استقبال ببیش از حد گرم شی جین‌پینگ رهبر چین از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار دولتی اخیرش از این کشور به عقیده برخی از تحلیل‌گران نشانه‌ای از موضع فعال چین برای جلب کردن متحدان کلیدی درون اتحادیه اروپا برای مقابله با مواضع آمریکا است.

france

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این دو رهبر روز جمعه در جنوب چین با یکدیگر دیدار کردند و قرار است مکرون در این شهر در سکونتگاه پیشین پدر شی در شهر گوانگ‌ژو، پایتخت اقتصادی و کانون صنایع تولیدی چین در ایالت گوانگ‌دونگ چای چینی بنوشند.

چنین پذیرایی‌هایی بوسیله شی از رهبران دیدارکننده از چین نادر هستند. دیپلمات‌ها می‌گویند این پذیرایی گرم نشان‌دهنده اهمیتی است که چین به رابطه با اعضای کلیدی اتحادیه اروپا می‌دهد، چرا که به دنبال جلب حمایت این کشورها در مقابل به گفته شی سیاست آمریکا در مهار و محدود کردن همه‌جانبه چین است.

تحلیل‌گران می‌گویند هدف اصلی چین پیشگیری از هماهنگی نزدیک‌تر اروپا با ایالات متحده در مقابله با این کشور است. در همین زمینه است که مکرون شاید مهمترین همکار پکن در اتحادیه اروپا باشد. دیپلمات‌ها اغلب مکرون را یک تعیین‌کننده مهم در سیاست‌های درون اتحادیه اروپا می‌شمارند.

مکرون به همراه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسون اروپا به چین سفر کرده است و هر دوی آنها در موضوع اوکراین به چین فشار آورده‌اند، اما نتوانسته‌اند تغییر علنی در موضع شی در این باره ایجاد کنند.

با این وجود، چین برای مکرون فرش قرمز تمام و کمالی پهن کرد.

در مقابل، فون در لاین که یک سخنرانی مهم پیش از این سفر چین را سرکوبکر توصیف کرده بود، با استقبال سردی در پکن روبرو شد و یک مراسم استقبال مختصر در فرودگاه از به عمل آمد و به برخی از پذیرایی‌های رسمی دولتی از مکرون دعوت نشد.

روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین در سرمقاله‌ای در روز پنجشنبه نوشت: «برای همه روشن است که تبدیل شدن  به خدمتکار راهبردی واشنگتن راه به جایی نمی‌برد. ایجاد رابطه میان چین و فرانسه پلی به سوی همکاری میان چین و اروپا است که برای هر دو طرف و برای جهان سودمند است.»

تعامل دیپلماتیک چین با فرانسه در واشنگتن با درجاتی از بدبینی نگریسته می‌شود.

چین به جز مسئله اوکراین، از هماهنگی دوباره‌ای که این کشور را از لحاظ اقتصادی به اروپا نزدیک‌تر کند، سود خواهد برد، به خصوص که همزمان روابطش با آمریکا به سردی گراییده است، اما تفکر دولت آمریکا ظاهرا این است که چنین تغییری در حال حاضر نامحتمل است.

واشینگتن  فعلا در برابر تعامل اروپا با پکن درباره مسئله اوکراین سیاست صبر و انتظار را پیش گرفته است. مکرون روز پنجشنبه پکن را ترغیب کرد روسیه را متقاعد کند جنگ در اوکراین را پایان دهد، و همزمان فون در لاین گفت که شی ابراز اشتیاق کرده است که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کند.البته در گزارش‌های رسمی چین از اظهارت شی پس از این دیدارها اشاره‌ای به مکالمه احتمالی او با زلنسکی نشده است.

چین در سال جاری به مجموعه‌ای از اقدامات دیپلماتیک دست زده است تا با سیاست مهارکنندگی آمریکا در میانه اختلافات بر سر تایوان، جنگ اوکراین  و محدودیت‌های صادرات فناوری به ترغیب آمریکا مقابله کند.

چین امسال میزان بودجه دیپلماتیکش را ۱۲/۲ درصد بالا برد و رهبران و مقامات ارشد سنگاپور، مالزی، اسپانیا و ژاپن در چند هفته گذشته از این کشور دیدار کرده‌اند.

چین همچنین به توافق غافلگیرکننده میان ایران و عربستان سعودی در ماه مارس برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک کمک کرد و به این ترتیب پکن بر اساس تمایلش به ایجادی یک جهان چند قطبی تصویری از خود را به عنوان یک میانجی صلح در خاورمیانه نشان داد.

کد خبر 752356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha