان‌های خود حرکت خواهند کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این ماموریت تا کنون ۲۱۳ روز طول کشیده است ، گفت: این ماموریت از مهر ماه سال گذشته، آغاز شد و بازدید از هند، اندونزی و عبور اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس در برنامه های این ناوگروه بوده است.

دریادار ایرانی با اشاره به شرکت ناوگروه ۸۶ در رزمایش ذوالفقار ارتش، خاطرنشان کرد: پرواز بالگرد، پهپاد، تیراندازی و عملیات‌های زیر دریایی در این ماموریت و در قالب رزمایش مشترک ارتش انجام شد.

وی با اشاره به برخی از دشواری های این ماموریت، گفت: ناوگروه ۸۶، سه طوفان سهمگین را در سفر خود با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست بیشترین عرض اقیانوس اطلس در این سفر را طی کند که بیش از ۶۵ هزار کیلومتر را طی کرد، بنابراین این مهم نشان داد می توانیم در عرصه‌های مختلف توانمند و مقتدر حاضر شویم.

کد خبر 759827
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    سفر مجانی.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    سریال کنید واسه ماه رمضان