موضوع آب و کمبود آن در مناطق مختلف کشور در سال‌های اخیر جدی شده است اما از یک دهه قبل عده‌ای از جوانان خوش‌فکر قبل با شناخت این تهدید، آستین‌هایشان را برای کمک به مناطق تشنه و ساکنانش بالا زده و حاصل تلاش‌هایشان نخستین خیریه تخصصی در حوزه آب بوده است.

کریمان

 همشهری آنلاین _ سروش جنابی:  مؤسسه خیریه «کریمان» خانه امید اهالی روستاهایی است که تا پیش از این، خشکسالی، ترک به پیشانی زمین‌های کشاورزی و غصه به دل‌هایشان انداخته و وادارشان کرده بود به دل کندن از زمین و خانه‌شان فکر کنند. اما در این سال‌ها به همت کریمان و حامیان دریادلش، آب به این روستاها برگشته و دوباره با خود آبادانی و زندگی آورده است. به گونه‌ای که اکنون ۲۳ روستا احیا و ۸ طرح برای اجرا دارند.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

آب‌رسانی به روستاها با حمایت خیران | احیای آب ۲۳روستا با همراهی کریمان

یک سال پیگیری برای شناسایی نیازها

فعالیت‌های غیررسمی خیریه «کریمان» که مرتبط با بیت یکی از علمای تهران است، از حدود سال‌های ۸۸ و ۸۹ مانند تمام خیریه‌ها شروع شد. تا اینکه به تناسب اتفاقات و تحولات کشور و براساس بیانات رهبری مبنی بر اینکه باید به سمت احیای روستاها رفت، اعضای خیریه دور هم جمع شده و به همفکری درباره این موضوع پرداختند که چطور می‌شود خیریه را به سمت بهینه شدن و افزایش بهره‌وری ببرند.

«حسام فرح ناجی» مدیرعامل مؤسسه خیریه، می‌گوید: «حدود یک سال طول کشید تا مسائل مختلف را بررسی و ۱۲ سرفصل‌ کاری را مشخص کردند. در مرحله بعد، هر کدام از این ۱۲ سرفصل را با دانشگاه‌ها و استادان مختلف مطرح کردیم و مشاوره گرفتیم و در نهایت به ۲ موضوع رسیدیم؛ آب و اشتغال. خدمت یکی از علمای شهر رفته و با ارائه نتایج تحقیق و بررسی یک‌ساله، گفتیم که در حال حاضر خیریه‌ای در کشور نداریم که تخصصی در حوزه آب فعالیت کند در نهایت با توجه به نیاز کشور، حوزه آب برای فعالیت تخصصی مؤسسه خیریه کریمان انتخاب شد و از سال ۹۷ روی موضوع آب در دو حوزه آب کشاورزی و آب آشامیدنی متمرکز شدیم.»

آب‌رسانی به روستاها با حمایت خیران | احیای آب ۲۳روستا با همراهی کریمان

از احیای قنات تا توسعه کشاورزی

خیریه کریمان با اجرای پروژه‌های احیای قنات، آب‌رسانی و مدیریت منابع آب، با زمینه‌سازی پایداری تأمین آب در روستاهای هدف، به توسعه کشاورزی و ماندگاری مردم در روستاها کمک می‌کند و بیشترین تمرکزش هم خراسان جنوبی است. در واقع از روز نخست فعالیت در خراسان جنوبی، همه فعالیت‌ها را حول محور فردی که امام روستا است، طراحی کرده و پیش برده است. «فرح ناجی» علت انتخاب استان خراسان جنوبی این بود که ۶۰ تا ۶۵ طلبه فعال دارد و اساساً از ابتدا قرار بوده که همه فعالیت‌ها با محوریت علما انجام شود یعنی این را اصل قرار دادیم که‌کاری انجام نمی‌دهیم مگر با محوریت علما، چون از این طریق هم بهره‌وری کار افزایش می‌یابد و هم پذیرش آن از سوی مردم بهتر صورت می‌گیرد. چون امام منطقه به همه نیازهای مردم منطقه در ابعاد مختلف آشناست.»

تمرکز برروستاهای محروم

بیشترین تمرکز فعالیت مؤسسه خیریه کریمان در خراسان جنوبی بر مسئله آب و رفع مشکلات مربوط به آب استان است؛ اما ساکنان محروم پایتخت هم فراموش نشده‌اند. فرح ناجی می‌گوید: «خیریه کریمان در تهران با هشت مسجد کار را پیش می‌برد. به‌عنوان مثال در چهارراه سیروس به دلیل محرومیت و سطح پایین رفاه اجتماعی اقتصادی اهالی، در حدود یک دهه فعالیت توانسته‌ایم بخش‌هایی از نیازهای مردم کم‌برخوردار منطقه را برطرف کنیم. همچنین حدود ۱۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و نیز زنان بدسرپرست را مشغول و صاحب درآمد کرده‌ایم.»

آب‌رسانی به روستاها با حمایت خیران | احیای آب ۲۳روستا با همراهی کریمان

کمک‌رسانی در حد توان

مؤسسه علاوه بر حامیان ثابت که تعدادشان به بیش از ۷ هزار نفر می‌رسد، برای اجرای طرح‌هایش پیش از اجرا در فضای مجازی درخواست‌هایی مانند قطره به قطره و طرح طوبی به اجرا می‌گذارد تا هر فرد در حد توان مالی‌اش مبلغی را پرداخت می‌کند تا در نهایت پروژه احیای قنات یا لوله‌کشی آب اجرایی شود که نمونه‌اش اکنون پروژه لوله‌گذاری انتقال آب به مزارع روستاهای شهرستان مرزی «درمیان» استان خراسان جنوبی است.

آب‌رسانی به روستاها با حمایت خیران | احیای آب ۲۳روستا با همراهی کریمان

کد خبر 751867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha