وزیر امور خارجه پاکستان با تبریک به جمهوری اسلامی ایران که به زودی به عضو جدید سازمان همکاری شانگهای تبدیل خواهد شد، گفت: اعضای شانگهای باید برای مقابله با فقر یکی شوند تا در کسب اهداف مشترک امنیت جمعی، ارتباطات اقتصادی و مبارزه بی امان علیه تروریسم موفق شوند.

بلاول بوتو زرداری

به گزارش همشهری آْنلاین، بلاول بوتو زرداری در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای به میزبانی دولت هند در شهر گوآ اظهار داشت: پاکستان از الحاق پنج کشور به عنوان شرکای جدید گفت‌وگو در این سازمان استقبال می‌کند و به کشور برادر ایران نیز تبریک می‌گوید که قرار است به زودی به عنوان عضو جدید به جمع خانواده سازمان همکاری شانگهای ملحق شود.

وی با تاکید بر حمایت پاکستان از چندجانبه گرایی و ایفای نقش در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل برای کمک به ایجاد روابط دوستانه میان کشورها، به تحولات مرتبط با ازسرگیری تعاملات دیپلماتیک تهران-ریاض اشاره و اضافه کرد: ما نقش چین در رفع اختلافات بین ایران و عربستان - دو کشوری که با سازمان همکاری شانگهای نیز مرتبط هستند - ستایش می‌کنیم. وقتی قدرت‌های بزرگ نقش صلح‌ساز را بازی می‌کنند، می‌توانیم ظرفیت صلح را گسترش دهیم و در عین حال راه را برای همکاری بیشتر، یکپارچگی منطقه‌ای و فرصت‌های اقتصادی برای ملت‌های خود هموار کنیم.

زرداری همچنین به جایگاه کلیدی سازمان شانگهای اشاره کرد و نقش آن را برای تقویت ارتباطات منطقه‌ای، مبارزه با چالش‌های مشترک مانند تغییرات آب و هوایی، فقر، بیماری‌های همه‌گیر، تروریسم، خشونت و افراط گرایی مهم برشمرد.

وی افزود: پاکستان قربانی بزرگ تروریسم است و شخص وی به عنوان وزیر امور خارجه این کشور فرزند مادری است که به دست تروریست‌ها کشته شد؛ لذا مردم و دولت پاکستان مشکلات تروریسم و خشونت را درک می‌کنند و آمادگی خود را برای همگرایی قوی با سایر اعضای شانگهای علیه چالش تروریسم و خشونت طلبی اعلام می‌کنند.

زرداری آمادگی پاکستان برای میزبانی از کنفرانس ارتباطات حمل و نقل برای رفاه منطقه‌ای در سپتامبر سال جاری را اعلام کرد و گفت: ایجاد کریدورهای حمل و نقل کارآمد و زنجیره تامین قابل اعتماد در منطقه در اجلاس سمرقند مطرح شد.

وی اضافه کرد: به اعتقاد پاکستان، سرمایه گذاری در ظرفیت های حوزه ارتباطات جمعی برای پیشبرد چشم انداز مشترک ما در مسیر منطقه ای یکپارچه اقتصادی بسیار مهم است.

زرادی اظهار داشت: اعضای سازمان همکاری شانگهای باید از احترام به اصول شناخته شده جهانی در این سازمان اطمینان حاصل کنند. اقدامات یکجانبه و غیرقانونی دولت ها در نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در تضاد با آرمان‌های سازمان همکاری شانگهای است.

وی ادامه داد: ما باید در حفظ تعهدات خود و ترسیم آینده‌ای جدید برای مردم خود بدون ابهام عمل کنیم، چیزی که مبتنی بر حفظ تعارض نیست بلکه بر اساس حل تعارض است.

زرداری خواستار مقابله قوی اعضای شانگهای با پدیده نژادپرستی، بیگانه هراسی، تبعیض و تعصب برای استخراج هویت شد و افزود: باید برای تضمن حقوق و آزادی‌های ملت‌ها بکوشیم و اجازه ندهیم تعصبات ملی گرایانه یا خشونت ناشی از افراط گرایی به جوامع ما آسیب برساند.

وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید مجدد بر حمایت و تعهد تزلزل ناپذیر کشورش به اهداف و مقاصد سازمان همکاری شانگهای افزود: سازمان همکاری شانگهای بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، سازمان همکاری شانگهای نشان دهنده آینده است و این می تواند آینده ای باشکوه و مرفه برای همه ما باشد؛ اگر فقط بتوانیم برای کسب آن با یکدیگر همکاری کنیم.

براساس این گزارش، بازدید زرداری از هند اولین بازدید یک مقام بلندپایه پاکستان به همسایه شرقی خود پس از حدود یک دهه محسوب می‌شود. طی ۱۰ سال گذشته روابط تنش آلود دو رقیب اتمی جنوب آسیا شاهد حوادث مختلف از جمله نبرد هوایی بود که باعث شد مناسبات دیپلماتیک دو کشور به پایین‌ترین سطح در طول تاریخ تشکیل پاکستان و هند برسد.

وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای با همتایان روسی، تاجیکستانی و ازبکستانی خود دیدار کرد. زرداری همچنین خوش و بش رسمی نیز با سوبرانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند به عنوان میزبان این رویداد انجام داد.

کد خبر 758233
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha