آنچه زمانی به عنوان شعاری روی سپر بسیاری از ماشین‌های آلمانی دیده می‌شد، روز شنبه به واقعیت پیوست و این کشور در مسیر طولانی‌اش به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر آخرین سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده‌اش را تعطیل کرد.

NUCLEAR PALNT

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس تعطیلی نیروگاه‌های اسملند، نکاروستایم دو و ایسار دو پیش از نیمه‌شب با فریاد شادی فعالان ضد هسته‌ای در ساعت‌های قبلی در طول روز در بیرون این سه رآکتور و راهپیمایی‌ها در برلین و مونیخ همراه بود. کارکنان این  نیروگاه‌ها در درون آنها مراسم موقرتری برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

دهه‌ها اعتراض‌ها ضد هسته‌ای در آلمان که تحت تاثیر فجایع هسته‌ای در جهان در جزیره سه مایلی، چرنوبیل و فوکوشیما برانگخته شده بود، فشار فزاینده‌ای بر دولت‌های متوالی در آلمان ایجاد کرد که استفاده از این فناوری را که منتقدان آن را غیرایمن و ناپایدار می‌دانند، کنار بگذارد.

در حالیکه کشورهای صنعتی دیگر مانند آمریکا، ژاپن، چین، فرانسه و انگلیس برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی (مانند نفت و گاز) که در گرمایش جهانی نقش دارند، بر روی انرژی هسته‌ای حساب می‌کنند، تصمیم آلمان در توقف تدریجی استفاده از هر دوی سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای با تردیدهایی در داخل این کشور و خارج آن روبرو شد و همچنین فراخوان‌های ناموفقی برای متوقف کردن این تصمیم در دقایق آخر برانگیخت.

مدافعان انرژی هسته‌ای آلمان را سرزنش می‌کنند

مدافعان انرژی هسته‌ای می‌گویند سوخت‌های فسیلی باید ابتدا به عنوان بخشی از تلاش‌های جهانی برای مقابله با بحران اقلیمی کنار گذشته شوند و این استدلال را مطرح می‌کنند که انرژی هسته‌ای مقدار بسیار کمتری گازهای گلخانه‌ای وارد جو می‌کند و در صورت مدیریت درست، بی‌خطر است.

افزایش قیمت‌های انرژی در سال پیش به علت جنگ اوکراین، باعث شد برخی از اعضای دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان درباره بستن نیروگاه‌های هسته‌ای بر اساس برنامه‌ریزی قبلی در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ به تردید بیفتند. شولتس در یک مصالحه فقط یک بار به تاخیر انداختن ضرب‌الاجل این قدام را پذیرفت، اما شمارش معکوس نهایی در ۱۵ آِوریل (۲۶ فروردین) تاکید کرد.

طرفداران نیروی هسته‌ای در سراسر جهان اقدام آلمان در تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش را سرزنش کرده‌اند، چرا که می‌دانند این اقدام بوسیله بزرگترین اقتصاد آلمان می‌تواند به این فناوری که آنها آن را جایگزین پاک و قابل‌اعتماد سوخت‌های فسیلی می‌دانند، ضربه بزند. روز جمعه چندین نفر از دانشمندان از جمله جیمز هنسن، کارشناس اقلیمی پیشین ناسا که از لحاظ جلب توجه عمومی به گرمایش جهانی در سال ۱۹۸۸ شهرت دارد، نامه‌ای برای شولتس فرستادند و از او خواستند نیروگاه‌های هسته‌ای را باز نگهدارد.

دولت المان تایید کرده است که در کوتاه‌مدت این کشور با وجود اقداماتش برای ارتقای گسترده تولید برق از انرژی خورشیدی و باد، مجبور است به میزان بیشتری بر سوخت‌های آلاینده زغالسنگ و گاز طبیعی برای رفع نیازهای انرژی‌اش تکیه کند. هدف آلمان این است که تا  سال ۲۰۴۵ اقتصادش را عاری از کربن کند.

«رنسانس هسته‌ای» افسانه‌ای بیش نیست

در مقابل، مقاماتی از دولت آلمان مانند استفی لمکه، وزیر محیط زیست می‌گویند ایده به اصطلاح «رنسانس هسته‌ای» افسانه‌ای بیش نیست و به داده‌های اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق در جهان روی به کاهش است.

کارشناسان انرژی در آلمان می‌گویند فقط ۵ درصد از تولید برق در آلمان در حال حاضر در نیروگاه‌های هسته‌ای انجام می‌شود که بدون سادگی بدون خطر قرار گرفتن در معرض خاموشی قابل‌جایگزینی است.

شهر لینگن، در شمال غرب آلمان، محل قرارگیری نیروگاه هسته‌ای تعطیل‌شده امسلند، قصد دارد به مرکز تولید هیدروژن با استفاده از برق تولید شده از نیروگاه‌های بادی دریای شمال بدل شود.

شرکت RWE که نیروگاه هسته‌ای امسلند را اداره می‌کرد، هنوز برخی از آلایده‌ترین نیروگاه‌های حرارتی اروپا را که زغالسنگ می‌سوزانند، اداره می‌کند. این شرکت اخیرا  تخریب یک روستا را برای گسترش یک معدن زغالسنگ انجام داد که بخشی از  طرحی برای افزایش کوتاه‌مدت تولید این معدن پیش از پایان یافتن استفاده از زغالسنگ تا سال ۲۰۳۰ است.

بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان هنوز باید یک روند پرهزینه اوراق‌سازی را تا آن هنگام طی کنند. همچنین پرسش اینکه با مواد بسیار رادیواکتیوی که در طول ۶۲ سال  از هنگام شروع به کار نخستین رآکتور هنوز حل‌نشده باقی مانده است. تلاش‌ها برای یافتن محلی نهایی برای صدها محفظه حاوی مواد زائد سمی با مقاومت شدید گروه‌های محلی و مقامات محلی روبرو شده است.

استفی لمکه، وزیر محیط زیست آلمان با ا شاره به خطرات قبلا مورد توجه قرار نگرفته‌ای مانند هدف قرار گرفتن مراکز اتمی غیرنظامی در طول جنگ‌ها گفت: «انرژی هسته‌ای برای سه نسل برق تولید کرده است، اما میراث خطرناک برای ۳۰۰۰۰ نسل آینده به جای می‌گذارد.»

یافتن مکانی برای انبار کردن ایمن سوخت هسته‌ای هم مشکل دیگری است که سایر کشورهایی مانند آمریکا که از فناوری هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌کنند، با آن روبرو هستند. با این وجود جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا گفته است که نیروی هسته‌ای «نقشی کلیدی در آینده انرژی پاک آمریکا ایفا خواهد کرد.» او این هفته اهمچنین تصمیم ژاپن برای شروع کار دوباره بسیاری از راکتورهایش را خوش‌آمد گفت.

درسی از یک دوره کوتاه‌مدت اتمی

با این وجود اینکه بحث‌ها درباره اینکه آیا تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان ایده درستی بوده است یا نه، دوباره برانگیخته شده است. گریت نیهاوس، یک مقام ارشد مسئول ایمنی هسته‌ای در وزارت محیط زیست آلمان بت پرسش خبرنگاری روبرو شد که از او خواست در یک جمله درس‌هایی را که باید از دوران اتمی کوتاه این کشور آموخت، خلاصه کند.

او در پاسخ گفت:‌ «همیشه باید از ابتدا به نتایج پایانی کارهایمان فکر کنیم.»

کد خبر 754349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha