دولت می‌گوید: در سال گذشته بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار در سال گذشته، تعداد شاغلان جدید اضافه شده به بازار کار ایران را ۲۶۲هزار و ۷۱۶نفر اعلام می‌کند.

تولید و اشتغال

به گزارش همشهری آنلاین، دولت می‌گوید: در سال گذشته بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار در سال گذشته، تعداد شاغلان جدید اضافه شده به بازار کار ایران را ۲۶۲هزار و ۷۱۶نفر اعلام می‌کند و ظاهراً ادعای دولت در مورد اشتغال‌زایی را که البته مستند به داده‌های سامانه رصد اشتغال است، تأیید نمی‌کند.

این در حالی است که طبق اظهارات معاون توسعه اشتغال وزارت کار، در این مورد، پایش‌های دقیقی انجام شده و از منظر واقعی بودن آمار، امکان تشکیک در آن وجود ندارد.اما اصل ماجرا چیست؟

در این میان برخی دلیل این اختلاف شدید آماری را لحاظ نکردن خالص اشتغال از سوی دولت می‌دانند و معتقدند در ازای ایجاد یک‌میلیون شغل جدید، ۷۵۰هزار شغل که قبلاً در بازار وجود داشته، از بین رفته است.

نکته قابل‌توجه این است که براساس آمارهای معاونت توسعه اشتغال وزارت کار، در سال گذشته ۷۰۰هزار کد بیمه اجباری برای حرفه و مشاغل ایجاد شده و ضمن اینکه نرخ تعدیل و اخراج نیروی کار نیز ۵درصد کاهش پیدا کرده، نرخ بیکاری نیز به پایین‌ترین رقم در ۲۰سال اخیر رسیده است.

اصل ماجرا این است که سامانه رصد اشتغال، مجموع اشتغال جدید ایجاد شده را نشان می‌دهد و به‌نظر می‌رسد دلیل مغایرت اطلاعات آمارهای این سامانه با داده‌های مرکز آمار و نرخ بیکاری این است که در بررسی‌های دوره‌های تحولات بازار کار، معیار اشتغال افراد بالای ۱۵سال، یک ساعت فعالیت در هفته مرجع آماری است و در جریان اشتغال‌زایی‌های جدید، بخش قابل‌توجهی از فرصت‌های شغلی جدید نصیب افرادی شده که طبق آمار شاغل محسوب می‌شدند؛ اما کار اصولی نداشتند و اکنون شاغل تمام‌وقت شده‌اند.

درنتیجه با اشتغال‌زایی جدید، برایند کلی آمارهای بازار کار تغییر زیادی نداشته اما کیفیت اشتغال کشور بهبود یافته است.

کد خبر 756734
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha