رئیس قوه قضاییه گفت: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و ان‌شاالله کسانی که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان ریخته شد را در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند.

اژه اي در ديدار با مقام قضائي عراق

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، امروز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق که در صدر یک هیئت عالی قضایی به ایران سفر کرده است، دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدار با اشاره به اشتراکات و مناسبات عمیق و گسترده میان ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق اظهار کرد: ارتباطات میان ایران و عراق به صرف مسائل همسایگی نیست، بلکه فراتر از آن است؛ ریشه اصلی این ارتباطات وثیق و قدیمی، ناظر بر اشتراکات فرهنگی و دینی و مذهبی می‌باشد. اکثر قریب به اتفاق مردم ایران تمایل دارند در سال به هر میزان که توان و استطاعت دارند برای زیارت بقاع و اماکن متبرکه و مشرفه و زیارتی به عراق سفر کنند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به عظمت و شکوه مراسم اربعین حسینی که به مظهر و نمادی برای اتحاد مسلمانان و شیعیان جهان تبدیل شده است گفت: طی سالیان اخیر مراسم باشکوه اربعین به یک نماد اتحاد و همبستگی میان مسلمانان در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است و این مهم یکی دیگر از نشانه‌های اشتراک و امتزاج فرهنگی دو ملت ایران و عراق است. اربعین دارای یک جنبه سیاسی، اعتقادی و فرهنگی نه فقط برای دو ملت ایران و عراق بلکه برای کل جهان است و به یک پدیده جدید از لحاظ آموزه‌های دینی تبدیل شده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مقولاتی که پیوند عمیقی میان دو ملت ایران و عراق ایجاد کرده، حوزه‌های علمیه نجف و قم است.

رئیس قوه قضاییه کشورمان تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های گسترده دو کشور ایران و عراق به لحاظ جنبه‌های قضایی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی هستیم؛ در این میان نقش دستگاه‌های قضایی دو کشور در توسعه این ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در سنوات گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق منعقد شده که بعضاً هم عملیاتی شده‌اند لکن اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ حتما باید دستگاه‌های قضایی دو کشور، ارتباطات فی‌مابین را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضایی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هر چه سریع‌تر مرتفع سازند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: اعتقاد ما این است که به هر اندازه روابط دو کشور ایران و عراق در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مبارزه با تروریسم و عناصر و تشکیلات فاسد و مفسد، توسعه پیدا کند باید به همان اندازه روابط قضایی فی‌مابین هم گسترش یابد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در گذشته تفاهمات اولیه میان مقامات قضایی ایران و عراق به امضا رسیده است، اما در اجرای مفاد این تفاهمات، قدری عقب هستیم و باید روند اجرای آن را سرعت ببخشیم؛ باید تلاش کنیم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق را هرچه سریع‌تر و به صورت کامل، اجرایی کنیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به روند پیگیری و رسیدگی به پرونده عناصر دخیل در ترور فرماندهان سلحشور محور مقاومت، اظهار کرد: از مقامات قضایی عراق به سبب اقداماتی که در زمینه مقابله با تروریسم و پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان انجام دادند، بسیار تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق، این پرونده هرچه زودتر به مراحل نهایی و حصول نتیجه برسد.

قاضی‌القضات تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و ان‌شاالله کسانی که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان ریختند را در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به توسعه روابط فی‌مابین ایران و عراق و ترددهای پرشمار مردم این دو کشور به سرزمین‌های یکدیگر گفت: ممکن است تعدادی از ترددکنندگان میان مرزهای ایران و عراق به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات کشور میزبان، دچار مشکلاتی شوند؛ لذا امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در قبال آن دسته از افراد و شهروندان ایرانی یا عراقی که از روی عدم آگاهی به قوانین و مقررات کشور میزبان، مرتکب تخلفی می‌شوند، مساعدت‌های لازم انجام گیرد و جنبه‌های انسانی موضوع نیز لحاظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ و تغییراتی که در پی این بازنگری در ساختار دستگاه قضایی کشورمان پدید آمد، برای انتقال تجربیات تقنینی و قضایی مربوطه به دستگاه عدلیه کشور عراق، اعلام آمادگی کرد.

در جریان این ملاقات، فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، ضمن قدردانی صمیمانه از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: دستگاه قضایی عراق در تمام سطوح و با تمام زیرمجموعه‌های خود برای تحکیم روابط مثبت و سازنده با جمهوری اسلامی ایران، تلاش وافری دارد؛ حضور ما در این سفر با هدف تکمیل تلاش‌ها و اقداماتی بوده که در گذشته انجام شده است؛ یادداشت‌ها تفاهمی که امروز با هدف توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضا می‌رسد، در جهت تقویت و تحکیم تفاهم‌نامه‌های پیشین میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق است.

رئیس شورای‌عالی قضایی عراق با بیان اینکه عمق روابط ثمربخش دو کشور برادر ایران و عراق، به بهترین وجه ممکن در مرحله مبارزه با تروریست‌های داعش تجلی پیدا کرد، گفت: در جریان نبرد با تروریست‌های داعش، خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در راه مقابله با دشمن مشترک در هم آمیخت؛ گروه تروریستی داعش بیش از آنکه با مردم ایران و عراق دشمنی داشته باشد، دشمن کل انسانیت بود و در صورتی که جلوی آن‌ها گرفته نمی‌شد، خطری برای کل مردم دنیا محسوب می‌شدند.

وی افزود: اراده و مشیت الهی بر این بود که سرانجام دو فرمانده تاریخی و سرافراز مقابله با تروریسم، شهیدان سلیمانی و المهندس به دست تروریسم جهانی متکبر و خودخواه به شهادت برسند و خون آن‌ها در هم بیامیزد؛ بسیار خرسند هستیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را تکمیل کردند و مایل هستیم که این پرونده به سرانجام نهایی برسد.

فائق زیدان در ادامه ضمن اشاره به مشکلاتی که برای اتباع مسافر دو کشور به سبب عدم آگاهی نسبت به قوانین و مقررات کشور میزبان، ایجاد می‌شود تصریح کرد: با اتخاذ رویکرد انسانی و رأفت اسلامی، تمام تلاش و مساعدت خود را انجام می‌دهیم تا افرادی که از روی عدم آگاهی نسبت به قوانین کشور همسایه، مرتکب تخلفی می‌شوند، کمتر متحمل مشکل شوند.
رئیس شورای عالی قضایی عراق در پایان این دیدار به صورت رسمی از حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای سفر به عراق و دیدار با مقامات این کشور و همچنین زیارت اماکن مقدسه دعوت به عمل آورد.

شایان ذکر است، پس از این ملاقات، یک یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و فائق زیدان رسید؛ همچنین دادستان‌های کل دو کشور ایران و عراق نیز در خصوص موضوعات فی‌مابین یادداشت تفاهم همکاری منعقد کردند.

کد خبر 759293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha