یک عضو شورای شهر تهران گفت: سلامت و سلامتی همواره در اندیشه و فرهنگ ایرانی و اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بوده است. متأسفانه وضعیت ارائه خدمات و زیرساخت‌های بهداشتی شهر تهران خصوصا در مناطق کم برخوردار مطلوب نیست.

سوده نجفی

به گزارش همشهری آنلاین، سوده نجفی صبح امروز در نطق پیش‌از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران به مناسبت هفته سلامت با اشاره به اینکه ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری به نام هفته ملی سلامت با شعار سلامت برای همه با پزشکی خانواده نامگذاری شده که این مناسبت فرصت مغتنمی است تا ضمن عرض تبریک این روز گزارشی از اقدامات کمیته سلامت شورای شهر ارائه کنم، گفت: هفته ملی سلامت بهانه‌ای است تا توجه همگان را اعم از سیاستگذاران، مدیران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به اهمیت مقوله سلامت به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندان جلب شود.

او با تاکید بر اینکه این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه تمام آحاد جامعه اهمیت سلامت را درک کرده و برای تحقق آن تلاش نمایند تا بتوان با همراهی دست اندرکاران حوزه سلامت نسبت به آگاه سازی در خصوص مسائل و چالش‌های پیش روی سلامت و همچنین ترویج سبک زندگی سالم، ارتقاء سواد سلامت، ترویج خود مراقبتی و... گامی کوچک برداشت، ادامه داد: سلامت و سلامتی همواره در اندیشه و فرهنگ ایرانی- اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بوده است، جایگاه سلامت تا بدان جا در مبانی اسلامی رفیع است که پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) آن را هم تراز با امنیت به عنوان یکی از دو نعمت بزرگ زندگی آدمی بر شمردند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه به عنوان یک خدمتگزار کوچک در بین خانواده بزرگ سلامت کشور که سالها افتخار خدمت در این حوزه را داشته ام بر این باورم موضوع سلامت یکی از کلیدی ترین و حیاتی‌ترین مسائل کشور است و نباید با نگاه‌های سطحی در سیاستگذاریها و برنامه ریزیها اهمیت این حوزه را تقلیل داد، اظهار کرد: آنچه در خصوص سلامت در حوزه مدیریت شهری حائز اهمیت است؛ توجه ویژه مدیریت شهری به این موضوع در راستای مسئولیت اجتماعی به منظور ارتقاء سطح سلامت شهروندان در تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی اصلی سلامت می باشد، است.

نجفی تاکید کرد: همان طور که در سال گذشته عرض کردم همین امر موجب کم توجهی وزارت بهداشت به حوزه سلامت در شهر تهران شده است، به گونه‌ای که متأسفانه وضعیت ارائه خدمات و زیرساخت‌های بهداشتی شهر تهران خصوصا در مناطق کم برخوردار مطلوب نیست و فضاهای عمومی، خدماتی وکالبد شهر با شاخص‌های بهداشتی فاصله دارد که انتظار می‌رود تا دولت و مجلس برای بهره‌مندی عادلانه همه شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی توجه و اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

او ادامه داد: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی شورای اسلامی شهر تهران نقش کلیدی در سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد کلیه پروژه‌ها، اقدامات اجرایی، امور نگهداشت شهر و ارائه خدمات سازمانها و ادارت شهر در حوزه سلامت، محیطزیست و خدمات شهری را دارد که به منظور انجام بهتر ماموریت‌های محوله کمیته‌ای تحت عنوان سلامت در این کمیسیون تشکیل شده است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تلاش ما در کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران بر آن بود تا با تشکیل «شورای راهبردی کمیته سلامت شهر تهران» و دعوت از افراد متخصص با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون‌بخشی و برون‌بخشی مدیریت شهری در حوزه سلامت، جهت تصمیم سازی، تولید فکر و ارائه راهکارهای اجرایی در خصوص مسائل و معضلات پیش روی مدیریت شهری گام برداریم.

او افزود: این کمیته به منظور بهره‌گیری از دانش افراد خبره و با تجربه برای دستیابی به الگوهای علمی، مدیریتی و اجرایی در اداره امور شهر و لزوم استفاده همه جانبه از ظرفیت‌ها در حوزه مدیریت شهری و نظر به عارضه‌های موجود در شهرداری از جمله مشکلات مالی، عدم پایداری منابع درآمدی، عدم مدیریت صحیح هزینه‌ها، نارضایتی شهروندان و پرسنل خدوم شهرداری تهران و عدم توجه کافی به حوزه‌های تخصصی شهرداری مبنی بر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها و منابع شهرداری و شهر به منظور بهینه‌سازی فرایندها در حوزه سلامت، محیطزیست و خدمات شهری جهت ایجاد زیرساخت‌های مطلوب شهری و ارائه خدمات در شأن شهروندان عزیز، برابر جلسات و نظرات کارشناسی افراد خبره و صاحب نظر ۳ کارگروه (سلامت شهروندی، بهداشت محیط، کاهش آسیب و پیشگیری از خطر) را تشکیل داد تا بتواند مقوله‌های سلامت جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی را در این کارگروه‌های تخصصی پیگیری کند.

نجفی اظهار کرد: برابر با نظرات کارشناسان و افراد صاحب نظر در حوزه مدیریت شهری و سلامت تشکیل سازمان سلامت شهرداری تهران با ادغام شرکت‌ها و نهادهای مربوط به حوزه سلامت در شهرداری تهران به منظور افزایش کارایی، یکپارچگی ماموریت‌ها و پرهیز از موازی کاریهای معمول می‌تواند راهکاری مناسب در حکمرانی شهری در حوزه سلامت باشد.

رئیس کمیته سلامت  در خصوص اهم فعالیتهای کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: احصاء معضلات و مشکلات در حوزه سلامت و ارائه راهکار و روش اجرا توسط اعضای کمیته سلامت، بازنگری میزان پیشرفت برنامه پنج ساله سوم و تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه های مرتبط با اداره کل سلامت، شرکت شهر سالم و سازمان ورزش با مشارکت مراکز فوق الذکر انجام شده است.

او افزود: بررسی مشکلات شرکت شهر سالم در خصوص ارائه خدمات درمانی به پرسنل به ویژه بازنشستگان و ایجاد پرونده الکترونیک پزشک خانواده و اقتصاد سلامت، برگزاری جلسات مستمر با کارمندان خانم شاغل در سطح مناطق و تشکیل هیئت های اندیشه ورز با مشارکت ادارات بانوان مناطق ۲۲ گانه با هدف استفاده بهینه از نظرات تخصصی بانوان نخبه در تصمیم‌گیریهای مدیریت و بازدید مستمر اعضاء کمیته سلامت از واحدها و ظرفیتهای حوزه سلامت مناطق ۲۲ گانه و بررسی پیشرفت طرح مناسب سازی معابر و بوستان‌های ویژه معلولین و پیگیری اجرایی شدن مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در سطح مناطق ۲۲ گانه انجام شده است.

نجفی افزود: برگزاری جلسات تخصصی با سازمانهای مردم نهاد در سمن‌های سلامت، شرکتهای دانش‌بنیان و مجمع خیرین کشوری سلامت به منظور جلب حمایت ایشان در حل مشکلات احصاء شده در مراکز درمانی بازدید شده، بازدید مستمر از بیمارستان های شهر تهران و برگزاری نشست مشترک با مسئولین این مراکز و شهرداران منطقه با هدف احصاء چالش های پیش روی حوزه سلامت و بررسی راهکارهای عملی رفع مشکلات و تعامل با وزات بهداشت و پیگیری طرح مشارکتی در حوزه سلامت نیز انجام شده است. به امید آنکه در ادامه این راه بتوانیم با همکاری سایر نهادها و سازمانها، وضعیت سلامت شهر تهران را ارتقاء دهیم.

کد خبر 757596
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha