دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

محمدجواد پاینده: هیجان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با آغاز بازی‌های دور برگشت به اوج می‌رسد و تیم ملی فوتبال ایران که در بازی ‌های رفت 6 امتیاز حساس را از دست داد به جبران امتیازات از دست رفته و صعود به پله‌های اول و یا دوم جدول می‌اندیشد.

علی دایی که خودش با پیراهن تیم ملی دو بار سابقه صعود و دو بار ناکامی در مرحله مقدماتی جام جهانی را داشته در جایگاه سرمربی با چالش بسیار سختی روبه‌رو است.

او در مرحله اول تیمش را با 6 امتیاز حساس خارج از خانه به صدر جدول گروه رساند اما در این مرحله پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شد. تیم ملی ایران در چهار بازی دور رفت رقابت‌های این مرحله 6 امتیاز از دست داده و 6 امتیاز به دست آورده است. این تعداد امتیاز برای حضور در دو پله بالایی جدول کافی نبود و ایران در مکان سوم گروه قرار گرفت. برای صعود مستقیم به جام جهانی، دایی به امتیازهای بیشتری نیاز دارد هرچند حفظ جایگاه فعلی و حضور در پلی‌آف هم قطعی نیست.

ایران در بازی‌های رفت دو مسابقه خارج از خانه مقابل امارات و عربستان انجام داد و به دو تساوی دست یافت. تساوی با عربستان نتیجه خوبی برای تیم دایی بود اما توقف در برابر امارات که سه بازی دیگر را واگذار کرده، قابل توجیه نیست. در تهران تیم ملی ایران مقابل دو کره به یک برد و یک تساوی رسید و حالا در مکان سوم جدول گروه قرار دارد.

بازی‌های دور برگشت اما سرنوشت‌ساز خواهد بود. تیم ملی ایران در تهران مقابل عربستان قرار می‌گیرد. در پیونگ‌یانگ به مصاف کره شمالی می‌رود،‌ در ورزشگاه آزادی میزبان امارات خواهد بود و در آخرین مسابقه در سئول برابر کره جنوبی قرار خواهد گرفت.

با توجه به شرایط فعلی گروه، پیروزی در بازی خانگی مقابل عربستان و بازی خارج از خانه برابر کره شمالی معادلات را به نفع تیم ملی ایران تغییر می‌دهد. کسب این 6 امتیاز اما آسان به نظر نمی‌رسد. بازی خانگی مقابل امارات آسان‌ترین بازی دوربرگشت خواهد بود اما آخرین مسابقه مقابل کره به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

اگر کره پیش از بازی‌های روز آخر به جام جهانی صعود کرده باشد مسابقه آخر برای این تیم تشریفاتی است و دایی می‌تواند حتی به پیروزی در سئول امیدوار باشد اما اگر نتیجه این بازی در صعود تاثیر داشته باشد سخت‌ترین و حساس‌ترین بازی این مرحله روز آخر بین ایران و کره برگزار می‌شود.

بهترین اتفاق ممکن پیروزی مقابل کره شمالی است. این تیم که پدیده گروه به شمار می‌رود در سال‌های اخیر همیشه مقابل تیم ایران مغلوب شده و در همین مرحله نیز بازی رفت را در تهران واگذار کرده اما تکرار این پیروزی در پیونگ‌یانگ آسان نخواهد بود. کره شمالی تیم دوم گروه است و تیم ایران که با فاصله یک امتیاز در مکان سوم قرار دارد به 3 امتیاز این مسابقه حساس نیاز دارد.با این تفاسیر دو بازی خارج از خانه مقابل کره جنوبی و کره شمالی مهمترین بازی‌های تیم ملی ایران در دور برگشت خواهند بود و سرنوشت فوتبال ایران در شبه جزیره کره رقم می‌خورد.

اگر تیم ملی ایران جایگاه فعلی را در جدول گروه حفظ کند و نتواند بیش از دور رفت امتیاز بگیرد در پایان مسابقات برگشت به بازی پلی‌آف راه پیدا می‌کند و حریف تیم سوم گروه یک خواهد بود. برنده آن مسابقه برابر تیم سوم منطقه اقیانوسیه قرار می‌گیرد و برنده دو بازی رفت و برگشت جواز صعود به جام جهانی را به دست می‌آورد.

صعود به جام جهانی با استفاده از امتیازات باقیمانده در دور برگشت به مراتب آسان‌تر از حضور در پلی‌آف و انجام چهار مسابقه سخت و نفس‌گیر خواهد بود. دایی و شاگردانش تفاوت پله‌های سوم و دوم جدول را به خوبی می‌دانند.

در آستانه صعود  

 کره جنوبی تنها تیم قابل پیش‌بینی این گروه بوده که در دور نخست به انتظارات پاسخ داده است. تیم ملی این کشور که با 7 حضور در جام جهانی رکورددار فوتبال آسیا است با کسب  8 امتیاز در چهار مسابقه صدرنشین گروه دوم است.

کره‌ای‌ها سخت‌ترین بازی‌های دور رفت را در تهران و ریاض مقابل ایران و عربستان برگزار کردند. آنها مقابل ایران به تساوی رسیدند و عربستان را در خانه این تیم مغلوب کردند.
بازی‌های برگشت تیم ملی کره آسان‌تر از مسابقات رفت خواهد بود. ایران و عربستان که مدعیان نامدار گروه به شمار می‌روند در سئول مقابل این تیم قرار می‌گیرند و امارات در ابوظبی میزبان کره خواهد بود. بازی دو کره هم در چین برگزار می‌شود.

کره جنوبی شانس اول صعود از این گروه است و با کسب 6 امتیاز از بازی‌های برگشت قطعا می‌تواند مستقیما به رقابت‌های جام جهانی صعود کند. بازی‌های رودررو و رقابت نزدیک سه تیم ایران، ‌عربستان و کره شمالی این فرصت را برای شاگردان هو جونگ مو فراهم می‌کند که با احتیاط جایگاه خودشان را در پله اول و یا حتی مکان دوم جدول حفظ کنند و با کمترین دردسر این مرحله  را پشت‌سر بگذارند.

تکرار نتایج دور رفت بهترین اتفاق ممکن برای این تیم است. تساوی مقابل ایران و کره شمالی  همراه با 6 امتیاز بازی با عربستان و امارات برای صعود کره به جام جهانی کافی است.

آخرین بازی کره‌جنوبی که آخرین مسابقه تیم ملی ایران هم خواهد بود جذاب و سرنوشت‌ساز است. اگر کره با استفاده از امتیازات سه بازی قبل، ‌پیش از این مسابقه صعود کرده باشد تیم ملی ایران شانس زیادی برای کسب 3 امتیاز این مسابقه خواهد داشت و این بازی برای تیم ملی کره تشریفاتی خواهد بود.

 بازگشت اژدهای زرد

 فوتبال کره شمالی تا امروز به سال‌های طلایی دهه‌های 60 و 70 افتخار می‌کرد و امروز بازگشت اژدهای شگفتی‌ساز شرق معادلات گروه دوم مرحله مقدماتی جام جهانی را در آسیا دگرگون ساخته است.وقتی قرعه‌کشی مسابقات اعلام شد کارشناسان رقابت ایران، ‌کره جنوبی و عربستان را پیش‌بینی می‌کردند و انتظار نمی‌رفت در بین قدرت‌های برتر فوتبال شرق و غرب، کره شمالی خودش را به مکان دوم جدول گروه برساند.

آنها در دور رفت تنها یک شکست برابر تیم ملی ایران داشته‌اند. عربستان و امارات، دو تیم عربی گروه را در پیونگ‌یانگ و ابوظبی شکست دادند و مقابل کره جنوبی  به تساوی یک بر یک دست یافتند.

حالا تیم ملی کره شمالی با 7 امتیاز در مکان دوم جدول گروه قرار دارد و در دور برگشت می‌تواند با استفاده از امتیازات دو بازی خانگی جایگاه خودش را حفظ کند.
کره شمالی تنها یک بازی سخت خارج از خانه مقابل عربستان دارد که در ریاض برگزار خواهد شد. در خانه از امارات و ایران پذیرایی می‌کند و در زمین بی‌طرف مقابل کره جنوبی قرار می‌گیرد.

این تیم که در دور رفت در خانه امارات به پیروزی رسیده برای شکست این تیم در ورزشگاه خانگی کار سختی نخواهد داشت. همان‌طور که عربستان را در پیونگ‌یانگ به راحتی مغلوب کرد.

بازی با ایران برای کره‌ای‌ها سرنوشت‌ساز است. آنها هرگز در خانه موفق به شکست تیم ملی ایران نشده‌اند. شکست‌های پیاپی کره شمالی مقابل ایران در بازی‌های اخیر از نظر روانی هم بازیکنان این تیم را در موضع ضعف قرار خواهد داد. انتظار می‌رود در دور  برگشت حرکت موفق تیم ملی کره شمالی متوقف شود هرچند این تیم معمولا برخلاف انتظارات حرکت می‌کند و با حفظ روند فعلی به دومین حضور در رقابت‌های جام جهانی امید دارد.
کره شمالی در سال 1966 به رقابت‌های جام جهانی صعود کرد و با گذشت 44 سال ستاره‌های این تیم به دومین صعود امیدوارند.

دور از انتظار

 تیم ملی عربستان تنها تیم عربی قاره آسیا که در چهار دوره پیاپی رقابت‌های جام جهانی حضور داشته در این دوره دور از حد انتظار ظاهر شده است.

ناصر ‌الجوهر مربی بومی تیم ملی این کشور که همیشه به عنوان جانشین مربیان خارجی در فوتبال این کشور مطرح شده این بار بر خلاف همیشه از سرمربیگری عربستان برکنار و یک مربی پرتغالی به عنوان جانشین جوهر انتخاب شد.

مربی عربستانی در دور رفت رقابت‌های مقدماتی و در چهار مسابقه تنها 4 امتیاز به دست آورده و تیمش در مکان چهارم جدول گروه قرار دارد.

تیم ملی عربستان که همیشه به صورت مستقیم و با آرامش راهی رقابت های نهایی جام جهانی شده این بار برای رسیدن به مکان سوم جدول تلاش می‌کند در حالی که کره شمالی‌، ‌تیم شگفتی‌ساز این دوره در مکان دوم جدول گروه قرار دارد.

نتایج ضعیف دور رفت، شکست خانگی مقابل کره جنوبی، ‌توقف در بازی با ایران و پس از آن شکست مقابل کره شمالی برای برکناری ناصر الجوهر کافی بود.

این مربی از سمت خودش استعفا داد و خوزه پسیروی پرتغالی به عنوان جانشین او انتخاب شد. پسیرو پیش از این به عنوان کمک مربی در باشگاه رئال مادرید فعالیت داشته، مدتی سرمربی باشگاه اسپورتینگ لیسبون بوده و فصل گذشته هدایت تیم الهلال عربستان را بر عهده داشت.

او با قراردادی به ارزش 550 هزار یورو با تیم ملی عربستان همکاری می‌کند و در صورت صعود این تیم به جام جهانی با قراردادی به ارزش 900 هزار یورو تا پایان مسابقات هدایت تیم سبزپوش را بر عهده خواهد داشت.

عربستان در دور برگشت دو بازی بسیار سخت خارج از خانه مقابل ایران و کره جنوبی خواهد داشت. پسیرو و شاگردانش نمی‌توانند امید زیادی به پیروزی در این دو مسابقه داشته باشند. کسب امتیازات دو بازی نسبتا آسان‌تر خانگی مقابل امارات و کره شمالی هم کافی نخواهد بود.

تیم ملی عربستان در صورت توقف مقابل ایران و کره جنوبی قطعا شانس صعود مستقیم را از دست خواهد داد و تنها می‌تواند برای رسیدن به مکان سوم جدول گروه تلاش کند.

تلاش‌های وسیعی برای نجات تیم ملی عربستان از این شرایط آغاز شده است. حتی رسانه‌های این کشور خواهان دعوت از محمد الدعایه شده‌اند. او که پررنگ‌ترین ستاره تیم ملی عربستان در صعود به جام‌های جهانی  بوده  و در 40 سالگی هنوز یکی از بهترین دروازه‌بانان لیگ این کشور است و گفته می‌شود با تداوم این روند به تیم ملی دعوت خواهد شد.

یک امتیاز ناامیدکننده

 تیم ملی فوتبال امارات که در آخرین رتبه جدول گروه قرار دارد با کمترین امید وارد دور برگشت رقابت‌ها خواهد شد.

تنها امتیاز امارات در دور رفت مقابل ایران به دست آمد  و تیم ملی این کشور در سه بازی دیگر خود مقابل عربستان، کره شمالی و کره جنوبی شکست خورد. امارات در خانه نتوانست حتی از کره شمالی امتیاز بگیرد.

برکناری برونو متسو هم ثمری نداشت. متسو در دور اول رقابت‌های مقدماتی، امارات را به سختی به مکان دوم جدول گروه رساند و به دور نهایی صعود کرد اما در تقابل با قدرت‌های برتر فوتبال شرق و غرب حرفی برای گفتن نداشت.

برونو متسو برکنار شد و دومنک فرانسوی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی امارات انتخاب شد اما اماراتی‌ها با حضور این مربی هم به توفیقی دست نیافتند. بازی‌های برگشت برای این تیم دشوارتر خواهد بود. تیم ملی امارات در دور برگشت سه بازی خارج از خانه برگزار می‌کند و عملا هیچ شانسی برای صعود به جام جهانی نخواهد داشت.

تیم ملی این کشور در دور برگشت سه بازی خارج از خانه مقابل کره شمالی، ‌عربستان و ایران برگزار می‌کند. تنها بازی خانگی امارات در دور برگشت هم مقابل کره‌جنوبی انجام می‌شود.

شاید تیم ملی امارات در این بازی‌های سخت موفق به کسب 3 امتیاز هم نشود. حتی مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور هم از دومنک خواسته‌اند برای حضور آبرومندانه در رقابت‌های دور برگشت تلاش کند.

 آرامش صدرنشین در گروه یک

 مسابقات مقدماتی در گروه یک حساسیت و هیجان کمتری دارد. اقتدار استرالیا در بازی‌های دور رفت و نتایج خوب ژاپن این دو تیم را به صعود مستقیم نزدیک کرده و انتظار می‌رود قدرت‌های برتر فوتبال شرق به راحتی جواز حضور در مسابقات جام جهانی را پیدا کنند.

استرالیا در دور رفت با سه پیروزی پیاپی صدرنشین شد و در آخرین بازی با تساوی بدون گل در زمین ژاپن و کسب 10 امتیاز در صدر جدول باقی ماند. ژاپن هم با کسب 8 امتیاز از چهار بازی در جای دوم قرار گرفت.

در دور برگشت رقابت‌ها استرالیا مقابل ازبکستان و ژاپن میزبان است و در خانه دو تیم بحرین و قطر به میدان خواهد رفت. ژاپن هم دو بازی خانگی مقابل قطر و بحرین خواهد داشت و در دو بازی حساس خارج از خانه مقابل استرالیا و ازبکستان قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه دو تیم اول هر گروه مستقیما به جام جهانی راه می‌یابند استرالیا و ژاپن می‌توانند با کسب حداکثر امتیازات خانگی از صعود اطمینان پیدا کنند. این دو تیم فاصله نسبتا خوبی با سایر مدعیان پیدا کرده‌اند و با حفظ روندی که در پیش گرفته‌اند می‌توانند با آرامش به جام جهانی برسند.

رقابت اصلی در این گروه بین سه تیم پایین جدول است که برای کسب عنوان سوم و حضور در بازی پلی‌آف تلاش می‌کنند. در حال حاضر بحرین و قطر با 4 امتیاز تیم‌های سوم و چهارم جدول گروه هستند و ازبکستان با یک امتیاز پنجم است اما هر سه تیم شانس حضور در پلی‌آف را خواهند داشت. بازی‌های رودرروی این دو تیم در دور برگشت سرنوشت‌ساز خواهد بود.

در دور برگشت ازبکستان و بحرین هر دو میزبان قطر خواهند بود که این مسئله کار را برای تیم ملی قطر و برونو متسو سخت‌تر می‌کند. بازی بحرین و ازبکستان هم در منامه برگزار می‌شود و میلان ماچالا سرمربی بحرین می‌تواند با استفاده از این فرصت مناسب جایگاه سوم را برای تیمش حفظ کند.

کد خبر 75897

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز