سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کودکان ژاپنی آنقدر به استفاده از تلفن‌های همراه با اتصال اینترنتی معتاد شده‌اند که دولت این کشور برنامه‌ای را آغاز کرده است تا به والدین و معلمان هشدار دهد که استفاده از این تلفن‌ها را محدود کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس ماشارو کوبا، یک مقام دولتی که ناظر اجرای این ابتکار عمل است، می‌گوید دولت ژاپن نگران است که دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی دارند به دنیای جرائم اینترنتی وارد می‌شوند،ساعت‌های درازی را به تبادل ای‌میل از طریق موبایل  می‌گذرانند و به عوارض منفی دیگر کاربرد مفرط تلفن‌های همراه دچار می‌شوند.

او افزود: "والدین ژاپنی تلفن‌های همراه را به کودکانشان می‌دهند، بدون اینکه در مورد آنها به فرزندانشان آگاهی داده باشند. در ژاپن تلفن‌های همراه به یک اسباب‌بازی گران‌قیمت بدل شده است."

توصیه‌ها برای محدود کردن استفاده از این تلفن‌ها بوسیله کودکان بوسیله یک هیات اصلاح آموزشی به دولت نخست‌وزیر یوسو فوکودا ارائه شد و این هفته به تصویب رسید.

این هیات همچنین از سازندگان تلفن همراه خواسته است، تلفن‌هایی را تولید کنند که تنها کارکرد صحبت کردن و استفاده از سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) - سیستم راهیابی که می‌تواند به ایمنی کودک کمک کند - را داشته باشند.

بر اساس آمار وزارت آموزش ژاپن حدود یک سوم از دانش‌آموزان در کلاس ششم تلفن همراه دارند، و این رقم در کلاس نهم به 60 درصد می‌رسد.

اغلب تلفن‌های همراه در ژاپن از انواع پیشرفته هستند که به اتصال اینترنتی پرسرعت یا نسل سوم  را هم ارائه می‌کنند. اما این هیات می‌گوید برنامه‌های فیلترکردن بهتری باید برای این اتصالات اینترنتی به کار رود تا کودکان را محافظت کنند.

برخی از کودکان ژاپنی ساعت‌ها را در شب به مبادله ای‌میل با دوستانشان می‌گذرانند.
یکی از مدهای رواج‌یافته در میان کودکان "قاعده 30 دقیقه" است که بر مبنای آن کودکی که در عرض نیم ساعت به ای‌میل پاسخ ندهد انگشت‌نمای سایرین می‌شود.

تلفن‌های همراه وسایلی شخصی‌تر از کامپیوترهای شخصی هستند. به گفته کوبا نظارت والدین بر این وسایل به طور فزاینده‌ای مشکل‌تر می‌شود.

برخی از کودکان ژاپنی برای رسیدن به مدرسه مسافت‌های طولانی را با اتوبوس یا قطار می‌پیمایند، و والدین و اولیای مدرسه براس حفظ تماس با آین کودکان  به تلفن‌های همراه وابسته هستند.

کد خبر 53358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز