ترجمه - نیلوفر قدیری: یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روزهای سختی پیش رو دارد.

او با اکثریتی شکننده در پارلمان، بحران اقتصادی رو به رشد، مرزهای ناآرام و ارتشی سرکش روبه‌روست. نیوزویک درباره این مشکلات با او به تازگی گفت‌و‌گو کرده‌است.

  • من پیش از مرگ بی‌نظیربوتو با او بر سر میز شام درباره نفوذ القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در پاکستان گفت‌وگو کردم. او می‌گفت: «می‌دانستم که اوضاع بد است اما تا وقتی به پاکستان نیامده‌بودم نمی‌دانستم  این‌قدر بد است.» آیا شما هم همین نظر را دارید؟

 بوتو نگران ‌کشور بود؛ چون می‌دانست دولت در دست افراد مطمئنی نیست و تنها دمکراسی چاره کار است. در 18 فوریه سال گذشته، وقتی انتخابات برگزار شد، نیروهای طرفدار دمکراسی در انتخابات پیروز شدند.

  • درباره نفوذ القاعده در مناطق قبیله‌ای، سرحدات شمال غربی، سوات و بلوچستان چطور؟ نگران نیستید؟

در روزهای نخست، اقدام جدی در این مناطق صورت نمی‌گرفت و به همین خاطر نگران‌کننده بود. اما امروز، دولت اقدامات جدی علیه شبه‌نظامیانی انجام می‌‌دهد که از ازبکستان و چچن می‌آیند و همچنین عرب‌ها و طالبان. ما در حال مبارزه با آنها هستیم و آنها هم این موضوع را فهمیده‌اند.

  • اما مقامات آمریکا نگران هستند.

ما اراده و توانایی لازم را داریم. اما ظرفیت این کار را نداریم. ظرفیتی که درباره آن صحبت می‌کنم منظورم نهادهای نظامی و قوای اجرای قانون مانند نیروهای ویژه و پلیس هستند. ارتش همیشه هم کارساز نیست. ما از دنیا خواسته‌ایم که این ظرفیت را تقویت کنند. این درخواست را از آمریکا هم داریم.

  •  درباره حملات اخیر آمریکا در مرز افغانستان و پاکستان چه نظری دارید؟

درخواست من در چارچوب همکاری چند جانبه با آمریکا و دیگر متحدان راهبردی، آن است که همکاری اطلاعاتی بیشتری میان 2کشور انجام شود. وقتی اطلاعات مهم و قابل توجه به ما هم برسد، ما خودمان می‌توانیم به جای آمریکایی‌ها اقدام کنیم.

  • به‌نظر می‌رسید که پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق پاکستان با گروه‌هایی مانند لشکر طیبه و جماعت‌الدعوه مدارا می‌کرد. به مقامات ارشد آمریکایی قول می‌داد که این گروه‌ها را کنترل کند اما اقدام کافی در این زمینه انجام نمی‌داد. دولت شما کاری بیشتر از این می‌کند؟

قطعا بله. ما رهبران اصلی این گروه‌ها را دستگیر کرده‌ایم. حساب‌های بانکی آنها را مسدود کرده‌ایم و آنها را به زندان انداخته‌ایم. همه اقداماتشان را هم تحت نظر داریم.

  •  آیا دولت غیرنظامی شما می‌تواند بر نزدیکی ارتش با این گروه‌ها غلبه کند؟

ارتش و دولت‌ غیرنظامی در یک خط قرار دارند و اختلاف نظری میان آنها وجود ندارد.

  •  اقتصاد شما هم دچار مشکل شده‌است.

بله. وقتی قیمت نفت بالا می‌رفت و مواد غذایی هم گران می‌شد ما مشکل داشتیم. کشور ما در خط مقدم جنگ با تروریسم است و بهای سنگینی به خاطر این جنگ می‌پردازد. دنیا باید به ما توجه کند.

  •  مشخصا از آمریکا چه می‌خواهید؟

 باید کمک بیشتری به ما صورت گیرد.

کد خبر 75264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز