همشهری‌آنلاین: سومین و چهارمین شماره فصلنامه تخصصى مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهورى با عنوان «نامه دولت اسلامى» ویژه تابستان و پائیز 87 منتشر شد

این شماره فصلنامه مقالاتى در حوزه فرهنگ و سیاست، اقتصاد، امنیت ملى و سیاست خارجى و بخش هاى گفت وگو، نقد و نظر، ترجمه و معرفى اسناد و کتاب را دربر مى گیرد و در بخش پایانى نیز چکیده مقالات فصلنامه به دو زبان عربى و انگلیسى به مخاطبان عرضه شده است.

سومین و چهارمین شماره فصلنامه «نامه دولت اسلامى» با نگاه ویژه به مقوله «دولت اسلامى و توسعه اسلامى ـ ایرانى» در 632 صفحه منتشر شده است.
در پیشگفتار این فصلنامه با عنوان «ایران و جهان جدید مابعد سوسیالیسم و لیبرالیسم» به تحولات کنونى امریکا و جهان با تأکید بر نقش اندیشمندان اسلام و ایران در پاسخ به پرسش هاى پانزده گانه دکتر محمود احمدى نژاد پرداخته شده است.
نویسنده موضوع شماره بعدى فصلنامه دولت اسلامى را پرسش هاى دکتر احمدى نژاد، رئیس جمهور در حوزه «اقتصاد اسلامى » ذیل مطالبات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى عنوان کرده است.

«ملازمه عدالت و توسعه یافتگى در ایران»، «انقلاب اسلامى، گذار از گم گشتگى هاى توسعه غربى و بازگشت به توسعه بومى ایرانى ـ اسلامى»، «توسعه اسلامى ـ ایرانى، امکان یا ضرورت»، «آرمان ها و برنامه هاى دولت اسلامى در چشم انداز فلسفه مهدویت»، «مهندسى فرهنگى و توسعه فرهنگى، ضرورت ها و ساختارها»، «بنیاد مدیریت تمدنى دانش در افق توسعه عقلانیت دینى»، «مؤلفه هاى مفهومى مدیریت اسلامى»، «مهندسى فرهنگى و فرهنگ عامه»، «توسعه در تراز عدالت علوى» و.‎/‎/ از جمله عناوین مقالات این فصلنامه در مقوله فرهنگ و سیاست است.در بخش گفت وگوى فصلنامه نیز، مصاحبه اى با دکتر غلامرضا اعوانى رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و استاد دانشگاه شهیدبهشتى منتشر شده که در آن فرآیند افول حکمت در غرب و معناآفرینى سنت و حکمت اسلامى در دوران جدید بازخوانى شده است.بخش معرفى اسناد فصلنامه دولت اسلامى در شماره هاى 3 و 4 به انتشار اسناد مربوط به خودباختگى و غربزدگى در تأسیس سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است. نقد روند مدرنیزاسیون صنایع ایران در عصر پهلوى نیز از دیگر مطالب این فصلنامه است.

همچنین پنجاه و یکمین گزارش جمهور با عنوان «بنیادهاى معرفت شناسى در غرب و تشیع» (جستارهایى در شناخت فلسفه دولت مدرن و دولت اسلامى) به عنوان ضمیمه فصلنامه دولت اسلامى در 434 صفحه منتشر شده است. پدیدآورندگان این مجموعه ارزشمند، مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهورى و مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامى فتوح قم هستند.
دکتر عبدالرضا شیخ الاسلامى، رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتارى در بخش آغازین پنجاه و یکمین گزارش جمهور ابراز امیدوارى کرده است که با تلاش هاى صورت گرفته از سوى دولتمردان، «کشور اسلامى» به عنوان چهارمین مرحله رشد و تکامل انقلاب اسلامى در منظومه نظریه دولت اسلامى موردنظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامى محقق شود

کد خبر 75184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز