گروه شهری: پس از 9 ماه تاخیر در اختصاص اعتبارات مربوط به تبصره 13 قانون بودجه سال 85 برای توسعه حمل و نقل عمومی‌کلان شهرها از جمله تهران هیات دولت اخیرا تصمیم به توزیع حدود هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و 4 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی درمیان کلان شهرهای کشور گرفت.

از این میان آنچه واکنش کارشناسان و دست اندر کاران حوزه مدیریت شهری را برانگیخت اختصاص 150میلیون دلار اعتبار برای احداث مونوریل در سطح شهر تهران بود.

مهرداد تقی زاده مشاور ارشد شهردار تهران در امورحمل ونقل و ترافیک در این باره به همشهری گفت:  معمولا از مراجع تصمیم گیری رده بالای کشور نظیر هیات دولت انتظار تصویب مصوبات کلی می‌رود؛ مثلا تصویب تامین اعتبار گسترش حمل و نقل ریلی درون شهری، حال در این شیوه حمل و نقل از چه نوع تکنولو‍ژی استفاده شود،  می‌بایست در رده‌های کارشناسی بررسی وتصمیم گیری شود.

تقی زاده اظهار داشت:  معمولا مونوریل در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا جز‌ء حمل و نقل عمومی‌محسوب نمی‌شود بلکه کاربری تفریحی و توریستی دارد، حتی در گزارشات جهانی مربوط به حمل ونقل عمومی‌درمورد مونوریل (قطار هوایی تک ریلی) مطلبی منعکس نمی‌شود.این کارشناس حمل و نقل و ترافیک شروع استفاده از مونوریل در دنیا را از سطح شهر بازیها دانست به طوریکه درصد زیادی از مونوریل‌های دنیا درمحدوده شهر بازی‌ها نصب شده.

به گفته مشاور سابق وزیر راه و ترابری، در هیچ کشوری از دنیا از مونوریل به عنوان شبکه حمل و نقل عمومی‌استفاده نمی‌شود حتی علیرغم آنچه خیلی‌ها فکر می‌کنند ساخت و راه اندازی مونوریل از مترو نه تنها ارزانتر نیست بلکه گرانتر است زیرا ظرفیت حمل مونوریل حدود 10 تا 25 هزار نفراست ولی ظرفیت حمل مترو50 تا 100 هزار نفر در ساعت است.

سیامک محمدی کارشناس حمل و نقل و ترافیک نیز در این باره گفت: اکثر شهرهای دنیا مایلند از این وسیله به عنوان حمل و نقل عمومی‌نام نبرند بلکه برای آن کارکرد توریستی قائلند تا بتوانند پول بیشتری بابت استفاده از این وسیله از مردم بگیرند.به گفته این استاد دانشگاه به استناد گزارش‌های دریافتی از سوی اتحادیه اروپا مونوریل را نمی‌توان به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی‌به شمار آورد این وسیله به دلیل حرکت در ارتفاع حتی از امنیت لازم برای جابه‌جایی مسافران برخوردار نیست.

مشاور عالی شهردار با تأکید بر اینکه اظهار نظرهای وی در این باره صرفا کارشناسانه بوده و جنبه علمی‌داردگفت:  من فکر می‌کنم گزارشهایی که درزمان مدیریت آقای احمدی نژاد در شهرداری تهران تهیه شده بود از سوی تدوین کنندگان آن به تمام زوایا دقت نشده وگرنه بعید است از سوی آقای احمدی نژاد تصمیمی‌برخلاف مصالح مردم گرفته ‌شود.

تقی‌زاده توضیح داد:  اگر بودجه 150 میلیون دلاری اختصاص یافته از محل تبصره 13 توسط هیات دولت به جای مونوریل صرف توسعه خطوط مترو و افزایش ظرفیت واگن‌های آن می‌شد بازدهی به مراتب سریع‌تر و بیشتر‌ بود.

محمدی نیز با تاکید بر اولویت‌دادن به توسعه مترو گفت: هم‌اکنون به دلیل کمبود واگن از نیمی ‌از ظرفیت سه خط مترو استفاده می‌شود ضمن اینکه از مترو به عنوان عامل محرک حمل و نقل عمومی‌که موجب تشویق استفاده مردم از سایر وسایل حمل و نقل عمومی‌می‌شود نام برده شده است.

تقی‌زاده می‌گوید بر اساس بررسی‌هایی که در کشورهای پیشرفته صورت گرفته؛ این جمع‌بندی وجود دارد که اگر شهری به سمت استفاده از یکی از شیوه‌های حمل و نقل عمومی‌رفت سعی شود آن شیوه تقویت شود.

کد خبر 7574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز