شرکت وستینگهاوس الکتریک آمریکا از رآکتور هسته‌ای کوچک AP300 خود رونمایی کرد. با این رآکتور، نیروگاه هسته‌ای در یک زمین فوتبال جا می‌شود.

نیروگاه هسته‌ای زمین فوتبال

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، شرکت وستینگهاوس الکتریک از رآکتور هسته‌ای کوچک AP300 (SMR) خود که فناوری رآکتور نسل سه پلاس را با اندازه کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تر ترکیب می‌کند، رونمایی کرد. 

رآکتورهای هسته‌ای کوچک در سال‌های اخیر به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های شکافت معمولی غول‌پیکر که ساخت آن‌ها بسیار کند و پرهزینه است، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و به مذاق مخالفان سیاسی که بهره‌برداری از رآکتورها را سخت می‌کنند، خوش آمده است. 

ایده پشت یک رآکتور هسته‌ای کوچک (SMR) این است که به جای ساخت یک رآکتور بزرگ، می‌توان تعدادی رآکتور کوچک ساخت که نیازهای محلی را پوشش دهند. با تولید انبوه رآکتورهای کوچک، قیمتشان هم ارزان‌تر درمی‌آید. هزینه‌های ساخت و ساز با کاهش بسیاری از کارهای عمرانی رآکتورهای متعارف مورد نیاز کاهش می‌یابد و با نصب رآکتور در زیر زمین می‌توان مخزن بتن سنگین را حذف کرد.

به گفته وستینگهاوس، AP300 یک راکتور آب تحت فشار ۳۰۰ مگاواتی است که دارای عمر مفید ۸۰ ساله است و بر اساس راکتور AP1000 یک گیگاواتی این شرکت ساخته شده است. با استفاده از ۱۸ سال تجربه کار AP۱۰۰۰، رآکتور جدید از بهبود زنجیره تامین، ساخت و ساز، سوخت‌رسانی و روش‌های عملیاتی بهره برده است. این فناوری همچنین قبلا در ایالات متحده، بریتانیا و چین تایید شده  و با استانداردهای الزامات ابزارهای اروپایی (EUR) مطابقت دارد، که در برخی زمینه‌ها صدور مجوز را سرعت می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:

رآکتور کوچک AP300 به اندازه‌ای کوچک است که تا به راحتی در یک زمین فوتبال قرار می‌گیرد. این رآکتور کوچک طراحی ساده‌ای دارد که هدف آن ایمن‌سازی تا حد امکان است. در لوله‌ها، سوپاپ‌ها، موتورها و سایر نقاط احتمال خرابی کمتری وجود دارد و در مواقع اضطراری، سیستم‌های خاموش و خنک‌کننده تابعند و به جای موتورها و پمپ‌های دیزلی، به گرانش، گردش طبیعی و فشار گاز متکی هستند. علاوه بر این، سیستم‌هایی برای نظارت بر رآکتور و محافظت از آن در برابر نوسانات خطرناک و سیستمی برای پر کردن محفظه رآکتور با مقادیر زیادی آب برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد هسته در صورت بروز حادثه وجود دارد.

AP300 هم برای تولید برق و هم برای کاربردهای دیگر، مانند گرمایش، و خدمات تولید نفت و گاز و سایت‌های صنعتی در نظر گرفته شده است. 

کد خبر 759443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha