دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انتخابات آمریکا که سه شنبه 16 آبان برگزار می‌شود همچنان مورد توجه محافل خبری جهان است.

اقلیت‌های مقیم آمریکا ازجمله مسلمانان که تعداد آنان به هفت میلیون می‌رسد تاکنون نتوانسته‌اند حتی یک کرسی از 535 کرسی مجلس‌های آمریکا را به دست آورند درحالی که اقلیت اسپانیایی زبان در این مورد در سال‌های اخیر بسیار موفق عمل کرده است.
رویارویی دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در آمریکا برای تصاحب کرسی‌های بیشتر نیز تحت‌تاثیر سیاست آمریکا در خاورمیانه به‌خصوص عراق است. آمار منتشرشده در آمریکا نشان می‌دهد که به‌دست‌آوردن یک کرسی در مجلس‌های آمریکا بسیار پرهزینه است و هر نامزدی حداقل باید یک میلیون دلار هزینه کند که این مبلغ برای تصاحب یک کرسی در سنای آمریکا حتی به ده میلیون نیز می‌رسد.
در سنای آمریکا که به مجلس میلیونرها نیز مشهور است بیش از صد سناتور میلیونر وجود دارد.
مطبوعات آمریکا شانس دمکرات‌ها را در این انتخابات بیشتر از جمهوری‌خواهان می‌دانند و سردبیر ویکلی استاندارد در میزگردی تلویزیونی گفت که بی‌تردید دموکرات‌ها در انتخابات با اکثریت قابل‌توجهی به مجلس‌های آمریکا راه خواهند یافت. درهمین حال انتقاد از سیستم انتخاباتی آمریکا نیز افزایش یافته است و وال استریت ژورنال نوشت که در سیستم انتخاباتی آمریکا باید تجدیدنظر شود.
خبرنگار این روزنامه در میزگردی تلویزیونی خواستار آموزش انتخاباتی مردم آمریکا شد. در آمریکا فقط کسانی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که پیشتر ثبت‌نام کرده باشند و همه کسانی که به نحوی سابقه کیفری دارند و یا مدارک شناسایی آنان کامل نیست از شرکت در انتخابات محروم هستند. یکی از دلایل میزان کم شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری آمریکا نیز همین موضوع است به گونه‌ای که شرکت پنجاه درصدی که انتخابات آمریکا میزان قابل‌قبولی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورها محسوب می‌شود.
درهمین‌حال به نوشته  روزنامه یو.اس.ای.تودی به‌نظر می‌رسد دموکرات‌های آمریکا مصمم‌اند در میان خواست ملی برای تغییرات پس از چهارسال جنگ در عراق کنترل مجلس نمایندگان و احتمالا سنا را در انتخابات کنگره آمریکا در دست گیرند.
دموکرات‌ها همچنین در مسیر دردست‌گرفتن سمت فرمانداری در چند ایالت ازجمله نیویورک، اوهایو و ماساچوست‌اند.
با گذشت شش سال از ریاست جمهوری جورج بوش میزان مقبولیت وی بهتر از چهل درصد نیست گرچه جمهوری‌خواهان در کنگره اکثریت‌اند دموکرات‌ها فقط پانزده کرسی در مجلس نمایندگان و شش کرسی در مجلس سنا کم دارند.
دموکرات‌ها سعی دارند از خستگی مردم آمریکا از جنگی که جان بیش از دو هزار و هشتصد سرباز آمریکایی را گرفته است برای کسب آرا استفاده کنند.
برخی از نظرسنجی‌ها نیز از پیشتاز بودن دموکرات‌ها حکایت دارد ازجمله در یک نظرسنجی در اواخر اکتبر پنجاه و شش درصد رأی‌دهندگان احتمالی از دموکرات‌ها و  سی و هفت درصد از جمهوری‌خواهان حمایت کردند. محافل اروپایی نیز توجه ویژه‌ای به این انتخابات دارند و بر این باورند که عراق محور اصلی تعیین نمایندگان خواهد بود. در همین رابطه به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه، تاکنون به علت اوضاع عراق و سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان جلوتر بودند.
درصورتی که مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها بیفتد و سنا در کنترل جمهوری‌خواهان بماند دو سال آینده در آمریکا با بن‌بست سیاسی مواجه خواهد شد و احتمال تشکیل کمیسیون‌های تحقیق درباره جنگ در عراق و همچنین قراردادهای فدرال بسیار زیاد خواهد شد.
کد خبر 7568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز