پیامدهای تصمیم نهادهای سیاستگذار مبنی بر رجیستر نشدن آیفون۱۴، هر روز بیش از روز قبل تبعات خود را در بازار موبایل نشان می‌دهد. جدیدترین پیامد این سیاست، فراوانی گوشی‌های دست دوم آیفون۱۳ در بازار است.

آیفون 14

فرخنده رفائی: دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه اخیرا از ورود برخی تجار و شرکت‌های صادراتی به حوزه واردات موبایل خبر داد و اعلام کرد: بیشتر واردات این شرکت‌ها کالاهای دست دوم است.

مهدی عبقری این مشکل را ناشی از سازوکار تامین ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰دلاری دانست و گفت: در حوزه  تلفن همراه، شاهد این هستیم که خیلی از شرکت‌های صادرکننده با ارز حاصل از صادرات خود، واردات انجام می‌دهند و همین مسئله باعث شده به‌دلیل تخصص نداشتن این افراد، شاهد ورود کالاهای بی‌کیفیت در بازار باشیم، به‌عنوان مثال درخصوص گوشی‌های برند اپل، امروز شاهد وفور گوشی‌های ری‌پک و رفرش شده هستیم که صادرکننده‌های غیرتخصصی وارد کرده‌اند.

یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه نیز روز گذشته از واردات گوشی‌هایی خبر داد که با قیمت اورجینال در بازار به فروش می‌رسند.

حسین روزبه گفت: با توجه به ممنوعیت واردات آیفون۱۴ و توقف تولید آیفون۱۳، صادرکنندگان داخلی موبایل‌های دست دوم امارات و کشورهای دیگر را جمع و همین آیفون۱۳ را به قیمت حدود ۱۲۰میلیون تومان عرضه می‌کنند.

آنچه گذشت

سازوکار واردات آیفون و دیگر گوشی‌های ۶۰۰دلار به بالا در ماه‌های گذشته یکی از مشکلات بزرگ واردکنندگان عنوان شده است. از تابستان سال گذشته براساس تصمیم بانک مرکزی، واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار فقط با ارز حاصل از صادرات خود امکان‌پذیر است و به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از آنجایی که بیشتر شرکت‌های واردکننده تجربه‌ای در زمینه صادرات ندارند برای تامین ارز با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

اسفند سال گذشته انجمن واردکنندگان از بانک مرکزی خواست ارز واردات موبایل تک‌نرخی شود و تمام گوشی‌ها با ارز تالار دوم وارد شوند اما با وجود اعلام موافقت بانک مرکزی با این درخواست، به‌نظر می‌رسد سازوکار تامین ارز برای گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار هنوز تغییری نکرده است و برخی از صادرکنندگان با استفاده از این باگ، بازار موبایل را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده‌اند.

این در حالی است که به‌گفته واردکنندگان، ارز واردات دیگرگوشی‌ها نیز از بهمن سال قبل تامین نشده، در نتیجه از ابتدای امسال میزان واردات کاهش زیادی داشته که این امر به کاهش موجودی بازار نیز منجر شده است؛ امری که به عقیده فعالان صنفی، می‌تواند با تحریک فروشندگان به احتکار موجودی، به افزایش قیمت در بازار دامن بزند.

افزایش شکایت از آیفون‌های تعمیری

بازرس رسمی اتحادیه فروشندگان موبایل کرج در پاسخ به این پرسش که مشکل آیفون‌های دست دوم چقدر مبتلابه بازار موبایل است؟ به همشهری گفت: در بخش بررسی شکایت‌های اتحادیه، از هر ۱۰شکایت ثبت شده ۷شکایت مربوط به آیفون‌های استوک موجود در بازار است.

میثم غنی‌زاده در توضیح دلایل این امر، اضافه کرد: رجیستر نشدن آیفون۱۴، گوشی‌های آیفون‌۱۳ را به طلا تبدیل کرده و از آنجایی که گوشی اصل در بازار بسیار کم و به‌شدت گران است، بعضی از مصرف‌کنندگان به خرید گوشی‌های استوک مدل‌های قبل از ۱۴ روی آورده‌اند.

 به‌گفته این فعال صنفی، بازار تلفن همراه در حال حاضر پر شده از گوشی‌های آیفون۱۳ استوک و رفرش، که همه آنها ری‌پک و اکثرا تعمیری هستند و گوشی کارکرده سالم در بازار بسیار کمیاب است.

او گوشی‌های استوک را گوشی‌های کارکرده و دست دومی معرفی کرد که قبلا باز و تعمیر نشده‌اند و تا حدودی مورد اعتمادترند اما گوشی‌های رفرش‌ آنهایی هستند که در ایران یا کشوری دیگر باز شده‌اند و تعمیراتی روی آنها انجام شده است.

به‌گفته بازرس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه، اگر مغازه‌دار از ابتدا اعلام کرده باشد که این گوشی رفرش و تعمیری است و در فاکتور نیز قید کرده باشد مشکلی نیست اما بعضی از فروشندگان، این گوشی‌ها را به‌عنوان پلمب، باز نشده و به شرط می‌فروشند که در بررسی‌ها خلاف این ادعا ثابت می‌شود، به‌طوری که در بیشتر موارد باتری یا دوربین این گوشی‌ها عوض شده است. آمار شکایات این چنینی به ده‌ها مورد در هفته می‌رسد که در چنین مواردی فروشنده باید مبلغ را بازگرداند یا گوشی را تعویض کند.

خجالت می‌کشیم قیمت بدهیم

فعالان صنفی ریشه این مشکلات در بازار موبایل را رجیستر نشدن آیفون۱۴ می‌دانند. یک فروشنده در این زمینه گفت: بی‌تدبیری در بر هم زدن روال عادی رجیستر گوشی‌های آیفون مشکلات عدیده‌ای در بازار ایجاد کرده که گرانی شدید مدل‌های قبلی و ورود کالای بی‌کیفیت بخشی ازاین مشکلات است.

به‌گفته غنی‌زاده، دیگر برندهای موبایل موجود در بازار نیز تحت‌تأثیر این مشکل افزایش قیمت داشته‌اند تا جایی که A۱۳ که یکی از ارزان‌ترین و پایین‌رده‌ترین مدل‌های برند سامسونگ است و تا چندماه پیش ۴.۵میلیون تومان بود الان به ۹.۲میلیون تومان رسیده و ما از گفتن این قیمت به مشتری‌ خجالت می‌کشیم.

به‌گفته این فعال صنفی، بازار تلفن همراه با توجه به این مشکلات به‌شدت در رکود است، مردم از دسترسی به کالای مورد نیاز محرومند و بیشتر کسبه هم در حال زیان‌دهی هستند درحالی‌که اگر سیاستگذاری در این زمینه اصولی‌ بود چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد.

کد خبر 758842
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha