سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: دولت پاکستان اعلام کرده که با اجرای قوانین شریعت اسلامی در منطقه دره‌سوات در شمال غربی این کشور موافقت می‌کند.

بعد از اعلام این موضوع، عملیات نظامی ارتش پاکستان در این منطقه به حالت تعلیق درآمده و شبه‌نظامیان هم با آتش بس موافقت کرده‌اند، اما بسیاری از ناظران مسائل پاکستان نگران این هستند که دولت این کشور در حقیقت با تسلیم شدن دربرابر شبه‌نظامیان به این مناقشه خاتمه داده‌باشد.

نگرانی تحلیلگران غربی بیشتر از این بابت است که دولت پاکستان با این اقدام نوعی بدعت برای دیگران  در آینده به جا بگذارد. این اقدام بدون شک خوشایند مقامات آمریکایی هم نیست؛ چرا که آنها همواره از دولت پاکستان خواسته‌اند موضع سخت‌تری در برابر شبه‌نظامیان اتخاذ کند.

نیروهای طالبان وفادار به مولانا فضل‌الله، در سراسر دره سوات در چند ده کیلومتری پایتخت پاکستان پیشروی کرده‌اند. دره سوات تا پیش از این پیشروی و حضور طالبان، به خاطر زیبایی و جذب توریست به سوئیس آسیا معروف بود، اما تنها در 2سال گذشته بیش از 1500 نفر در این منطقه کشته‌شدند.

امیر حیدرخان هوتی وزیر کل استان سرحدات شمال غربی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در شهر پیشاور گفت: قوانین شریعت در سراسر بخش ملکاند که شامل دره سوات هم می‌شود، اعمال خواهد شد، اما شرط او برای این کار برقراری آرامش در این منطقه است. طالبان از این تصمیم استقبال کرده و آتش بس 10 روزه اعلام کرده‌اند.

براساس مفاد این توافق، همه قوانین غیراز قوانین شریعت در این منطقه ملغی می‌شوند. نیروهای امنیتی تنها درصورت گشوده شدن آتش به سوی آنها دست به اسلحه می‌برند و اگر آرامش و ثبات در منطقه برقرار شود، نیروی 12 هزار نفری ارتش از این دره عقب‌نشینی خواهد کرد.

این توافق با حمایت و پشتیبانی دولت آصف‌علی زرداری و ارتش پاکستان همراه شده و بعد از گفت‌وگو میان نمایندگان دولت با صوفی محمد داماد  مولانا فضل‌الله به دست آمده است.

مقامات دولت پاکستان می‌گویند، اجرای قوانین شریعت در این منطقه از کشور پاکستان در حقیقت گردن گذاشتن به خواسته عمومی مردم محلی این منطقه است. دره سوات از دیرباز حکومت مستقلی داشته و تحت نظام حاکمیتی قبیله‌ای خود اداره می‌شده‌است.

شبه‌نظامیانی که این منطقه را ناآرام کرده‌اند خواستار آن هستند که قوانین شریعت اسلامی با دادگاه و نظام حکومتی خود در آن اجرا شود و پلیس پاکستان دخالتی در این منطقه نداشته‌باشد.

دولت پاکستان با صوفی محمد که داماد فضل‌الله و رقیب اوست وارد مذاکره شد و اکنون امیدوار است که با رسیدن به توافق با او، به کمک صوفی محمد و نیروهایش در مقابل فضل‌الله مقاومت کرده و آرامش را به این منطقه بازگرداند. در حقیقت دولت پاکستان با یکی از جناح‌های رقیب در این منطقه وارد معامله شده تا جناح دیگر را از میان بردارد.

آخرین بار که دولت پاکستان با شبه‌نظامیان این منطقه وارد معامله شد و به توافق رسید، این توافق چند ماه بیشتر دوام نیاورد و این زمان، تنها مهلتی شد برای شبه‌نظامیان که خود را بازیابی و سازماند‌هی کنند.

هنوز معلوم نیست که نقش صوفی محمد دقیقا در این توافق چیست یا او قرار است چه مقام و جایگاهی در دره سوات داشته‌باشد. این رهبر شبه‌نظامی در نیمه دهه 1990 و وقتی ظهور کرد که نیروهای وفادارش کنترل چند ساختمان را در این منطقه به دست گرفتند. در آن زمان بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر پاکستان بود و با کنترل اوضاع، پیمان آتش‌بسی با نیروهای شبه‌نظامی امضا کرد.

در اواخر سال 2001 صوفی محمد هزاران جوان از جمله فضل‌الله داماد خودش را به افغانستان برد تا با نیروهای غربی بجنگند. او بعد از بازگشت به پاکستان دستگیر شد. آزادی فضل‌الله در سال گذشته همزمان با امضای توافقنامه‌ همکاری با دولت شد.

تایم- 17 فوریه 2009

کد خبر 75536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز