به نظر می‌رسد رشد تورهای داخلی و آمار سفر به نقاط مختلف ایران برعکس تورهای خارجی رشد کرده است؛ اما فعالیت تورها و راهنمایان گردشگری غیر مجاز این روزها تبدیل به معضلی شده که قابل کتمان نیست.

تورهای گردشگری

همشهری آنلاین - مریم ورشو: فصل بهار و تابستان افراد بیشتری تمایل به سفر دارند، برخی نیز به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند با تورهای مسافرتی به سفر بروند. این در حالی است که باوجود اینکه تعداد تورهای دارای مجوز کم نیست، اما برخی از سر ناآگاهی با تورهایی که مجوز ندارند هم به سفر می‌روند. معمولا هم این تورهای بدون مجوز را با چند تبلیغ و ویدئوی جذاب در اینستاگرام پیدا می‌کنند و با آنها همراه می‌شوند.

«ابراهیم پورفرج» رئیس جامعه تورگردانان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره معضلاتی که تورهای بدون مجوز ایجاد می‌کنند، گفت: متاسفانه ما شاهد فعالیت افرادی هستیم که بدون هیچ مجوزی با جمع کردن عده‌ای برنامه سفر را تشکیل می‌دهند و هیچ گونه محدودیتی هم در این زمینه ندارند.

وی افزود: آنقدر تعداد این لیدرهای بدون مجوز بالا رفته که قابل کنترل و شناسایی نیستند. در حالی که بهترین آژانس‌های مسافرتی مجری تورهای داخلی داریم که تعدادشان کم هم نیست. تورگردان‌های غیرمجاز شاید بسته‌های تورهای خود را طوری طراحی و اجرا کنند، که به بقیه خوش بگذرد، اما اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد به هیچ کجا پاسخگو نیستند.

با این تورها سفر نروید | مسئولیت حضور در تورهای غیرمجاز با چه کسی است؟ | ورشکستی و تعدیل نیروی شرکت‌های تورآور

تورهای غیرمجاز به جایی پاسخگو نیستند

پور فرج در پاسخ به اینکه چه راهکاری وجود دارد، افزود: واقعا راهکار خاصی وجود ندارد؛ چون تعداد این نوع تورها و لیدرها زیاد شده است. با این شرایط چطور می‌شود آمار دقیقی از آنها پیدا کرد؟ آنها از مردم پولی می‌گیرند و به راحتی سفر را انجام می‌دهند.

رئیس جامعه تورگردانان ادامه داد: این افراد و لیدرهای بدون شناسنامه گردشگری، جان عده‌ای گردشگر را بدون آموزش و مجوز در دست می‌گیرند، در این میان گردشگرانی که حرفه‌ای نیستند به این لیدرها اعتماد می‌کنند و به سفرهای نزدیک و دور می‌روند.

پور فرج گفت: آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی در درجه اول مجوز دارند، پس سعی می‌کنند اشتباه نکنند یا کمتر دچار اشتباه می‌شوند، چون باید پاسخگو باشند. حتی با اشتباهات فاحش ممکن است مجوز گردشگری‌شان باطل شود و بی‌شک قابل کنترل هستند. زیرا این دسته از تورهای مجوزدار باید به نیروی انتظامی و فراجا پاسخگو باشند.

وی راهکار اصلی برای جمع شدن بساط فعالیت این دسته از تورهای بدون مجوز را آگاهی مردم دانست و افزود: باید رسانه‌ها و اهل قلم با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به مردم آنها را آگاه کنند. ما که نمی‌توانیم همه این تورها را شناسایی و کنترل کنیم، بنابراین گردشگران باید به این افراد اعتماد نکنند و صرفا با دیدن چند ویدئو در فضای مجازی -که معمولا هم فقط قسمت‌های خوب سفر را به نمایش می‌گذارند- با این لیدرها همراه نشوند.

مسئولیت هر اتفاقی با گردشگر است!

رئیس جامعه تورگردانان افزود: برخی از این تورها سفر را با تعداد بسیار بالایی انجام می‌دهند که ممکن است مناسب زیرساخت آن نقطه گردشگری هم نباشد و به منطقه آسیب وارد شود. در هر صورت تورهای مجاز، شرکت‌ها و آژانس‌های گردشگری هستند و مابقی غیرمجازند. بنابراین اگر اتفاقی در طی سفر برای مسافر و گردشگر بیفتد، مسئولیت هر اتفاقی به عهده خود اوست. همه این موضوعات از معضلاتی است که تورهای بدون مجوز ایجاد می‌کنند.

پورفرج با اشاره به اینکه حدودا چند شرکت گردشگری برای دادن خدمات به گردشگران داریم، گفت: ما حدود ۵هزار شرکت گردشگری داریم. از طرفی برخی آژانس‌ها هم تورآور هستند، یعنی گروه‌هایی را از خارج کشور وارد می‌کنند.

با این تورها سفر نروید | مسئولیت حضور در تورهای غیرمجاز با چه کسی است؟ | ورشکستی و تعدیل نیروی شرکت‌های تورآور

ورشکستگی شرکت‌های تورآور

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد شرکت‌های تورآور به شدت کاهش پیدا کرده است. ما دوفصل گردشگری خوب داریم؛ یکی بهار و دیگری پاییز. در گذشته زیاد توریست خارجی وارد ایران می‌شد، اما اکنون نه.

رئیس جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه ورود توریست و در واقع فعالیت تورآوران تقریبا به صفر رسیده است، افزود: الان اگر توریستی هم وارد شود در گروه‌های بسیار کوچک ۶ تا۷ نفره هستند. با این توصیف آسیب شدیدی به شرکت‌های گردشگری تورآور وارد و آمار تورهای داخلی بیشتر شده است.

پورفرج افزود: تصور کنید از ۲۵۰ شرکت تورآوری که داریم اصلا توری تشکیل نمی‌شود. آن هم در فصل گردشگری. این موضوع در اقتصاد ایران نیز تاثیرگذار است. وقتی توری تشکیل نشود یعنی پولی هم به دست نمی‌آید. بنابراین ما با تعدیل نیروی بسیاری از افراد متخصص و ماهر در زمینه گردشگری خارجی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه ورشکستگی تورهای خارجی قابل کتمان نیست، گفت: خیلی از شرکت‌هایی که سال‌ها با ما کار می‌کردند آنها هم دیگر با ما کار نمی‌کنند. در حالی که ما بهترین راهنمایان را داریم؛ راهنمایان کاربلدی که بسیار در حوزه کاری خود باسوادند، اما حالا بیکار شده‌اند؛ این موضوع فاجعه است.

مقایسه‌ای از ورود توریست قبل کرونا تا ۱۴۰۲

رئیس جامعه تورگردانان ادامه داد: تصور کنید قبل از شیوع کرونا یک تور و مسابقه برگزار کرده بودیم که موتورسواران خارجی ایران را طی کنند، تعداد شرکت‌کنندگان حدود ۷۰نفر بود که قرار بود طی۳ هفته ایران را بگردند، اما در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۱۴ نفر رسید.

پورفرج در پایان گفت: شرکت ما حدود ۱۳۴ پرسنل داشت که با تعدیل نیرو به ۲۳ نفر رسید. امیدواریم هرچه زودتر این معضل گردشگری حل شود و دوباره رشد کند.

کد خبر 757300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha