وزیر علوم درخصوص گمانه‌زنی‌های مرتبط با بخشنامه آموزشی مادران دانشجو و افزایش سهمیه پایان‌نامه اساتیدی که دانشجوی باردار یا دارای فرزند شیرخوار دارند، توضیح داد.

فرزندآوری - مادران دانشجو - تحصیل مادران

به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص گمانه‌زنی‌های مرتبط با بخشنامه آموزشی مادران دانشجو با اشاره به مطرح شدن افزایش سهمیه پایان‌نامه اساتیدی که دانشجوی باردار یا دارای فرزند شیرخوار دارند، اظهار کرد: سهمیه پایان‌نامه این استادان افزایش نمی‌یابد و برداشت اشتباهی از این بخشنامه صورت گرفته است. 

وی توضیح داد: اگر استادی دانشجوی خانم داشته باشد که باردار باشد، این دانشجو از مرخصی زایمان استفاده می‌کند و به این شکل یک سال مرخصی دارد. بر اساس قاعده تعداد ظرفیت هر استاد (برای پذیرش پایان‌نامه) محدود است ولی دانشگاه‌ها بر اساس این بخشنامه، دانشجویان باردار را جزو ظرفیت استاد برای آن سال حساب نمی‌کنند و استاد می‌تواند به جای این دانشجوی باردار یک دانشجوی دیگر را برای راهنمایی پایان‌نامه بپذیرد.

وزیر علوم همچنین در مورد آمایش آموزش عالی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با استادان دانشگاه بر آن تاکید کردند، گفت: این طرح ارزیابی مستمر و برنامه دائم است؛ مرتبا رشته‌های جدید راه‌اندازی می کنیم. این برنامه باید به صورت دائم انجام شود.

ماجرای بخشنامه چه بود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا در بخشنامه شماره ۳۵۵۱۱۹/ ۲ ﻣﻮارد ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻣﻌﺎوﻧﺖ آﻣﻮزﺷـﯽ وزارت ﻋﻠﻮم در راﺳﺘﺎی اﺟﺮای ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺧﺎﻧﻮاده و ﺟﻮاﻧﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﺎده ۲۶ این قانون مرتبط با «ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺎدران داﻧﺸﺠﻮ» را ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺑﺎید با ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺘﺒﯽ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر ﺑﺎردار برای ﻣﺮﺧﺼﯽ ﯾﮏ نیمسال ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻗﺒﻞ از زاﯾﻤﺎن ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺮﺧﺼـﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ ۲ ﺳﺎل، ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ ۴ نیمسال ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻮاﻓﻘﺖ کنند.

همچنین در بخشی از این بخشنامه آمده است: داﻧﺸﮕﺎه باید ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ کند ﮐﻪ ﺑﺮای اﺳﺎﺗﯿﺪ راﻫﻨﻤﺎ ﺑﻪ ازای داﺷﺘﻦ ﻫﺮ داﻧﺸﺠﻮی ﻣﺎدر ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﯿﺮﺧﻮار ﯾﮏ ﺳﻬﻤﯿﻪ ﺑﻪ ﺳﻘﻒ اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮد. همچنین ﻃﺒﻖ ﻣﺼـﻮﺑﻪ ﮐﻤﯿﺴـﯿﻮن ﻣﻘﺮرات و آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزﺷـﯽ و ﺗﺤﻮل در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، داﻧﺸـﮕﺎه ﺑﺮای ﺑﻬﺮهﻣﻨـﺪی از آﻣﻮزش ﺣﻀﻮری ﻣﺎدران ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ ۳ ﺳﺎل، ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ کنند ﺗﺎ ﺳـﻘﻒ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﺠﺎز ۱۶/۳ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ۶ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺸـﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺮای آﻧﻬﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮد و ﺑﺎ آﻧﻬﺎ ﻣﺴﺎﻋﺪت ﺑﯿﺸﺘﺮی شود.

این بند از بخشنامه موجب انتقادات زیادی به ویژه در فضای مجازی شد و این سوال را مطرح کرد که چرا سهمیه استاد باید به دلیل پذیرش یا داشتن پایان‌نامه با دانشجوی مادر یا باردار افزایش یابد و این کار به نوعی هم با قوانین کلی وزارت علوم و هم با قوانین دانشگاه‌ها تضاد دارد.

تعیین سهمیه برای پذیرش پایان‌نامه از سوی استادان راهنما با هدف نظم‌بخشی و وقت‌گذاشتن کافی توسط استاد با تاکید وزارت علوم در دوره‌های قبل انجام شده و معمولا شورای دانشگاه یا شورای پژوهشی دانشگاه‌ها در مورد تعداد پایان‌نامه مجاز هر استاد برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به رتبه علمی استاد (استادیار، دانشیار و استاد) مجاز به پذیرش تعداد مشخصی پایان‌نامه است.

مسأله آمایش آموزش عالی از نگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری بارها و یکبار هم در سال ۱۳۹۷ در دیدار رمضانی با دانشجویان در مورد این مساله تاکید کرده و گفته بودند: «یک مسئله‌ی دیگری که در دانشگاه حتماً بایست مورد توجّه و تعقیب قرار بگیرد، همین مسئله‌ی آمایش آموزش عالی است که خوشبختانه باز یکی از آقایان به آن توجّه کردند و اسم آوردند. این طرح آمایش در سال ۹۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شده ولی پیشرفت مناسبی نداشته؛ این به‌معنای این است که یک تقسیم کار ملّی صورت بگیرد بین دانشگاه‌های کشور، برای بخشها و بحثهای متنوّعی که در زمینه‌ی علم مطرح است. این برای برنامه‌ریزی خیلی مؤثّر است؛ برنامه‌ریزی را آسان خواهد کرد و ارزیابی وضعیّت علمی کشور را آسان خواهد کرد، با همدیگر هم طبعاً یک هم‌افزایی صورت خواهد گرفت. البتّه در این زمینه وزارت بهداشت ظاهراً تحرّک بهتری داشته؛ به من این‌جور گزارش کرده‌اند».

ایشان در دیدار سال جاری (۲۹ فروردین ۱۴۰۲) نیز با تاکید بر این موضوع اظهار داشتند: «...کمبود نقشه‌ی واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصه‌ی بزرگ دانشگاه ما است. ما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشته‌های علمی بر چه اساسی صورت میگیرد. این رشته‌های علمی باید مورد نیاز کشور باشد،‌ باید به درد کشور بخورد. چه تعداد دانشجو در فلان رشته لازم داریم؟ اینها باید فکر بشود،‌ باید کار بشود. اینها را من از وزیر محترم علوم ــ لابد اینجا هستند ــ میخواهم که دنبال کنند و این یکی از مهم‌ترین کارهای شما است که باید انجام بگیرد. بعضی از رشته‌های علمی در ایران هست که مورد نیاز نیست، شغلش هم وجود ندارد؛ خب‌ چه فایده‌ای دارد؟ بعضی از کارهای دانشگاهی و رشته‌های دانشگاهی هست که اصلاً وجودش [ضرورتی ندارد]. ما الان شاید چند صد هزار دیپلمِ آماده‌ی به کار داریم که میتوانند در بخشهای مختلف مشغول به کار بشوند؛ اینها را می‌آوریم داخل دانشگاه، بعد از مدّتی چند صد هزار کارشناس یا کارشناس ارشدِ بیکارِ متوقّعِ عصبانی تحویل کشور میدهیم! فکر کنیم ببینیم چه چیزی لازم داریم، بر حسب نیازمان حرکت بکنیم».

کد خبر 758603
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha