شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

بسیاری از کسانی که از سردرد رنج می‌برند گاهی برای رهایی از شر درد، خوابیدن را انتخاب می‌کنند.

اما این افراد با این کار در معرض خطر بی‌خوابی قرار می‌گیرند چون الگوی خواب طبیعی به هم ریخته و سردرد هم نه تنها قطع نمی‌شود بلکه به‌مراتب بدتر هم می‌شود.پروفسور جیسن آنگ استاد علوم رفتاری در مرکز پزشکی راش در شیکاگو و سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: «خوابیدن یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که افراد با آن سعی می‌کنند سردردشان را تسکین بدهند اما این روش باعث اختلال شدید در خواب طبیعی شبانه می‌شود.»

محققان این دانشگاه روی 65 زن که 32 نفر از آنها از سردرد تنشی رنج می‌بردند مطالعه کردند. 33 زن دیگر درد خفیفی در ناحیه سر احساس می‌کردند. 81درصد از افرادی که دچار سردرد بودند خوابیدن را به‌عنوان یکی از روش‌های کاهش سردرد به کار می‌بردند و از این تعداد 58درصد اظهار داشتند که خوابیدن باعث تشدید سردردشان می‌شود.

دکتر فردریک دلاوگا نورولوژیست در بیمارستان موریال لوس‌آنجلس می‌گوید: «مهم‌ترین نکته در این مطالعه این است که خوابیدن برای کاهش سردرد به دلیل به هم‌خوردن الگوی طبیعی خواب باعث بروز بی‌خوابی می‌شود و همین بی‌خوابی یکی از مواردی است که باعث شروع یا تشدید سردرد‌های تنشی می‌شود.

پروفسور آنگ هم می‌گوید: «رفتن به رختخواب و خوابیدن ممکن است درد را تسکین دهد اما وقتی شما شب می‌خواهید بخوابید آن موقع چه خواهید کرد؟ البته مطالعات دیگری هم نیاز است تا بفهمیم آیا بی‌خوابی واقعا باعث سردرد می‌شود یا برعکس این دو مورد صرفا به هم ارتباط دارند؟»

کد خبر 75759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز