مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت:شهردار دوگنبدان به علت نابسامانی مدیریت پسماند زباله این شهر نفت خیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین، اسلام جاودان خرد افزود: شهرداری دوگنبدان با وجود دریافت نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان عوارض آلایندگی اما جایگاه های زباله این شهر همچنان نابسامان است.

او تاکید کرد:پس از پایش جایگاه زباله دوگنبدان و عدم مدیریت صحیح در دفن زباله ها مسئولان محیط زیست مطابق با وظیفه نظارتی خود ابتدا برای شهردار این شهر بعنوان متولی مدیریت لندفیل اخطاریه زیست محیطی مدت دار صادر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مطابق با مواد ۱۳ ، ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند و عدم مدیریت جایگاه زباله شهر دوگنبدان درباره شیرابه ، عدم دفن بهداشتی ، تخلیه و رها سازی زباله ها خارج از جایگاه ، برای شهردار اخطاریه زیست محیطی صادر شد .

جاودان خرد گفت: با وجود اتمام مهلت مقرر، اما اقدام مثبتی از سوی شهرداری این شهر مشاهده نشد و این بی تفاوتی تهدیدی برای بهداشت عمومی محسوب می شود. مطابق بامواد ۱۳ ، ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند، شهردار بعنوان متولی مدیریت جایگاه به مراجع قضایی معرفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان افزود :‌ حداکثر وظیفه محیط زیست بعنوان یک دستگاه نظارتی در پایش لندفیل ها ، مشاوره ، راهنمایی ،صدور اخطاریه زیست محیطی است که اگر شخص حقیقی یا حقوقی رعایت نکند به مراجع قضایی معرفی خواهد شد .

او از مراجع قضایی خواست تا آرای بازدارنده ای در این خصوص صادر کنند .

جاودان خرد در بخش دیگری از سخنان خود به دریافت مبالغی توسط شهرداری ها تحت عنوان " عوارض آلایندگی متاثر از صنایع آلاینده " اشاره کرد و گفت : مطابق با ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ابلاغی از سازمان برنامه و بودجه کشور ، اداره کل امور مالیاتی در هر استان ، سالانه مبالغی را به حساب شهرداری ها ، دهیاری ها و فرمانداری ها پرداخت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مطابق با بند هشت این قانون ، دستگاه های موضوع این قانون که عوارض آلایندگی دریافت و مصرف می کنند، مکلفند حداقل ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی وصول شده را با نظارت محیط زیست همان شهرستان در راستای مسائل زیست محیطی که عمده آن جایگاه پسماند است هزینه کنند.

جاودان خرد گفت : در همین راستا شهرداری دوگنبدان درسال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان از موضوع ماده ۴۰ دریافت کرده است اما جایگاه زباله این شهر همچنان وضعیتی اسفبار دارد.

او  از دیوان محاسبات بعنوان دستگاه ناطر بر هزینه کرد خواست تا با توجه به عدم مدیریت جایگاه پسماند در شهر دوگنبدان بر هزینه کرد این مبلغ نظارت داشته باشد، ضمن آنکه مراجع قضایی نیز می‌توانند در این زمینه اقدام لازم را مطالبه کند.

اداره روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد ، مبالغ دریافتی شهرداران سایر شهرستان ها و فرمانداران از ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده به زودی اطلاع رسانی خواهد شد تا مسئولان امر ملزم به پاسخگویی در این زمینه به افکار عمومی باشند.

مطابق با قانون مدیریت پسماند، پسماند به مواد جامد ، مایع و گاز بغیر از فاضلاب گفته می شود که بطور مستقیم یا غیرمستقیم ماحصل فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زائد تلقی می‌گردد .

کد خبر 758491
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha