رئیس جمهور به‌ دنبال گزارش وزیر کشور از عملکرد کارگروه پیگیری ناآرامی‌های سال گذشته در حکمی هیاتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث و ناآرامی‌ها و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذیربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد.

اغتشاش - آشوب - نا آرامی

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه به دنبال گزارش وزیر کشور از عملکرد کارگروه مستقر در آن وزارتخانه برای پیگیری ناآرامی‌های سال گذشته، در حکمی هیاتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث و ناآرامی‌ها به ویژه با توجه به محورهای مندرج در گزارش وزیر کشور و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذیربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد.

براساس حکم رئیس جمهور، حسین مظفر به عنوان رئیس و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، سکینه سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ منصوب شده‌اند.

بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال ۱۴۰۱ از طریق دریافت گزارش‌های دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه، بررسی شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث یا خانواده‌های آنان و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، پیگیری حقوق خانواده شهدا و جان‌باختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و قضایی، بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یادشده و پیگیری آن در مراجع ذی‌صلاح، کمک به پیگیری‌های حقوقی در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی و ارائه مستندات متقن و دقیق برای طرح در مجامع حقوق بشری و بین‌المللی، ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خلأهای قانونی و یا ارتقای قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و ارائه روایت صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود بدون هرگونه جانبداری و با هدف ممانعت از تکرار مجدد آن با استفاده از ظرفیت اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور، از مهم‌ترین وظایف تعیین شده از سوی رئیس جمهور برای این کمیته است.

آیت‌الله رئیسی همچنین این کمیته ویژه را موظف کرده است تا گزارشات خود را به طور منظم برای شخص وی ارسال کند.

کد خبر 758769
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رزمی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    58 6
    زوده. خیلی زوده.
  • M e h d i IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    79 5
    کمیته ویژه برا خودرو های شاسی بلند برای بعضی نماینده و وزرات صادر نشده ؟
  • زمرد US ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    30 53
    حتی بچه 12ساله و مادر بزرگ 80 ساله من می دانتد.نا آرامی ها بخاطر چه بوده و اینها که خودرا خدای عقل و دانایی و تفکر و هوش می دانند نمی دانند ناآرامی ها بخاطر چه بوده که می,خواهند کمیته تحقیق تشکیل دهند
    • هادی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      34 59
      مگه گفتن نمیدونن برای چی بوده؟ گفتن یه عده اراذلی که به مال وجان وناموس مردم آسیب زدن کمیته تشکیل شه که کسایی دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، پیگیری حقوق خانواده شهدا و جان‌باختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و قضایی،دراه (بنظرم قبلش بهتره یبار متن خبر رو بخونیم بعدش خبر بدیم تا بدونیم درباره ی چی هست )
  • ناشناس IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    61 43
    ...دین هم به اجبار و اکراه نیست ..چه رسد به حجاب ...تا تنش بالاتر نگرفته عقلای قوم آن را اختیاری بگذارند .....البته هم که مسئله اصلی این نیست ..
    • مینا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      28 72
      قانون کشوره وباید رعایت بشه(ما مردم با فرهنگ اریایی هستیم و طبق اون چیزی که همیشه در تخت جمشید و.. میگیم که با فرهنگیم میدونیم هر کشوری قانون خاص خودشو داره وهر فردی در ان کشور زندگی میکنه باید قانون کشور رو رعایت کنه وطبیعتا هر فردی در هر جای جهان قانون آن کشورو رعایت نکنه با مجازاتش روبرو میشه)
    • شادی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      87 78
      ساندیسی خور این چیزی که تو مغز شما کردن که حجاب ماله ایرانی بوده و در تخت جمشید هم عکس نشونتون میدن، اون عکس یه مرد و از موبدان معبد بوده،با این چیزهای که به خودتون دادن مشغول کنید این چیزی که شما تلاش می کنید به خورد ما زنان ایرانی بدهید تموم شد
    • به شادی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      43 49
      اصلا مهم نیست مرد بوده یا زن بوده یا همه بدون لباس هستن (اما من به شما احترام میزارم ونمیگم ادمهای دلاری یا منافق چون به شما شخصیت وادب یاد دادن که البته اینم بگم ما با همین ساندیسامون 40 سال کل جهانو پشت مرزهامون معطل کردیم اما کل دنیا با دلارهای تا نخوردشون نتونستن یهه وجب از کشورو بگیرن ونخواهند هم گرفت)اما دررابطه به حجاب شما احتمالا کتابهای قدیمی یا نقاشی های قدیمیی رو مشاهده نکردین؟البته حیا به قدیم وجدید نیست حیا رواونهایی که با اصالت هستن هم حیا دارن وهم به احادیث پیامبر عمل میکنن خبر داری پیامبر درباره ی کسانی که حجاب رعایت نمیکنن چی فرموده؟خبر داری اصلا نه اسلام هر دینه دیگه ای تو کتب اسمانیشون چی دارن؟خبر داری قبلا ایرانیها چطرو حجاب داشتن؟اما الان ....(اگر دین ندارین لااقل ازاده باشید )کسی که دین داره به حرف پیامبر وقرانش عمل میکنه اما کسی که نداره فکر کنم خط قرمزی هم تو پوشش نداره)
    • مینا IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      72 11
      شادی خانوم اونا زن نیستن؟البته شما دایما دوست دارین همه چیو انکار کنید اما بیشتر دقت کن بقیه دارای شمشیر هستن ولباس مخصوص وریش وسیبیل دارن واینها لباسشان آستین بلند استشمشیر ندارند ، سبیل ندارند ، آستین لباسشان بسیار فراخ و بزرگ ( آویز ) است و از کفشهایی با سه بند استفاده کردن البته کسی بخواد انکار کنه راحت همه چیو انکار میکنه همونطور که پیامبر و قران وانکار میکنه
    • به دختر شادی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      6 39
      لااقل کتب قدیم رو بخوان بزرگوار ببین زنان چه جایگاهی داشت :جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران‌‏زمین به گونه‏ای است که در دوران سلطه کامل شاهان، هنگامی که خشایارشاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران، زیبایی اندام او را بنگرند، وی امتناع کرد و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد. به دلیل این سرپیچی، به حکم دادوَران، عنوان «ملکه ایران» را از دست داد. نقل این داستان در عهد عتیق چنین آمده است:«... امر فرمود وشتئ ملکه را با تاج ملوکانه به حضور پادشاه بیاورند تا زیبایی او را به خلایق و سروران نشان دهد؛ زیراکه نیکو منظر بود اما؛ وشتئ نخواست... حالا در زمان زرتشت (یکم تحقیق) (بنابراین در زمان بعثت زردشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی حجابی کامل داشته‌اند. برابر متون تاریخی، در همه آن زمان‏ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند، شلوار و چادر رایج بوده است. زنان هر چند با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می‏کردند و هم‌پای مردان به کار می‏پرداختند، ولی این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاط‌های فسادانگیز همراه بوده است. (میخواین بدون لباس بیاین تاریخو تحریف نکنید
  • US ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    44 3
    از افراد منصوب شده مشخصه که هیچ نتیجه ای نخواهد داشت😂