حمله انتحاری به جمعیت شیعیان پاکستان که در حال تشییع جنازه یکی از رهبران خود در منطقه دیره اسماعیل‌خان بودند، باعث کشته شدن بیش از 32 نفر و زخمی شدن حداقل 150 نفر دیگر شد.

شیعیان این منطقه در حال تشییع جنازه شیر زمان، روحانی این منطقه و از رهبران شیعیان بودند که یک عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را در میان جمعیت منفجر کرد. این روحانی شیعه یکی از رهبران محلی سرشناس بود که پنجشنبه در یک بازار شلوغ به دست مردان مسلح به قتل رسید.

این حمله باعث خشم مردم منطقه شد و تعداد زیادی از آنها پس از این انفجار انتحاری به خیابان‌ها ریختند. سید‌محسن شاه، رئیس پلیس شهر دیره اسماعیل خان در نشستی خبری با اعلام خشم مردم منطقه از این حملات تروریستی از برقراری مقررات منع رفت‌وآمد در این شهر برای جلوگیری از ناآرامی‌ها خبر داد.

اکثریت جمعیت دیره اسماعیل خان در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که در ماه‌های اخیر حملات در این منطقه به‌شدت افزایش یافته است. مسئولان امنیتی این شهر با وخامت اوضاع امنیتی و تظاهرات مردم خشمگین خواستار کمک ارتش برای برقراری امنیت شدند.

پس از این انفجار مردم دست به تظاهرات زدند و یک اتوبوس را به آتش کشیدند. همچنین با وقوع تیراندازی در شهر، نیروهای ارتش در دیره اسماعیل خان مستقر شدند که اکنون با وحشت عمومی در تعطیلی کامل به سر می‌برد.

آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته در پیام‌های جداگانه‌ای این انفجار را محکوم کردند. در این پیام‌ها مقام‌های ارشد پاکستان با اعلام تأسف از این حمله انتحاری تاکید کردند که مسئولان دولتی هر چه سریع‌تر شبکه تروریست‌ها و عاملان این انفجار را دستگیر کنند.

این در حالی است که 2 هفته قبل هم در جریان انفجار بمب در میان نمازگزاران شیعه در شهر دیره قاضی خان در ایالت پنجاب 35 نفر کشته شده بودند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجار روز گذشته را بر عهده نگرفته است اما مقام‌های امنیتی، گروه‌های مرتبط با طالبان را مسئول آن می‌دانند.

شیعیان پاکستان به‌دنبال بی‌توجهی دولت پاکستان نسبت به این حملات روز گذشته پس از برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور از جمله اسلام‌آباد اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

سازمان دانشجویان امامیه پاکستان که از سازمان دهندگان اصلی این تظاهرات‌ها بود خواستار دستگیری فوری عاملان این فاجعه شد. عباس کمیلی، رئیس ائتلاف جعفریه پاکستان هم عملیات انتحاری دیره اسماعیل خان را محکوم کرد و گفت: مقام‌های این منطقه با تروریست‌ها در این جنایت شریک هستند.

وی تاکید کرد: مقام‌های امنیتی این ایالت تاکنون بارها حملات به تجمع‌های شیعیان را تجربه کرده‌اند اما باز هم با غفلت در این مورد از این مراسم تشییع جنازه محافظت نکردند.

20 درصد جمعیت 168 میلیونی پاکستان را شیعیان تشکیل می‌دهند. شمال غربی این کشور به‌خصوص مناطق قبایلی آن در امتداد مرز افغانستان، مناطق تحت نفوذ طالبان پاکستان هستند که متحدان طالبان افغانستان و شبه‌نظامیان خارجی شبکه القاعده به حساب می‌آیند و دولت این کشور تاکنون در مبارزه با آنها ناموفق بوده است.

کد خبر 75711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز