جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: روز شنبه 19 بهمن‌ماه گزارشی با عنوان فروش علم در تیمچه میدان انقلاب، در همشهری منتشر شد

 که حکایت از برخی مسائل پشت پرده عرضه مقالات علمی، پایان نامه، تز دکترا و... در دالان‌های خیابان انقلاب (مقابل دانشگاه‌ تهران) داشت.[خرید و فروش علم در تیمچه میدان انقلاب]

در این گزارش، همشهری نسبت به پیامدهای ادامه این امر هشدار داده‌بود. به‌دنبال این گزارش، خبرگزاری مهر دیروز در گزارشی نوشت: شرکتی در پایتخت در ازای دریافت 2 تا 8 میلیون تومان، مدرک دیپلم تا دکترا می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که نظارت بر فعالیت این مؤسسات وجود ندارد. آیا وقتی مؤسسه‌ای در پایتخت با تبلیغات گسترده مرتکب چنین تخلفاتی می‌شود، نشانه نظارت دقیق دستگاه‌های ذی‌نفع بر امور است؟

در این گزارش آمده است: این شرکت ادعا می‌کند در مدت 4-3 هفته براساس سوابق کاری و در ازای دریافت پول به شما مدرکی از کالج یا دانشگاه‌های معتبر دنیا می‌دهد که با آن می‌توانید در هر جای دنیا کار کنید یا ادامه تحصیل بدهید!

مؤسسه یا شرکتی فعال در عرصه آموزش عالی چندی است که از طریق ای‌میل اقدام به تبلیغات برای دریافت مدارک دانشگاهی کرده و مدعی است که می‌تواند برای متقاضیان بدون نیاز به گذراندن واحد درسی یا قبولی در آزمون ورودی، تنها درصورت داشتن سوابق کاری، گذراندن دوره‌های علمی غیر‌آکادمیک، عضویت در سایت مؤسسه و ارائه رزومه، مدارک دانشگاهی از دانشگاه‌های معتبر دریافت کند.

تهیه مدرک در 3 هفته؛ از دیپلم تا دکترا

نکته جالب توجه این است که مؤسسه مذکور ادعا می‌کند درصورتی‌که تحصیلات متقاضی زیر مقطع دیپلم باشد نیز با داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته مورد نظر می‌تواند از یکی از کالج‌های معتبر آمریکایی مدرک دیپلم را برای متقاضی اخذ کند.

یکی از ادعاهای عجیب مؤسسه«‌آ» همکاری با بیش از 200 دانشگاه معتبر آمریکایی و اروپایی برای خریداری مدارک معتبر علمی از این دانشگاه‌هاست!این مؤسسه حداقل 2‌میلیون تومان برای دیپلم دبیرستان و حداکثر 8 میلیون تومان برای مدرک دکترا از متقاضیان اخذ می‌کند.

واکنش وزارت علوم به فروش مدرک تحصیلی

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، در واکنش به خبر فروش مدرک تحصیلی گفت: وزارت علوم علیه مؤسسه مدرک فروشی«آ» شکایت می‌کند.

محمود کاظمی با بیان اینکه تولید مدرک ناشایسته است و هیچ معنایی ندارد، افزود: طبق اصول و ضوابط وزارت علوم هیچ مؤسسه‌ای نمی‌تواند مدرک‌فروشی کند و چیزی به اسم فروش مدرک دانشگاهی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در قانون وزارت علوم مدرک دانشگاهی زمانی ارزش دارد که ارزشیابی شده و به تأیید وزارت علوم رسیده باشد.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم با اشاره به فعالیت مؤسسه«آ» و اقداماتی که وزارت علوم می‌تواند درخصوص توقف فعالیت‌های این مؤسسه انجام دهد، اظهار داشت: طبق مقررات، اگر مؤسسه‌ای در امور آموزش عالی بدون مجوز وارد عمل شود، اخطار انحلال دریافت می‌کند و اگر پس از دریافت اخطار انحلال به فعالیت ادامه داد، این کلاهبرداری است و وزارت علوم علیه آن شکایت می‌کند.

وی بیان داشت: اگر چنین مؤسسه‌ای دارای مکان یا محل فیزیکی برای فعالیت باشد نسبت به انحلال و پلمب آن اقدام می‌کنیم.  از سوی دیگر، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پاسخ به گزارش ویژه خبرگزاری مهر درباره فعالیت شرکت مدرک فروشی در تهران تاکید کرد: کار مؤسسه مدرک فروشی کاری تجاری است و وزارت علوم هیچگاه به اینگونه مؤسسات مجوز نمی‌دهد. 

رجبعلی برزویی یادآور شد: وزارت علوم با هماهنگی نیروی انتظامی با تمامی مؤسساتی که به شکل غیرقانونی و بدون مجوز وزارت علوم فعالیت می‌کنند به محض دریافت گزارش برخورد و نسبت به پلمب مؤسسه اقدام می‌کند.

کد خبر 75139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز