شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

گروه سلامت: به‌رغم هشدار متخصصان گوش و حلق و بینی همچنان استفاده از این وسیله کذایی به نام گوش‌پاک‌کن که در واقع برای وارد کردن دارو به گوش باید استفاده شود، ادامه دارد

 به‌طوری که خیلی از کسانی که وسواس خارج کردن مایع زرد‌رنگ مایل به قهوه‌ای از داخل گوش خود را دارند، در معرض خطر کم‌شنوایی و پاره شدن پرده گوش هم هستند.

این در حالی است که به عقیده متخصصان گوش و حلق و بینی، گوش‌ها دارای خاصیتی هستند که خود را به‌طور خودکار تمیز می‌کنند به‌طوری که مثلا اگر در گوش خاک اره ریخته و پس از 2 هفته مشاهده کنیم، می‌بینیم که هیچ اثری از آن در گوش باقی نمانده است.
با این حال در ستون این هفته به سراغ دکتر سعید سهیلی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، متخصص گوش و حلق و بینی و فوق تخصص گوش رفتیم تا ما را بیشتر با خطرات گوش‌پاک‌کن آشنا کند.

  •  آقای دکتر، اگر قرار است مردم از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنند، پس چرا اصلا اسم این وسیله را گوش‌پاک‌کن گذاشته‌اند؟

ببینید، در درجه اول ما به گوش پاک‌کن، «گوش پاک‌نکن» می‌گوییم. چون اصولا گوش هیچ احتیاجی به پاک کردن ندارد.

گوش سیستمی برای تمیز کردن دارد که به‌طور اتوماتیک خودش این کار را انجام می‌دهد. وقتی هم که این فیزیولوژی به هم بخورد، نیاز به مداخله پزشکی هست.

  • ‌یعنی استفاده از چه وسایلی؟

وسایلی از قبیل ساکشن که ترشحات را پمپ کرده و می‌بلعد و شست‌ وشوی گوش با آب ولرم و... جزو اقدامات پزشکی برای تمیز کردن گوش هستند ولی باز هم می‌گویم که گوش به‌طور طبیعی خودش را تمیز می‌کند و به هیچ وجه نباید توسط بیمار دستکاری شود. حتی درصورت گرفتگی گوش نباید از پزشک غیرمتخصص برای برطرف کردن این گرفتگی کمک خواست مخصوصا وقتی جسم خارجی درون گوش گیر کرده باشد.

  • درصورت دستکاری خودسرانه چه اتفاقی برای گوش می‌افتد؟

در غیر این صورت و درصورت عادت کردن به گوش‌پاک‌کن، گوش تحریک‌پذیر می‌شود، خارش و جرم پیدا می‌کند و ترشحات آن به عقب یعنی به طرف پرده گوش می‌روند.
حتی ممکن است پرده گوش در اثر وارد شدن آسیب و پاره شدن مجرای گوش، سوارخ شود.

  • خب اگر فرد احساس کند که گوشش گرفته و دسترسی به پزشک هم نبود باید چکار کند؟

در این شرایط نخستین توصیه باز هم این است که هر طور شده به پزشک مراجعه کند ولی اگر امکان این دسترسی وجود نداشت، تنها کاری که بیمار می‌تواند انجام دهد، استفاده از سشوار با باد گرم است  به‌طوری که باد سشوار باید به طرف گوش برود تا گرفتگی آن برطرف شود.

  • با این حال خیلی از افراد نسبت به چربی‌های داخل گوش‌ حساسیت داشته و مصرند که آنها را خارج کنند. این کار درست است؟

چربی‌های گوش خودبه‌خود از داخل آن خارج می‌شوند علاوه بر این، این چربی‌ها زمینه‌ای هستند که باعث تجمع جرم گوش می‌شوند و به مرور زمان تخلیه خواهند شد، بنابراین حتی نباید این چربی‌ها هنگام حمام کردن شسته شوند.

کد خبر 75276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز