همشهری آنلاین: سرمایه گذاری برای ارائه خدمات بانکی به فقرا؛ آن هم به میزان 12.5میلیون دلار در خبرها مطرح شده است

بنیاد خیریه‌ای که بیل گیتس ریاست آن را به عهده دارد، برای تسهیل ارائه خدمات بانکی به فقرا 12.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده‌است

این بنیاد با همکاری صنایع موبایل خدماتی را به فقرا ارائه می‌دهد که بانک‌های محلی کشورهای فقیر توانایی آن‌ها را ندارند.

گمان می‌رود که بیش از یک میلیارد نفر در جهان فاقد حساب بانکی هستند ولی به خدمات موبایل دسترسی دارند.

از طرفی در این میان سود کلانی نیز برای شرکت‌های خدمات موبایل وجود دارد.

تحقیقی که توسط شرکت مشاوره مالی مک‌کینزی (McKinsey) انجام شده‌است نشان می‌دهد که بازار خدمات رسانی موبایل به افراد فاقد حساب بانکی تا سه سال دیگر رشد 5 میلیارد دلاری خواهد داشت.

هدف این طرح از طرف این بنیاد خیریه دادن قابلیت "مدیریت ریسک‌های زندگی و ایجاد رفاه اقتصادی" به فقرا اعلام شده‌است. در این سیستم افراد با ایجاد حساب‌های بانکی در مراکز مخصوص، خدمات بانکی را به طور کامل بر روی موبایل خود دریافت می‌کنند.

در کنیا طرح تقریباً مشابهی به نام M-Pesa توسط شرکت وودافون و سافاری‌کام انجام شد. در این طرح بیش از 7 هزار نفر که بیشتر آن‌ها مغازه‌داران ساده بودند، مسئول دریافت وجوه و واریز آن‌ها به حساب بانکی موبایل و پرداخت پول از همین سامانه شدند. به این ترتیب افراد با مراجعه به مغازه‌ها پول‌های خود را به حسابی واریز می‌کردند و با دریافت لیست خدمات مالی بر روی موبایل با استفاده از یک کد پین، به تبادل پول و صدور اجازه پرداخت می‌پرداختند.

در ماه ژانویه 2009 بیش از پنج میلیون حساب M-Pesa با 50 میلیون دلار وجود داشتند. در این سامانه افرادی که حساب M-Pesa نداشتند با دریافت یک اس‌ام‌اس از آن‌ها درخواست می‌شود که برای دریافت وجه به مسئولان محلی M-Pesa مراجعه کنند.

شرکت وودافون قصد دارد این طرح را در تانزانیا و افغانستان نیز اجرا کند.

کد خبر 75673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز