کشاورزی این روزها به یکی از پر طرفدارترین شغل‌ها تبدیل شده است؛ زمین، خاک، بذر، آب و کمی چاشنی خلاقیت می‌تواند دنیایی پر از طراوت را پیش روی شما قرار دهد.

گردشگری و کار آفرینی

به گزارش همشهری آنلاین‏‏، کاشت و فروش نهال صنوبر از آن دسته کارهایی است که برای وارد شدن به آن فقط باید یک  زمین تهیه کنید، نه ابزار کاشت می‌خواهد، نه کود، نه کارگر و نه هیچ وسیله‌ی دیگری. در دنیای کشاورزی، پرورش صنوبر یکی از این میانبرهای پر سود است؛ نهال‌های کوچک ۲۰سانتی  یک سال بعد از کاشت، می‌تواند سود زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. احسان حجتی تجربه‌ی ۶ ساله‌ی خود را در پرورش این درخت‌ها با ما در میان می‌گذارد.

احسان حجتی ۳۶ ساله است، کارشناس منابع طبیعی با گرایش مرتع و آبخیزداری؛ ۶ سال پیش فعالیتش را در قالب یک شرکت وارد کننده کود و سم شروع کرد و همزمان با آن، کار پرورش نهال صنوبر را هم آغاز کرد، کاری که به گفته‌ی او یکی از پرسودترین شاخه‌های کشاورزی است که در دو زیرمجموعه‌ی پرورش و زراعت چوب می‌توان به عنوان یک شغل با درآمد خوب از آن یاد کرد.

البته همه اینها به شرطی است که در سال اول شروع به کار پشتکار و تلاش را فراموش نکنید و تمام زیر و بم کاشت و برداشت این نهال‌های کوچک را خوب یاد بگیرید. اگر همه‌ی این کارها را انجام دهید، مطمئن باشید با یک سرمایه ی اندک می‌توانید به سود خوبی دست پیدا کنید و وارد بازار این تجارت پرسود شوید.

مقاوم به سرما با رشد سریع

اگر بخواهیم یک دلیل مهم و اصلی برای انتخاب صنوبر برای پرورش انتخاب کنیم، بی شک باید به فاکتور مقاوم بودن آن در برابر سرما و رشد سریع آن اشاره کنیم.
 به همین خاطر در هر نقطه‌ی کشور، با هر دمایی امکان کاشت نهال صنوبر وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت بدون نیاز به گلخانه و شرایط خاص، با تهیه‌ی قلمه‌های ۲۰ سانتی که مناسب و آماده برای کاشت هستند قدم اول را برای شروع پرورش صنوبرهایتان بردارید. یکی دیگر از ویژگی‌های صنوبر طریقه ی تکثیر غیر جنسی آن است که فرایند رشدش را بیشتر می‌کند و در نتیجه این رشد سریع، میزان سوددهی هم افزایش پیدا می‌کند.  

ماجرای جالب ساخت چشم مصنوعی ۵۰ قرن پیش در شهر سوخته | ایرانی‌ها اولین چشم مصنوعی دنیا را ساختند؟

خزانه‌داری صنوبر

اگر می‌خواهید پرورش صنوبر را به عنوان شغل اصلی و اول خود انتخاب کنید پیشنهاد من به شما خزانه داری صنوبر است. در روش خزانه داری بعد از داشتن زمین، داشتن «وقت» یکی از فاکتورهای اصلی است؛ در این روش به حداقل ۱۰۰متر زمین نیاز دارید تا بتوانید پرورش و کاشت نهال را شروع کنید.

 هر چقدرموقعیت جغرافیایی زمین در پرورش این نوع نهال اهمیت ندارد، به همان اندازه مراقبت‌های خاص از آب و خاک محیط مساله‌ی مهمی تلقی می‌شود. به همین خاطر باید بعد از انتخاب زمین به تغذیه‌ی خاک و سلامت نگه داشتن آن توجه زیادی کرد.

این درخت‌ بکارید طلا برداشت می‌کنید

نهال‌ها را قلمه بزنید

برای روش خزانه داری به عمق زیادی از خاک احتیاج نداریم، حداقل عمقی که برای ریشه گرفتن صنوبر در خاک نیاز است، ۳۰سانت است و این مساله کار را برای کسانی که تا به حال کشاورزی نکرده‌اند راحت‌تر می‌کند، چون نیازی به شخم زدن و زیر و رو کردن عمیق خاک نیست.

برای اطمینان از کیفیت خاک بعد از اضافه کردن ریزه‌های مغذی با آزمایش کردن و نمونه برداری از آن می‌توانید با خیال راحت، نهال‌های‌تان را بکارید و مطمئن باشید با همین آزمایش ساده، نیمی از راه موفقیت را طی کرده‌اید.

برای قلمه زدن نهال‌های یک زمین با متراژ هزار متر، حداکثر زمانی که احتیاج دارید سه تا چهار روز است که می‌توانید با دست آن را انجام دهید اما اگر زمین انتخابی شما متراژ بزرگ و قابل توجهی داشته باشد دیگر به روش سنتی با دست نمی‌توانید کاشت را انجام بدهید و احتیاج به ماشین‌های مخصوص قلمه زنی (که در بازار یافت می‌شود) دارید که به صورت اتوماتیک با رعایت فاصله‌های کرت بندی شده، نهال‌ها را در زمین می‌کارد.  

تهیه نهال 

برای شروع، باید نهال‌های صنوبر را از یک پرورش دهنده خریداری کنید. در خرید نهال به جوانه‌های روی آن دقت کافی داشته باشید، روی هر نهال، باید حداقل سه جوانه وجود داشته باشد که یک جوانه به ریشه و دو جوانه‌ی دیگر به رشد و اندام‌های هوایی اختصاص پیدا می‌کند.

اگر نهال‌ها تازه نباشند به راحتی از متورم شدن جوانه‌ها و برآمدگی‌ای که روی ساقه‌ی نهال ایجاد می‌شود می‌توانید آن را تشخیص دهید. خرید و حمل و نقل این نهال‌ها راحت و آسان است.

از هر خزانه‌ای که اقدام به خرید کنید بعد از یک بار بازدید و اطمینان از کیفیت نهال‌ها، خود خزانه‌دار، نهال‌ها را برای شما برش‌های ۲۰ سانتیمتری می‌زند و در گونی‌های مرطوب می‌ریزد و همین قطعه قطعه شدن آنها حمل و نقل و انتقال را راحت‌تر می‌کند و نهال‌های شما در کمال سلامت و صحت به زمین شما می‌رسند.

اوایل فروردین بکار!

بهترین زمان برای کاشت نهال‌ها اوایل فروردین هر سال است چون در این فصل شیرابه‌ی نهال هنوز جاری نشده و تازه بعد از گرم شدن هوا شروع به فعالیت زیستی می‌کند و فرصت مناسبی برای پرورش پیدا می‌کند.

در روش خزانه داری به ساخت و ایجاد گلخانه و مسقف کردن زمین احتیاجی نیست، به همین خاطر هزینه‌ای اضافی بابت درست کردن گلخانه ندارید و می‌توانید آن را در خریدن نهال صرف کنید.

سودتان را حساب کنید

اندازه‌ی نهال‌های صنوبر حداقل ۱۷۰سانت و حداکثر تا ۲۲۰ سانت است که برای کاشتن باید آن‌ها را به اندازه‌های ۲۰سانتیمتری برش بزنید؛ مهم‌ترین نکته در کاشت نهال‌ها دقت در مستقر کردن آنهاست، باید توجه کافی به جوانه‌های روی قلمه داشته باشید که موقع کاشت آنها را وارونه داخل زمین قرار ندهید و حتما نوک جوانه به سمت بالا باشد.
این نهال‌ها به راحتی ریشه می‌گیرند و نیازی به تزریق هورمون ندارند.

به دلیل ارزان بودن قیمت قلمه‌ها اگر زمین انتخابی‌تان این امکان را به شما می‌دهد می‌توانید تعداد بیشتری از آن را خریداری کنید، چون بعد از یک سال که زمان رشد خود را سپری کرد، با درنظر گرفتن رشد حداقلی ۱۷۰ سانتی می‌توانید از هر نهال ۸ قلمه صنوبر داشته باشید که در اولین برداشت سود قابل توجهی را برای شما رقم می‌زند.

دوران مراقبت

بعد از کاشتن نهال‌ها وارد فاز مراقبت می‌شوید که مهم‌ترین قسمت کار محسوب می‌شود. روییدن علف‌های هرز و پیچیدن آنها دور قلمه ها، از خطرناک‌ترین آفت‌هایی است که سلامت نهال شما را تهدید می‌کند.

گیاه انگل یکی دیگر از خطرهایی است که ممکن است نهال‌ها با آن مواجه شوند، این گیاه خودرو که از شیرابه‌های نهال تغذیه می‌کند مانند نخ به دور آن می‌پیچند و با تغذیه از آن ها  نهال را ضعیف و خشک می‌کند.

 از اولین بهار که شروع به کاشت می‌کنیم تا فرا رسیدن پاییز، باید مراقبت‌های خاص را برای نهال‌هایمان انجام بدهیم. اگر بخواهیم زمان کار سختی که در پیش داریم را تخمین بزنیم ۶ ماه اول سال را باید درنظر بگیریم که در آن مراقبت باید به شکل ویژه‌ای انجام شود تا نهال پا بگیرد، پس عملا کسی که بخواهد نهال صنوبر بکارد ۶ ماه اول سال، زمان فشرده کاری اش محسوب می‌شود و بعد که به قول کشاورزها در فصل پاییز درخت به خزان رفت کار سبک‌تر می‌شود و از مراقبت‌های هر روزه کاسته می‌شود.  

بعد از آن فقط باید مراقب بود که نهال ها توسط حیوانات بزرگ مثل سگ یا شغال از بین نروند و دیگر این که پروسه ی آب رسانی از طریق جوی هایی که درست کردیم به خوبی انجام شود و خاک دچار خشکی نشود و مواد مغذی را به ریشه ها برساند. اگر همین نکته های کوچک اما طلایی را رعایت کنید دیگر لازم نیست نگران از بین رفتن یا آسیب دیدن
 نهال هایتان باشید.

منبع: سرنخ. دوهفته نامه حوادث و شگفتی‌ها. شنبه۱ اسفند ۱۳۹۴.

کد خبر 753587
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 87
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • مهدی فلاحی GB ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    30 8
    چگونه میتوانیم تهیه کنیم برای کاشت نهال صنوبر ...
  • مهندس IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    54 10
    تورونتو با همه مقایسه نکن توخودت یک کارآفرینی ومیشه بگید از صنوبر چه سودی حاصل میشه وچقدر برای آدم گشنه دیر ودور نیست
    • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      32 9
      درخت تبریزی بکارید درامد زا است ... ... معروف است ودر تمام استانها و همه شرایط آب و هوای رشد می کند
    • زهراعباسی پرند IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      33 14
      سلام خوبی درخت صنوبر واقعا خوبه بکاریم
  • احمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    34 12
    در منطقه جنوب هم امکان کاشت صنوبر وجود داره ؟
  • جمیله بابایی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    51 21
    میشه شماره تلفن خریدارصنو بربدهید
  • علی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    52 22
    درخت صنوبر برای سلامتی افرادی که اطراف باغ زندگی می کنند خیلی خطرناک است ، چون زمانی گل دهی پشمک های سفید رنگ در هوا پخش می کند که باعث حساسیت بسیار شدید ، و بیماری آسم وانواع بیماریهای ریوی وحتی سر طان میشود
    • کیوان IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      24 16
      باتشکر از همشهری آنلاین که مطلب خوبی گذاشته. داداش! این مطلبو از کجا آوردی که بیماری میاره ؟ در منطقه ما چند نفری توی این کارن به نظرم کار پر سودی است. اتفاقاً خودم سه هزار متر زمین کشاورزی دارم به خاطر کم آبی می خوام صنوبر بکارم چون درخت سریع الرشد و پر مشتری است.
    • محسن IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      39 30
      سلام.من صنوبر به انداز کافی برای فروش دارم.
    • امیرجهاندیده IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      51 8
      با سلام قبل ازهرکاری آدم اول بایداطلاعاتشودراون زمینه کامل کنه وبعداگه بصرفه اش بود انجام بده بنظرمن وقتی شمازمینی داری که میخ ای سنوبربکاری بایدحوصله داشته باشی ده سالم صبر کنی.عقل سلیم میگه اگه اینکاروبکنی دیگه نمی تونی واسه زمینه کاربری مسکونی بگیری ازاولش بری کاربری بگیری نیاز نیست چیزی یکاری زمین همینطوری داره میره بالانیازی به این همه دردسرنداره.من بچه شمالم وتودنیای درخت بزرگ شدم الکی وقتتونوتلف نکنید.شماکافیه قیمت چوب سنوبرودربیاری وبعدحساب سرانگشتی کنی جداازاون ده سال باید صبر کنی اگه بنظرتون ارزش داره بکاریدازماگفتن بود
    • غلام IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      64 9
      من درخت صنوبر چند سال پیش کاشتم حدود ۳۰ تن چوب داشتم بعد از ۵ سال چند تن دادم به ساری آرین سینا و چند تن دادم به صنایع چوب کاغذ که قطر اندازه بالا را میخرد چند تن دادم به کارخانه المصیر ساری خلاصه به درد سر افتادم هیزمی و قطر های مختلف بازی برام در می آوردند همه را از بیخ زدم زمین دیگر قابل استفاده نبود بیل مکانیک با مبلغ گزافی میگفت ریشه را در می آورم خلاص با زدن اسید باچند سال ازبین رفت تا تونستم آزادش کنم بشما توصیه میکنم اگر زمین بایر غیر قابل استفاده دارید منهم گول جنگل را خوردم منبع اقتصادی ندارد گندم یا زراعت دیگر بکارید زود با اقتصاد برسی ۱۰ صبر زیاده خودتان میدانید یاعلی مدد
  • میرخاندوزی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    83 11
    👏👏👏👏❤
  • سعید جوازیان IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    80 12
    آقا یه درخت معرفی کن که میله گرد اج دار بده می خواهم خانه بسازم میل گرد نیاز دارم دمت گرم
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    جالب بودولی چقدردیرگذاشتین که ماالان دیگه دستمون بسته ست.
  • حامد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    75 12
    درخت صنوبر از درختان بی حاصل و بسیار اب بر هست, وبا توجه به تنش ابی در کشور از کاشت و فروش ان باید خودداری کرد,
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    اگرپرسود باشددولت خودش نمیگذارد کسی بکارد،اگرهم بکاردچنان ازکشاورز به جیب میزندکه کشاورز پشیمان میشود،،عجب سودی دارد،،
    • حمیدرضا فرزین جو IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      24 13
      تورو خدا بدون اگاهی صحبت نکنید تمام درختای شمارو خریدارم
  • رضا IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    26 11
    درود بر شما.. بله کاملا درسته من خودم کاشتم نهال صنوبر الان 2000 صنوبر 7 الی 8 سال دارم و خداروشکر وقت و زحمتی که کشیدم هدر نرفته
  • رستگار IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    27 10
    سلام اگر اطلاعاتی میدید آب وسلامتی وجامعه را درنظر بگیرید اینجوری فک کن که کل ایران هشتاد لیتر آب دارن یا پس گیاهان استراتژیک بکارن
    • فرهاد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      12 6
      سلام لطفا مرا راهنمایی کنید میخواهم سنوبر بکارم
  • ایران IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    34 15
    توصیه میکنم اصلا دنبال پرورش همچین درختی نروید چون همش ضرر وچندسال هم الاف شدین وچوبش هم خریدار نداره باید با قینت پایین فروخت وکلی هم اب مصرف میکنه اینو از روتجربه خودم میگم
  • سلام چندسال بعد فروش میره IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    26 10
    چه اندازه بشه فروش میره
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    14 8
    صنوبر 10سال عمرمیخواد بشه درخت مثمر چه سودی داره،یا من متوجه نشدم گزارش کنید از چه زمانی سودمند می شود
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    91 17
    برای رسیدن به طلای ناب و گران‌قیمت کشاورزان باید خشخاش بکارند
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    جالبه بعضی ها حتی نمیدونن درخت صنوبر چی هست و به چه دردی میخوره درآمدش چقدره وچطوریه،دارن در موردش تخصصی نظر میدن.........!
  • علی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    24 6
    سلام کسی تو جنوب نگاره بدرد نمیخوره رشد نمیکنه
  • روح الله US ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    22 11
    عالی.منم علاقه به درخت و دوس دارم تو این شغل درآمدزایی و مردم رو تشویق به کاشت درخت بکنم
  • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    30 6
    فقط یونجه بکارید
    • یحیی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      24 3
      👏👏👏👏👏👏👏👏
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    23 3
    آواز دهل شنیدن از دور خوش است، آره چنان سودی داره که نگو و نپرس، شروع کنین به کاشتش خواهید فهمید که چه سود هنگفتی انتظارتان را میکشد
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    14 10
    همه چیز رو گفتی جز اینکه سودش در چی هست ، آیا مراد چوبشه
  • محسن IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    38 5
    بله دهه ها را بنشینید تا صنوبرتان به ثمر برسد ودیگه نوه هایتان چوب دار میشوند برو جمش کن دادا تمام کشورها دارن ماشینهای خودران میسازند وتووما اندر همان کوچه بن بست دررویاهایمان سیر میکنیم وبا دل گشنه
  • خداداد عباسی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    24 3
    سلام وخسته نباشی جهت کاشت درخت صنوبر چه نوع اب و خاک و اب هوایی بهتر است و ایا با گرما مشکلی ندارد م زمان کاشت تا برداشت ان چه مدت می‌باشد و ایا مثل درخت اکالیپتوس باعث تخریب خاک نمی شود
  • کشاورز IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    15 1
    اگر دما و ابو هوا بهتون اجازه میده گردو بکارید هم چوب هم میوه هم آب کمتر میبره هم....... باغ گردو درآمدش عالیه
  • حسن IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    38 5
    من توکار خرید و فروش صنوبر هستم. هرچی که‌ میگن به خدا دروغه ، ۲۰سال وقت میبره و در ثانیا سودشو دلال میکنه نه کشاورز،
  • حبیب الله ... IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    26 3
    آیا میدانید هر یک کیلو صنوبر چقدر‌آب مصرف میکند مصرف آب صنوبر زیاد هست ودر دراز مدت باعث کم آبی میشود باید به فکر آینده هم بود همیشه دنبال سود موقتی نباشیم مثل مصرف دخانیات میکاریم می فروشیم سود میکنیم اما بعدش نابود میشویم و هزینه که برای درمان انواع سرطان ناشی از مصرف دخانیات رو باید پرداخت بکنیم
  • سلیمان IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    13 15
    صنوبری وسدر دونوع درخت قیمتی وبا ارزش ند در زمین دور از خانه وبا تانکر هرروز به آنها رسیدن همچون طلای خالص است این گیاه در لبنانواسراییلودر کلام خدا هم آمده در تورات وانجیل کجا باید در کشور این درختان صنوبر ودر ختسدر را تهیه کرده وفروش آن به چه ترتیب است خریداار آن کی میاد لطف شماره این جوان برکت دیده وبرکت یافته را برای من بنویسد
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    5 3
    سلام من هم امسال درخت صنوبر را قلمه زدم ولی به ی چیزی فکر نکردم اون هم آب بر بودن این درخت در سالهای اولیه در ضمن من کنار جوی آب زمینم زدم که کار بادگیر و حصار برای درختهای بادام را انجام دهد صنوبر نسبت به تبریزی آفت کمی دارد ولی تبریزی مشتری خوبی دارد چون قد صاف و خوبی دارد ولی صنوبر این چنین نیست از ۲ متر بالا پخش وپهن می شه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    20 4
    شما آبشو ردیف کن بقیش با من اخه آب کجا بود با این خشکسالی یه درختی معرفی کردی که باید ریشش یکسره تو آب باشه .
  • احمد خان برزک.کاشان IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    24 3
    درخت صنوبر مال اب و هوای معتدل و کوهستانی است. حدود بیست وچندسال طول می‌کشه مردش هستی بفرما. شما اگه سود میخای ببری گل محمدی بکار به همه اب و هوایی میخوره. بنده یه رقم تکثیر کردم ماهی یکبار اب میخواهد .بالاترین سوددهی الانم سالی چندتن گل میدهد .ثمرش گلاب، عطر و هزارچیز دیگه نه صنوبر که خورهی اب هستش ....کسانیکه میخخاان سود بببرن گل محمدی تکثیرکنن ارسال اول و دوم سود داره باکمترین اب و هزینه برا کاشان و مراقبت.
  • Alian NL ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    32 7
    جناب متخصص و جوان خوب این چه مقاله ای هست که نوشتی و مردم رو توصیه کردی .جوان خوب .شما یه مقدار قلمه از صنوبرهات فروختی و شاد شدی ..میدونی صنوبر چقدر آب مصرف میکنه و زمین رو نابود میکنه و تا ۱۵ الی ۲۰ سال نشه حداقل خریدار نداره ..درخت صنوبر برای مناطق جنگلی بسیار مرطوب که احتیاجی به آبیاری و آب دادن نداشته باشه خوبه والان دیگه خود کشورهای شمالی مثل روسیه و فنلاند و ...که مرطوب و آب زیادی دارند اونا هم دیگه صنوبر نمیکارند چون مقرون بصرفه نیست الان درختان و کشاورزیهای جدید هست که بعداز نهایتا سه الی ۴ سال ده برابر خودش سوددهی داره .صنوبر آب و خاک رو نابود میکنه چرا مقاله را بنام تخصصی گذاشتی که درخت صنوبر بکارید و طلا برداشت کنید ..چرا مردم رو اینطوری فریب میدید خواهشا کشاورزی باید در میدان عمل نتیجه بده و نه از روی کتابها و تخیلات و تحلیلهای شما ...هرکس صنوبر کاشته تااخر عمرش و نسل بعدی باید صبر کنه تا سود نصفه ونیمه برداشت کنه ..چون زمین رو نابود میکنه .درضمن با کدوم آب ..درخت صنوبر ۶برابر هندوانه آب مصرف میکنه و فقط ریشه ریشه دراز میکنه تو زمین .اینهمه درخت سه ساله سودآور داریم
  • سارا IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    47 5
    سلام از نقشه های دشمنان ونفوذی ها این هست که با توجه به تورم اقتصادی به جای اینکه مردم رو به کاشت درختان مثمر قرآنی وروایی تشویق کنیم خاک وآب کشورمان را هدر دهیم برای بی ثمرها چرا مثلا انجیر ،انگور و.....نکاریم!!!!!!!! چرا درخت بی ثمر بکاریم ؟ که در ادبیاتمان هم بی ثمر ها مورد نکوهش واقع شده است )عالم بی عمل به درخت بی ثمر تشبیه شده است
  • ناشناس IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    26 9
    اقاهمه اینا ... فقط وفقط گل بکارین ینی 50مترزمین داشته باشی کافیه سودعالی وقت کم پرنده ها وحیوونانزدیکش نمیشن همیشه هم خندونی🤣🤣🤣🤣🤣
  • مجتبی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    26 9
    اصلا هم این طوری نیست باید 20سال صبر کنی مقرون به صرفه نیست .آب بر هست.آفت هم داره.
  • ناصر ایوبی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    9 5
    هدف اصلی که مقدار درآمد درمتراژ زمین بود نگفتی باعرض معذرت حلوا حلوا کردین.
  • هادی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    5 6
    با سلام من چن ساله تو این کارم هر کی هرچی میگه برا خودش میگه درسته اب زیاد استفاده میکنه ولی بهتر از تموم بیمه های تکمیلی تامین اجتماعی ینی با کاشتنش اینده تو بیمه میکنی
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    6 3
    سلام