چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

‎‎حمیدرضا حاجی‌بابایی * یکی از مواردی که اخیرا در محافل مختلف جهانی، به‌ویژه در رسانه‌های غربی، مورد بحث قرار می‌گیرد؛

فلسفه انتخاب باراک اوباما و وعده‌های وی مبنی بر تغییر در رفتار و سیاست‌های آمریکاست. وعده‌ها و سخنان اوباما  فضایی در بین سیاستمداران جهان به‌وجود آورده است که از آن به‌عنوان یک فرصت طلایی برای ایران نام می‌برند.

در این رابطه ذکر چند نکته خالی از فایده نیست. شعار تغییر سیاست‌های آمریکا فقط در حد سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی است و باید منتظر تغییر رفتار و بیان سیاست‌های تدوین شده و استراتژی آمریکا در آینده بود.

اوباما در حالی سخن از مذاکره بدون پیش شرط به میان می‌آورد که معاون وی در اجلاس مونیخ، از تشدید تحریم علیه ایران سخن گفت و خود رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در جایی از تعلیق هسته‌ای و سیاست غلط چماق و هویج سخن می‌گوید که نشان‌دهنده قدم زدن در مسیر انحرافی است.

تا امروز عملکرد دولتمردان آمریکا، به‌ویژه بعضی منتخبان اوباما نشان از پا نهادن بر باتلاقی است که بوش در 8 سال حاکمیت جمهوریخواهان بر آن پا نهاده و در نتیجه خود و حزبش را در ورطه ناکامی فرو برد.

اما آنچه مهم است و از آن به‌عنوان تغییر رفتار می‌توان نام برد، ‌موضع‌گیری اوباما در قبال 30 سال طراحی و برنامه‌ریزی آمریکا برای مبارزه با ملت ایران، تدارک و تمهید و تحمیل 8 سال جنگ ایران و ده‌ها مورد دیگر رفتارهای کینه‌توزانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید بداند که از مظاهر تغییر سیاست جهانی پایبندی به حقوق ملت‌های مسلمان به‌ویژه ملت عراق، افغانستان، ‌لبنان و فلسطین است که در سال‌های اخیر با سیاست غلط یا یکجانبه‌گرایی همراه با قلدری و گردنکشی دولت بوش، جنایات ماندگار در تاریخ علیه آنان ثبت شده است.

در چنین شرایطی باید به این سؤال پاسخ گفت که اگر غلط و انحرافی در سیاست گذشته ایالات متحده بوده؛ که بوده است، باید شجاعانه از ملت‌هایی که در حق آنها ظلم رفته، به‌ویژه عراق، افغانستان، لبنان، ‌فلسطین و ایران عذرخواهی کرد و درصدد جبران برآمد.

تغییر سیاست آمریکا نه آن چیزی است که از طرف آمریکا و اوباما به‌عنوان هدیه‌ای برای ملت‌های جهان به‌ویژه ایران باشد بلکه حقی است که ملت‌های جهان آن را به آمریکا دیکته خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور باید این موضوع را با جدیت پیگیری کرده و تیزهوشانه راهکارهای اساسی برای مواجهه با این فضاهای تصنعی را رصد کند؛ فضایی که سیاستمداران غربی سعی دارند آن را به‌عنوان فرصتی برای ایران تلقی کنند. دستگاه دیپلماسی ایران نباید اسیر فضاهای جهانی حاصل از سخنرانی و مصاحبه‌های شعاری قرار گیرد.

* عضو هیات رئیسه مجلس

کد خبر 75622

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز